איך השפיעה הבקשה של בנט שלא לטוס לחו"ל על מוקדי ההזמנות?

"מחד אנחנו רואים ירידה בהזמנות לטווח הרחוק יותר של אוגוסט ושל חגי תשרי. מאידך יש גידול בהזמנות של הרגע האחרון לנופש קצר ללא ילדים", אומר ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה • לבקשתו של רה"מ לצאת לנפוש רואים היענות, אך לא בטוח שיש היצע לפונים

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: חיים צח, לע"מ

"מי שלא צריך לצאת לחו"ל, שלא ייצא לחו"ל. מה שחיוני זה בסדר, אבל אם לא צריך - תטיילו בארץ, יש לנו ארץ יפה. נחזק את תיירות הפנים. אני פונה מפה גם לאנשי תיירות הפנים: תהיו מקבלי פנים ותדאגו למחירים שווים לכל נפש" כך אמר השבוע רה"מ נפתלי בנט בהצהרה לתקשורת שנתן בנתב"ג. עוד התייחס בנט, ל"הפרות מסיביות של בידוד. אני מבקש מאזרחי ישראל, בוודאי ממי שחוזר מחו"ל - תקפידו על הבידוד. אנחנו מאריכים את הגיוס של 270 פקחים לצורך הזה", מצד שני ניסה ראש הממשלה גם להרגיע: "כרגע לא צריך להיתפס לבהלה, אנחנו במצב טוב כרגע. בסך הכול אנחנו אומרים: נשמור על גבולות הארץ, נהדק אותם".

ואיך הגיבו הצרכנים? "מחד אנחנו רואים ירידה בהזמנות לטווח הרחוק יותר של אוגוסט ושל חגי תשרי. מאידך יש גידול בהזמנות של הרגע האחרון לנופש קצר ללא ילדים", אומר ניר מזור סמנכ"ל קשרי תעופה.

"אנשים מצלצלים ואומרים ראש הממשלה אמר שהטיסה שלנו מבוטלת", אומר זיו רוזן מנכ"ל גוליבר תיירות, שסבור שהאמירה הכללית משקפת בעייתית: "להגיד 'אל תטוסו' זה לא הפתרון, יש פה ענף שלם שמושפע מכל אמירה כזו. היינו מצפים לצאת בהמלצות או באבחנות שנסמכות על ממצאי משרד הבריאות: אם יש 3 מאובחנים מיוון ו-1 מקפריסין בחודש האחרון אז היינו מצפים שייתנו המלצות על פי מדינות, או להבדיל בין נוסעים מחוסנים ללא מחוסנים. להטיל קנסות כבדים על מפרי בידוד אבל להגיד באופן כללי לא לטוס מייצר עוול כלכלי נוראי לנוסעים ולענף שלם. ועכשיו, התסכול עבר לצרכנים - יש המון שפונים עם שאלות אבל עדיין אין ביטולים", כך רוזן

"הצרכנים מוטרדים מדבר אחד: בידוד" אומר מזור "אנחנו רואים ירידה בהזמנות לטווח רחוק בעיקר למשפחות, מצד שני יש המון הזמנות לרגע האחרון, כלומר לנופש הקרוב כשאנשים נמצאים בגישה של לנפוש מהר לפני שייסגרו את השמיים. מדובר בנופש ליעדים קרובים, יוון, קפריסין, גם לטורקיה - ולשאר יעדי אגן הים התיכון". לגבי המחירים אומר מזור ש"בתקופה הזו, לפני תשעה באב המחירים לרוב נמוכים יותר מהרגיל. את מוצאת חופשה של 3-4 לילות במלון 5 כוכבים ברודוס ב-350-400 דולר וזה מוסיף לפיתוי לצאת לנפוש מהר".

התזמון לדברים שהשמיע בנט השבוע תפס את הענף במומנטום חיובי: הוא בא לידי ביטוי בצמיחה בתנועת הנוסעים בנתב"ג לכדי כ-30 אלף נוסעים ביום ולעלייה בשיעור ההזמנות "היינו בקצב של 5%-10% גידול ביום בהיקף ההזמנות", אומר רוזן "עכשיו אנחנו בירידה של 20%. אפילו השבועיים האחרונים של אוגוסט עוד לא מלאים לחופשה בחו"ל".

מנגד, אומרים מזור ורוזן שהביקוש לחופשה בישראל זינק, בעקבות דברי בנט, אלא שההיצע לא קרוב לממדי הביקוש: "יש התעניינות אדירה לנופש בישראל אבל אין מקומות בישראל לנופש בסופי שבוע בעיקר, והמחירים גבוהים מאוד", אומר מזור שמפרט כי אילת נמצא בראש הטבלה ואחריה ים המלח, תל אביב וסובב כנרת "לחופשה בישראל יש כבר התעניינות לתקופת החגים ולסוכות גם אין כמעט סיכוי למצוא חדר. המחירים יקרים לפחות ב-40% לעומת 2019".

"הביקוש לחופשה בארץ היה גבוה עוד לפני כן אבל הבעיה שיש ביקוש ואין היצע", מוסיף רוזן. "יש מכירות, המחירים יקרים ב-25% יותר מ-2019 ובאילת ביותר מזה. בסוף המלאי מוגבל לעומת הביקוש. תיירות הפנים נהנית גם מהזמנות רחוקות יותר - וגם אז המחירים יקרים יותר. הביקוש הוא בעיקר באילת ים המלח ואני מנסה להעביר לאנשים את המסר "תשקלו חופשה ביעדים אחרים בישראל - במקום לשלם 15 אלף שקל על חופשה באילת אפשר לנפוש בנתניה ובנהריה ב-6,000 שקל למשפחה".