סופה בטקסס פגעה בתוצאות למונייד; לסערה שמלווה את המניה תרמו הצעת מכר וציוץ של שורטיסט

חברת הביטוח הדיגיטלי רשמה הפסד של 49 מיליון דולר ברבעון הראשון • מניית למונייד צנחה בכ-60% מהשיא, לאחר שכמה מבעלי המניות שלה מימשו מהחזקותיהם בכרבע מיליארד דולר

שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: בן קלמר
שי וינינגר ודניאל שרייבר, מייסדי למונייד / צילום: בן קלמר

סופה עזה שהתחוללה במדינת טקסס, ארה"ב, פגעה בתוצאות הרבעון הראשון של חברת הביטוח הדיגיטלי הישראלית למונייד. החברה הציגה אמנם הכנסות גבוהות מתחזיות האנליסטים ברבעון, אך ההפסד הנקי היה גבוה מהתחזיות. בעקבות הדוחות המניה ירדה בחדות.

למונייד, הפועלת בארה"ב, מבססת את הפעילות שלה על טכנולוגיות של ביג דאטה ובינה מלאכותית, שמאפשרות לחברה להעביר למבוטחים תשלום תוך זמן קצר מקבלת התביעה, ומסייעות למנוע הונאות ביטוח.

בפחות משנה מאז הונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק, ידעה מניית למונייד זינוק נחשוני ובעקבותיו ירידה חדה - שלה קדם מימוש ענקי של כרבע מיליארד דולר מצד כמה מבעלי המניות הגדולים בחברה. 

למונייד, שהוקמה על-ידי המנכ"ל דניאל שרייבר ומנהל התפעול שי וינינגר, הונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק ביולי 2020, במחיר של 29 דולר למניה. בשיא בינואר האחרון הגיע המחיר לכ-183 דולר, אך מאז המניה איבדה כ-60% מערכה למחיר של כ-63 דולר (שעדיין גבוה ביותר מ-100% ממחיר ההנפקה).

המחיר הנוכחי משקף ללמונייד שווי שוק של כ-3.9 מיליארד דולר - דומה לשווי המצרפי של הראל והפניקס, שתי קבוצות הביטוח המובילות בישראל, וזאת למרות שלמונייד היא עדיין חברה מפסידה בעלת היקפי פעילות זניחים ביחס לענקיות הביטוח המקומיות. 

השורטיסט חזה נכון את הכיוון 

למעשה כבר ביום הראשון לאחר הנפקתה ביולי שעבר זינקה מניית למונייד ב-139%, ולאחר מכן המשיכה לטפס בין היתר הודות לרוח הגבית של המעבר המואץ לדיגיטל בכל תחומי החיים בשל מגפת הקורונה, ועל אף העובדה שהחברה כאמור אינה רווחית. בשלב מסוים בתחילת 2021, שווי החברה אף עקף את רף ה-10 מיליארד דולר.

באותה עת ניצלה למונייד את הגאות במחיר המניה לגיוס הון נוסף של 578 מיליון דולר, לפי מחיר מניה של 165 דולר - יותר מכפול לעומת מחיר המניה הנוכחי. אותה הנפקה משנית כללה גם הצעת מכר מצד בעלי מניות למונייד, שמימשו החזקות בתמורה כוללת של כ-252 מיליון דולר. בין בעלי המניות שמכרו אז מניות היה גם המנכ"ל שרייבר, קרן General Catalyst וחברת הראל ביטוח.

אלא שמכאן הלך ודעך ההייפ שנלווה למניה: ההנפקה המשנית כשלעצמה הובילה לירידה במחיר, ובמקביל צייץ השורטיסט אנדרו לפט מ-Citron Research בטוויטר כי "סיטרון מכירה בכך שזו שנה קשה לשורטיסטים, אבל למונייד היא משהו מיוחד... זה הולך חזרה לכיוון 100 דולר".

לאחר מכן העלה לפט סרטון שבו הוא מסביר מדוע לדבריו הרשויות האמריקאיות צריכות לבדוק את למונייד. בסרטון אמר כי מעבר לכך שהמניה יקרה - עם מכפילים גבוהים יותר משל מניות כמו זום או טסלה, ועם מחיר יעד ממוצע של 85 דולר על-ידי האנליסטים בוול סטריט - היא אינה חברת טכנולוגיה אלא חברת ביטוח ("לכל החברות יש אפשרות לצ'ט, זה מגוחך"), ואף שהיא מדברת על השפעה חברתית, היא לא עושה זאת לדבריו.

לפחות נכון להיום נראה שהשורטיסט חזה נכון את הכיוון, משום שהמניה נסחרת היום במחיר נמוך יותר. כיום, האנליסטים המסקרים את למונייד ניטרליים ברובם כלפי המניה, ומחיר היעד הממוצע שבו הם נוקבים הוא כ-92.9 דולר, גבוה ב-25.7% מהמחיר הנוכחי.

מעלה תחזית שנתית

את הרבעון הראשון של השנה למונייד סיכמה עם הכנסות של 23.5 מיליון דולר, ירידה של 10.3% בהשוואה לרבעון המקביל (בשל שינוי בהסכמי ביטוח המקשה על השוואה בין שנה לשנה) אך גבוה מהתחזית שמסרה בעבר ומתחזיות האנליסטים. הסופה החריגה (Uri) שפגעה בטקסס באמצע פברואר הובילה לתביעות ביטוח (למונייד מבטחת בתים) והפחיתה את הרווח הגולמי של למונייד ב-59% לעומת הרבעון המקביל, ל-1.9 מיליון דולר.

בשורה התחתונה, למונייד רשמה הפסד נקי של 49 מיליון דולר, גידול של 34.2% מההפסד ברבעון המקביל. ההפסד הנקי למניה עמד על 81 סנט, בעוד שהאנליסטים ציפו להפסד נמוך יותר של 78 סנט למניה.

ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בסך 41.3 מיליון דולר, בהתאם לתחזיות החברה. ברבעון המקביל ה-EBITDA היה שלילי בגובה 18.9 מיליון דולר, ובחברה מסבירים את העלייה בגידול בהוצאות התפעוליות, ובמידה פחותה גם בהשפעות הסופה בטקסס.

למונייד הציגה ברבעון הראשון תזרים שלילי מפעילות שוטפת בגובה 40.3 מיליון דולר, ובסופו היו ברשותה מזומנים והשקעות בהיקף של 1.2 מיליארד דולר.

בסוף הרבעון היו לחברה קרוב ל-1.1 מיליון לקוחות. למונייד הודיעה לאחרונה על התרחבות לשוק ביטוחי הרכב בארה"ב, המוערך ב-300 מיליארד דולר.

ברבעון השני, החברה צופה הכנסות של 26-27 מיליון דולר ו-EBITDA מתואם שלילי של 43-40 מיליון דולר. ההוצאות על תגמול הוני לעובדים יסתכמו ברבעון השני ב-13 מיליון דולר וההוצאות ההוניות (CAPEX) בכ-3 מיליון דולר. החברה מעלה את תחזית ההכנסות השנתית - מ-114-117 מיליון דולר ל-117-120 מיליון, לעומת 94.4 מיליון דולר ב-2020, ומותירה ללא שינוי את תחזית ה-EBITDA המתואם שיהיה שלילי בסך 173-163 מיליון דולר.