תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"יש להגיע למצב בו לימודי ההנדסאות במכללות הטכנולוגיות יוכרו כלימודי תואר ראשון"

שרת החינוך הכריזה לאחרונה כי תעודת הנדסאי תוכר מעתה לצורך קבלה ללימודי תואר ראשון • אייל קרמר, מנכ"ל קבוצת "עתיד", רואה בכך צעד ראשון ומבורך התורם להעלאת מעמדם של ההנדסאים בשוק העבודה • על כדאיות הכניסה למקצוע הוא אומר כי "בוגרינו מרוויחים מכאן ומכאן – גם תעסוקה כמעט מובטחת וגם אופציה להמשך לימודים אקדמיים"

לימודי הנדסאות. 95% מהבוגרים מועסקים / צילום: Shutterstock, NDAB Creativity
לימודי הנדסאות. 95% מהבוגרים מועסקים / צילום: Shutterstock, NDAB Creativity

הכתבה בשיתוף קבוצת "עתיד"

לאחרונה נפל דבר בשוק העבודה בישראל, יש שיגידו מהפכה של ממש, עם הצהרתה של שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון לפיה תעודת הנדסאי תוכר מעתה לצורך קבלה ללימודי תואר ראשון באקדמיה. מדובר בבשורה עצומה בפן החברתי והתעסוקתי גם יחד. זאת מאחר ולימודי ההנדסאים מהווים כיום את אחד ממנועי המוביליות החברתית המשמעותיים בישראל, ומספר תלמידי ההנדסאות והטכנאות במכללות עלה בשנה הנוכחית ב-4 אחוזים לעומת השנה שעברה והוא עומד כיום על 31,764 תלמידים לעומת 30,571 תלמידים אשתקד. מחקר של אגף הכלכלנית הראשית באוצר אף מצא כי שכרם של בוגרי תואר הנדסאי השתווה ואף במקרים רבים עלה על זה של בוגרי המערכת האקדמית.

לפי מה"ט - המכון להכשרה טכנולוגית במשרד העבודה, בשנים האחרונות חל ביקוש עצום להנדסאים בתחומים טכנולוגיים שונים, וקיים מחסור בהנדסאים בתחומים רבים, לא רק בהייטק. על תחומים אלו ניתן למנות מלבד ההייטק - הנדסה אזרחית, אדריכלות ועיצוב פנים, הנדסת חשמל, הנדסת מכונות, הנדסת תעשיה וניהול, הנדסת מיכשור רפואי, הנדסת עיצוב תקשורת, ועוד. המחסור ההולך וגובר בעובדים טכנולוגיים בתעשיית ההייטק רק הולך ומעצים את המגמה.

בנוסף, המכללות הטכנולוגיות הגדולות ביותר מרוכזות בעיקר בפריפריה. נקודה זו מדגישה עוד יותר את חשיבותן לקידום הצעירים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית של ישראל. כמו כן, למעלה מ-25% מהסטודנטים הינם דוברי השפה הערבית וכ-14% מהם חרדים, בעיקר נשים חרדיות הלומדות פיתוח תוכנה.

חשיבותה של ההשכלה הטכנולוגית מקבלת אשרור נוסף מדו"ח הלמ"ס מיוני 2020. דו"ח זה אשר ניתח את נתוני ההשכלה הגבוהה והתעסוקה שבע שנים לאחר התחלת לימודי התואר הראשון העלה כי אחוז המועסקים בקרב הנדסאים הוא הגבוה ביותר בשוק ועומד על 95% לעומת בוגרי תואר ראשון - 90% ובעלי הכשרה מקצועית בלבד - 88%. המשמעות: להנדסאים וטכנאים קל יותר להשתלב בשוק העבודה בתום לימודיהם על פני עמיתיהם שסיימו לימודים אקדמיים או הכשרות מקצועיות שונות.

אייל קרמר, מנכ''ל רשת מכללות עתיד וקבוצת עתיד / צילום: דוברות קבוצת עתיד
 אייל קרמר, מנכ''ל רשת מכללות עתיד וקבוצת עתיד / צילום: דוברות קבוצת עתיד

אחת ממובילות החינוך הטכנולוגי בישראל היא רשת "עתיד" התופסת נתח של 20 אחוז מכלל תוכניות ההכשרה הטכנולוגיות בישראל. "רשת עתיד מונה כיום 12 מכללות בפריסה ארצית ממעלות בצפון ועד באר שבע בדרום, מהן 8 להכשרות מקצועיות בהן לומדים מדי שנה כ-10,000 תלמידים ועוד 4 מכללות להנדסאים ברפורמה* (מכללות עם למעלה מ-800 תלמידים), בהן לומדים השנה מעל 3,500 סטודנטים", מציין אייל קרמר, מנכ"ל רשת מכללות עתיד וקבוצת עתיד. "למעשה במדינת ישראל יש נכון להיום כ-50 אלף תלמידים הנמצאים בהכשרות מקצועיות, כאשר 10 אלף מתוכם לומדים במכללות עתיד. יתרה מכך, משרד העבודה מפעיל ברחבי המדינה 62 בתי ספר תיכונים מקצועיים ו-13 מתוכם הם בניהולה והפעלתה של רשת חינוך עתיד".

לפרטים על רשת מכללות עתיד ותחומי הלימוד הקליקו כאן>>

אילו אפיקי לימוד מציעה רשת עתיד?

"המכללות הטכנולוגיות של עתיד מציעות לסטודנטים שני אפיקי לימוד עיקריים: לימודי הנדסאים וטכנאים ולימודי הכשרה מקצועית (לימודי תעודה). הסטודנטים ברשת נהנים מ-11 מגמות לימוד מגוונות, מעל 100 קורסים לבחירה ומהיקף ידע עצום של 600 מרצים מהשורה הראשונה בישראל. בין היתר ניתן ללמוד ברשת את מקצועות ההנדסה האזרחית, הנדסת חשמל, הנדסת רכב, הנדסת בקרה ואוטומציה, הנדסת תעשייה וניהול, סייבר, אדריכלות ועיצוב פנים, עיצוב מדיה, תשתיות ואנרגיה, ניהול מלאי ורכש, רכב ותחבורה חכמה, ועוד".

למה בעצם לבחור בלימודי הנדסה במכללה ולא בלימודים אקדמיים שבסופם מקבלים תואר מהנדס, הנחשבים ליוקרתיים יותר?

"צעירים רבים אכן מתחבטים בשאלה הזו, אבל צריך לזכור שתואר מהנדס נחשב אולי ליוקרתי יותר אולם מדובר על 4 שנות לימודים תובעניות, המסתכמות בעיקר בלימודים תיאורטיים ותנאי הקבלה ללימודים המהווים חסם לסטודנטים רבים. לעומת זאת, לימודי הנדסאות במכללה הם קצרים וממוקדים יותר ותוכנית הלימודים נמשכת כשנתיים בלבד, כאשר ניתן לבחור במסלולי בוקר או ערב ולשלב את הלימודים עם עבודה. וכך, במקום להשקיע 4 שנים בלימודים לתואר ראשון בהנדסה אפשר כיום לקבל תעודת הנדסאי מוכרת מטעם מה"ט תוך כשנתיים בלבד. בסיום הלימודים יש מגוון אפשרויות תעסוקה ואפשר ליהנות מקריירה מעניינת ומתנאי העסקה נוחים ומשתלמים. מעבר לזאת, בוגרים המעוניינים בכך תמיד יוכלו להשלים בהמשך לימודים אקדמיים לצורך קבלת תואר מהנדס. כך שהם יוצאים מרוויחים מכאן ומכאן - גם תעסוקה כמעט מובטחת וגם אופציה להמשך לימודים אקדמיים".

בסיום דבריו מתייחס קרמר לתדמיתם הלא מוערכת מספיק של ההנדסאים ומציין כי הדרך להעלותה היא בהכרת המל"ג בלימודי הנדסאות במכללות הטכנולוגיות כתואר ראשון. "הכרזתה של שרת החינוך שאשא-ביטון על ההכרה בתעודת הנדסאי לקבלה לתואר ראשון היא בהחלט צעד מבורך. אולם אם ברצוננו להתמודד עם אתגרי תעשיית העילית בעתיד, והמחסור העצום בעובדים מיומנים ומקצועיים כבר מעיד על כך, יש להגיע למצב בו לימודי ההנדסאות במכללות הטכנולוגיות יוכרו כלימודי תואר ראשון בהנדסה. כמנכ"ל הרשת הגדולה בענף וכחבר פורום המכללות הטכנולוגיות שמתי לי כיעד להיאבק למען הגעה ליעד חשוב זה", הוא מסכם.

*מכללות העומדות בקריטריונים החדשים לחינוך טכנולוגי וזוכות לתקצוב מהמדינה.

לפרטים על רשת מכללות עתיד ותחומי הלימוד הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988