דיווח: ממשלת גרמניה רכשה בחשאי תוכנת הריגול מ-NSO

לפי הדיווח, משטרת הפלילים הפדרלית (BKA) רכשה את התוכנה כדי לעקוב אחרי חשודים בתוך גרמניה • היום צפויה הממשלה הגרמנית לעדכן ועדה בפרלמנט הגרמני סביב הרכש המדובר

בניין הרייכסטאג בברלין / צילום: שרון בק
בניין הרייכסטאג בברלין / צילום: שרון בק

המשטרה הגרמנית רכשה בחשאי את תוכנת הריגול "פגאסוס" מחברת הסייבר הישראלית NSO - כך דיווח היום (ג') השבועון "די צייט" באתר האינטרנט שלו. לפי הדיווח, משטרת הפלילים הפדרלית (BKA) עשתה זו כדי לעקוב אחרי חשודים בתוך גרמניה באמצעות כלי המעקב המקיפים שהתוכנה מאפשרת על ידי שליטה על טלפונים חכמים. עצם הרכישה הייתה חשאית עד כה, דיווח כתב השבועון, הולגר שטארק, המתמחה בתחומים של ביטחון לאומי.

היום צפויה הממשלה הגרמנית לעדכן ועדה בפרלמנט הגרמני סביב הרכש המדובר. לפי הדיווח, הצגת תכלית של התוכנה ויכולותיה בתחום המעקב אחרי חשודים באמצעות הטלפונים החכמים שלהם נעשתה במטה ה-BKA בוויסבאדן ב-2017.

באותה תקופה, יועצים משפטיים במשטרה הפדרלית הגרמנית וכן במשרד הפנים הגרמני האחראי עליה "הביעו ספקות" לגבי היכולות המקיפות-מדי של התוכנה. לפיהם, עצם ההשתלטות מרחוק על טלפונים מותרת רק במקרים מיוחדים וגם אז - רק סוגים מסוימים של מעקב נחשבים לחוקיים. הנושא עלה בגרמניה לדיון סביב חיפושים במחשבים.

לאחר הביקור של נציגי NSO במדינה, ניסתה המשטרה הפדרלית לפתח כלים דומים בעצמה, אך נכשלה לפי הדיווח, ובין השנים 2017 ל-2020 לא נעשה שימוש כלשהו בתוכנת "פגאסוס" במסגרת חקירות.

ואולם, החל משנת 2020 לפי הדיווחים החלה המשטרה הגרמנית לעשות שימוש בתוכנה, לאחר שחוזה בין NSO למשטרה נחתם בסוף 2019. המשטרה מסרה לעיתון כי "רק פונקציות מסוימות" התואמות לחוק כפי שפורש על ידי בית המשפט העליון לענייני חוקה בגרמניה - מופעלות. פוליטיקאים ממפלגת "די לינקה" השמאלית פנו בשאילתות כמה פעמים לממשלה הגרמנית בדרישה לדעת אם המדינה רכשה את התוכנה ואם היא עוקבת אחרי עיתונאים.

החברה זכתה לכותרות שליליות בשבועות האחרונים, אחרי שנחשפה רשימה של עשרות אלפי "מטרות פוטנציאליות" למעקב הכוללים עיתונאים, מתנגדי משטר ופעילים לזכויות אדם שגובשה על ידי שירותי המודיעין של מרוקו, שרכשו ככל הנראה את התוכנה. החברה לא מסרה תגובה לדיווח ב"די צייט".