אלשיך מגיב לראשונה על פרשת NSO: "לפרסום אין אחיזה במציאות"

מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך הגיב היום לתחקיר "כלכליסט", לפיו המשטרה עשתה שימוש בתוכנת רוגלה של NSO נגד אזרחים ללא צו בית משפט • אלשיך: "הנזק העצום שנגרם למערכת אכיפת החוק מחייב תשובות ברורות ומקיפות יותר"

מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך / צילום: תמר מצפי
מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך / צילום: תמר מצפי

מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך הגיב היום (ד') לראשונה על תחקיר "כלכליסט", שבו נטען כי המשטרה מבצעת שימוש שיטתי בתוכנת הריגול פגסוס של NSO, בניגוד לחוק.

אלשיך אמר: "למרות שכבר למעלה משלוש שנים אני מחוץ למשטרת ישראל, כמי שהכיר את המערכת מקרוב, לא היה לי ספק שהתמונה שפורסמה - אין לה אחיזה במציאות".

המפכ"ל לשעבר התייחס לממצאי המשטרה עד כה: "ממצאי הבדיקה הוכיחו כי לרשימה שורבבו שמותיהם של אנשים תמימים שמשטרת ישראל לא חשדה בהם מעולם בשום פעילות פלילית, לא פוקחו על-ידי משטרת ישראל, לא רק בכלי האיסוף שפותח ב-NSO, גם לא בכל כלי איסוף כלשהו, כלים שבמדינה דמוקרטית מחויבים באישור ובצו שופט".

עוד הוסיף אלשיך כי גם אלה ששמם הופיע ברשימה ואכן נחשדו בעבירות שחייבו פיקוח, "נבחנו, והתברר כי כלי החקירה השונים הופעלו מולם כחוק, על-פי צו שופט ועל-פי כל דין".

הוא הוסיף כי אם הפרסום היה נכון - " אכן זהו זעזוע עמוק לדמוקרטיה, לא פחות מכך!".

"הנזק העצום שנגרם למערכת אכיפת החוק מחייב תשובות ברורות ומקיפות יותר מכל הגופים והאנשים הנוגעים בדבר. בכוונתי להציג את עמדתי באופן מעמיק ומקיף. אולם העת לכך תגיע כשאשתכנע כי אין בכך כדי לגרום חלילה נזק להליך משפטי או הליך בדיקה", ציין אלשיך.

לבסוף אמר אלשיך כי הוא "מחזק את ידי אחיי השוטרים. אמשיך להיות שגריר למשטרה, משטרה שלא בטובתה נחבטה ללא הרף, נמנע ממנה מפכ"ל מכהן לאורך למעלה משנתיים, תקציביה קוצצו ללא רחם, כבר ב-2019 ערב ה'אין תקציב מדינה' ועוד ועוד. אין לנו משטרה אחרת".

בתוך כך, ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס הערב לפרשת הריגול המשטרתי אחרי טלפונים: "לגבי פרשת NSO, הדברים שפורסמו, אם קרו הם חמורים בצורה בלתי רגילה. לא יכול לקרות במדינה דמוקרטית כזה דבר. השאלה האם הם קרו. המצב שכביכול משטרה משתמשת בלי צווים על אזרחים, זה לא יכול להיות במדינה דמוקרטית, ויש כרגע צוות בדיקה בנושא עם סגנית היועמ"שית ומומחי סייבר מהשב"כ ומהמוסד, כדי לדעת אם זה קרה או לא, והאמינו לי אני לוחץ עליהם לקבל תשובות מהר. אם זה קרה אני הולך על ועדת חקירה ממלכתית והיא תבדוק הכל".

לפי תחקיר "כלכליסט" המשטרה עשתה שימוש בתוכנת רוגלה של NSO נגד בכירים במגזר הציבורי ובעלי תפקידים, גם כאלה שלא היו חשודים. בין היתר פורסם כי הושתלה תוכנה לאבנר נתניהו, למנכ"ל משרד האוצר לשעבר שי באבד ולמנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור, לצד מעורבים בתיק נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

בתחילה הכחישה המשטרה כל חריגה מסמכות, אך בהמשך הודתה כי הייתה חריגה מסוימת בשימוש.