לעצור עכשיו - ישראל הופכת למדינה שבה למשטרה מותר לעשות הכול

איך קורה שהמשטרה עוברת על החוק מבלי לשלם על כך מחיר? • השימוש בתוכנת הריגול של NSO נגד אזרחי המדינה הוא מזעזע ואף מזכיר שיטות של משטרים אפלים, אך האם הוא באמת מפתיע נוכח הגיבוי שהמשטרה מקבלת מהמערכת במקרים של ביצוע האזנות סתר ופגיעות אחרות בהוגנות ההליך?

המפכ''ל יעקב (קובי) שבתאי. נראה שמשטרת ישראל קיבלה לידה פטיש, ולפתע כל דבר נראה לה כמו מסמר / צילום: תמר מצפי
המפכ''ל יעקב (קובי) שבתאי. נראה שמשטרת ישראל קיבלה לידה פטיש, ולפתע כל דבר נראה לה כמו מסמר / צילום: תמר מצפי

הדיווחים האחרונים על כך שמשטרת ישראל הפעילה תוכנה של חברת NSO, באמצעותה פרצה מרחוק, לכאורה ללא צו בית משפט, לטלפונים סלולריים של אזרחים וביצעה מעקב אחר תכתובות ושיחות שלהם - מזעזעים במיוחד.

תוכנת הריגול של חברת NSO עלתה לכותרות בהקשרים שליליים כשמדינות טוטליטריות הפעילו אותה כלפי מתנגדי משטר. כך הצליחו ראשי משטר במגוון מקומות בעולם לנטר פעילות של עיתונאים וחברי אופוזיציה ולסכל פעילות שלהם. מדינות רבות במערב יצאו נגד חברת NSO והודיעו כי השימוש בתוכנה שלה מנוגד לחוק.

מדינת ישראל, בשונה מרוב מדינות המערב, מתמודדת עם איומי טרור וצריכה להרחיב את יכולות המודיעין שלה על-מנת לסכל פעילות חבלנית עוינת. לצד הרצון לשמור על פרטיות האזרח והוגנות ההליך, נראה כי שימוש בתוכנת ריגול מסוג זה, בנסיבות בהן הפעלתה תסייע למנוע אובדן של חיי אדם, הוא סביר והגיוני.

יחד עם זאת, מכיוון שמדובר בכלי קיצוני שהשימוש בו הוא האזנת סתר לכל דבר, מן הראוי שיתבצע רק בהתאם לצו שיפוטי, או במקרים של סכנה ברורה ומיידית לחיי אדם.

אלא שלכאורה לא כך קרה בפועל, כעת מתברר כי משטרת ישראל כנראה הפעילה את התוכנה נגד גורמים אחרים, ללא צו שיפוטי ומבלי שנשקפה סכנה לחיי אדם.

נראה כי משטרת ישראל קיבלה לידה פטיש, ולפתע כל דבר נראה לה כמו מסמר. כל אזרח ישראלי צריך לשאול את עצמו איך קרה שמשטרת ישראל קיבלה לידיה כלי עוצמתי למטרה מסוימת, שאמור להיות מופעל במשורה, במספר קטן של נסיבות ותחת ביקורת שיפוטית, ובפועל היא עושה בו לכאורה שימוש חופשי כל העת.

לא מפתיע שהמשטרה חשה שהיא חופשיה לפגוע בפרטיות ובזכות להליך הוגן של האזרחים ולא לתת על כך דין וחשבון. אם נבחן את הלך-הרוח במערכת אכיפת החוק, נראה כי בהחלט יש פעמים שבתי המשפט מכשירים בדיעבד הפרות חוק כאלה של המשטרה. בית המשפט לפעמים "נוזף" במשטרה, אך הראיה שהושגה בדרך פסולה לבסוף מתקבלת. רק בשבוע שעבר קיבלנו דוגמה לכך בהחלטת בית המשפט העליון בעניין יועצי נתניהו.

אם כן, במצב בו שוטר שביצע האזנת סתר לא חוקית לא משלם על כך שום מחיר, והראיה שהשיג בצורה זו מתקבלת - מה ימנע משוטר לחזור ולפעול כך? המחוקק הישראלי חייב להתעורר ולהגביל בחקיקה את המקרים בהם ניתן להפעיל כלי כה רב-עוצמה נגד אזרחי המדינה. בנוסף, חובה לקבוע עונשי מינימום שיוטלו על שוטרים ואנשי חוק ומערכת שפרצו באופן לא חוקי לטלפונים של אנשים.

אי-אפשר להסכים למצב בו משטרת ישראל - הגוף שאמור לסמל יותר מכל את שלטון החוק - תעבור על החוק באופן גלוי, ואנחנו נעמוד מנגד להתבונן ולשתוק.

הכותבת מתמחה במשפט הפלילי, מכהנת כיו" ר ועדת סייבר ארצית וכן כסגנית יו"ר הוועדה הארצית לזכויות עצורים ונחקרים בלשכת עורכי הדין