היועמ"ש מקים צוות לבדיקת הטענות לשימוש לא חוקי בתוכנת NSO

מנדלבליט הודיע על הקמת צוות לבדיקת הטענות לחדירה לא חוקית של המשטרה למכשירי טלפון ניידים, שבראשו תעמוד המשנה ליועמ"ש עו"ד עמית מררי • יחד עם זאת, היועץ מציין כי לא מצא בסיס לשימוש ארגוני שלא כדין ע"י המשטרה

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי
היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע הערב (ה') על הקמת צוות לבדיקת הטענות לחדירה לא חוקית של המשטרה למכשירי טלפון ניידים. בראש הצוות תעמוד המשנה ליועץ המשפטי, עו"ד עמית מררי.

במכתב ששלח היועמ"ש למפכ"ל המשטרה נכתב כי הטענות שפורסמו ב"כלכליסט" - לפיהן המשטרה עושה שימשו בתוכנת הריגול פגסוס של NSO לחדירה לטלפונים ניידים ללא צווי בית משפט - אינן מוכרות ליועמ"ש, "לא במישור הכללי ולא במישור הפרטני", ולפיכך הוא פנה לראש אגף החקירות בקשת רחבה של שאלות.

עוד צוין כי המשטרה השיבה כי לא נעשית חריגה מסמכות בביצוע הפעולות הטכנולוגיות של האזנת סתר. היועץ מבקש כי יועברו אליו בימים הקרובים הצווים להאזנה לתקשורת בין מחשבים בין השנים 2020-2021 לשם בקרה נוספת. עוד הוא מבקש כי תיעשה בדיקה בדבר האפשרות לחסימה טכנית של יכולות החורגות מגדר הסמכויות המוקנות בחוק האזנות סתר, אך מציין כי "עולה שלא נעשה בהן שימוש".

היועץ מציין כי לא מצא כל בסיס לחשש אודות שימוש ארגוני שלא כדין שמבצעת המשטרה. יחד עם זאת, מנדלבליט ציין כי במישור הפרטני, "תיאור המקרים בתקשורת, בו נטען כי הופעל אמצעי האזנת סתר שלא כדין, אשר מעלה תמונה מדאיגה עד מאוד, אינו כולל מידע קונקרטי דיו, דבר המקשה על זיהוי האירועים המדוברים. עם זאת, נמסר לי כי משטרת ישראל עדיין עושה מאמץ להתחקות אחר דברים".

"ככל שאכן תתגלה התנהגות פסולה, עשויה זו בהחלט לעלות כדי עבירה פלילית, וככל שיימצא בסיס לכך, היא תחייב מיצוי דין", הבהיר.