מדוע עובדים מעדיפים שמכונות יעקבו אחריהם ולא אנשים

טכנולוגיה מאפשרת למנהלים לנטר את הפרודוקטיביות של עובדים, אבל איך הם עושים את זה - יש לזה משמעות גדולה לפי מחקר חדש

מדוע עובדים מעדיפים שמכונות יעקבו אחריהם ולא אנשים / צילום: Shutterstock
מדוע עובדים מעדיפים שמכונות יעקבו אחריהם ולא אנשים / צילום: Shutterstock

האם יש לחברות דרך לנטר עבודה מרחוק בלי לגרום לניכור של העובדים? הטכנולוגיה אפשרה לאנשים רבים לעבוד מהבית, אבל היא גם הובילה לכך שקל יותר לעקוב אחרי הפעילות שלהם במערכות המיחשוב של החברה ולמדוד את הפרודוקטיביות שלהם.

חברות שפיתחו תוכניות לעבודה מרחוק ולעבודה היברידית בעקבות התפרצות הקורונה עשויות למצוא ערך מסוים בניטור כזה, בניסיון לשמור על הפרודוקטיביות בארגון, אך כשהן עושות זאת הן גם מסתכנות בהרגזת העובדים, המתנגדים למעקב אחריהם וחוששים מההשלכות שלו.

סומכים יותר על ניתוח של מכונה

מחקר חדש, שנעשה על ידי חוקרים מאוניברסיטת וירג'יניה ואוניברסיטת דרום קליפורניה, מציע תובנות לגבי אופן המחשבה של עובדים. החוקרים מצאו שעובדים יהיו מוכנים לקבל מעקב אחריהם, ואולי אפילו יקבלו אותו בברכה, אם המידע שייאסף ינותח על ידי כלי טכנולוגי ולא על ידי בני אדם. לדברי החוקרים, אנשים נוטים לתפוס ניתוח טכנולוגי כמידע בעל ערך, דבר שיכול לעזור להם לבצע את עבודתם טוב יותר. במחקר נמצא שמעקב שרק מספק לעובדים מידע מגביר את תחושת האוטונומיה שלהם ואת המוטיבציה, וגורם להם פחות להתפטר.

לעומת זאת, שיפוט אנושי, בין שהוא נשען על תצפיות ובין שהוא נשען על ניתוח הנתונים שמספקות המכונות, מעורר ביקורת בקרב עובדים.

"העובדה שאדם מסוים, ולא משנה מי הוא, עשוי להסתכל על הנתונים שלך ולהסיק מהם מסקנות כלשהן לגביך מעוררת בנו סלידה", אומרת ד"ר רושני רבינדראם, מרצה למנהל עסקים באוניברסיטת וירג'יניה ואחת ממחברי המחקר. "כשאף אדם לא מעורב בתהליך, אנשים פתוחים לשימוש במוצרים טכנולוגיים שעוקבים אחרי היבטים אישיים מאוד שלהם", היא אומרת.

"אם המנהל שלך יבדוק כמה זמן אתה בוהה במסך המחשב או כמה זמן אתה נמצא בתוך מסמך וורד, זה יעורר בנו התנגדות גדולה", אומרת רבינדראם. לעומת זאת, "אם היה לי כלי שאומר לי, 'עקבתי אחרייך, נראה שאת כותבת טוב יותר בזמנים האלה, נראה שאת לא פרודוקטיבית בזמנים האלה, אלה השעות שאת צריכה לצאת להפסקה', לא רק סביר יותר שאני אקבל את זה, אני אפעל בהתלהבות בהתאם להמלצות".

להנגיש את נתוני המעקב לעובדים

החוקרים ביצעו חמישה ניסויים שבחנו את תגובת המשתתפים להיבטים שונים של מעקב וניתוח העבודה שלהם. לפי הממצאים, המשתתפים העדיפו באופן גורף ניתוח מבוסס טכנולוגיה על שיפוט אנושי.

רבינדראם אומרת שארגונים צריכים לשקול להנגיש את נתוני המעקב לעובדים, כדי לעזור להם לגלות אילו צעדים עליהם לנקוט כדי לשפר את ביצועיהם. "יש לנו גישה לכל מיני מכשירי מעקב כרגע, והחברות משקיעות בטכנולוגיות כאלה, אז למה לא להעצים אנשים כך שממש יראו את הנתונים שלהם עצמם?" היא אומרת. "הדוחות האלה יכולים להישלח ישירות לעובדים שלך. הם ירגישו מועצמים אם הם יוכלו לקבל החלטות ולנקוט פעולות המבוססות על ההתנהגות שלהם, כי הם סומכים על הטכנולוגיה שעקבה אחריהם".