בעקבות השלמת הבדיקה בפרשת NSO: בוטלו דיוני משפט נתניהו השבוע

ביהמ"ש נאלץ לבטל את הדיונים לצורך השלמת תהליך הבדיקה • סנגורי נתניהו ואלוביץ' תקפו את הודעת הפרקליטות: "מודה בשימוש בכלי ריגול" • המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך: "מדובר בספין; כל השמות שהתפרסמו נבדקו לעומק, ולא היה ולא נברא. אין פגסוס למשטרת ישראל"

בנימין נתניהו עם עורכי דינו בבית המשפט / צילום: FTP
בנימין נתניהו עם עורכי דינו בבית המשפט / צילום: FTP

בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל את שלושת הדיונים שהיו קבועים השבוע במשפטם של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ובני הזוג שאול ואיריס אלוביץ', לאחר שהפרקליטות ביקשה דחייה להמשיך ולבדוק את השימוש בתוכנת רוגלה בתיקי האלפים. בית המשפט הורה לצוות התביעה להגיש תגובה עד ל-16 בפברואר בשעה 16:00.

מוקדם יותר היום (א') הודיעה הפרקליטות לבית המשפט כי לא בוצעו פעולות טכנולוגיות לטלפונים של גורמים שלא הוצא צו בעניינם, וכי היא צריכה זמן נוסף לסיום הבדיקה. במצב זה לא נותר לבית המשפט ברירה אלא לבטל את הדיונים השבוע, לאחר שבוטל דיון בשבוע שעבר לצורך עריכת הבדיקה.  

סנגורי הנאשמים בתיק הגיבו מוקדם יותר לבית המשפט. "בהודעתה מודה המאשימה, הלכה למעשה, כי  בוצע גם בוצע שימוש בכלי פריצה וריגול בהליך זה", כתבו עורכי הדין בעז בן-צור, ז'ק חן ועמית חדד.

עו''ד ז'ק חן במהלך הדיון במשפט נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 24.11 / צילום: רפי קוץ
 עו''ד ז'ק חן במהלך הדיון במשפט נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים, 24.11 / צילום: רפי קוץ

הסנגורים ציינו את הדברים העולים מהודעת הפרקליטות: "היא (הפרקליטות - נ.ש.) אינה אומרת שהפעולות בוצעו על-פי צו. היא אינה אומרת כי הוצאו צווים מתאימים להפעלת רוגלות (וממילא הדין אינו מתיר זאת)".

בנוסף ביקרו הסנגורים את אופן הבדיקה שלא הייתה אובייקטיבית לעמדתם, מאחר שהמידע נמסר לצוות התביעה על-ידי גורמי משטרה; ואת העובדה שהבקשה הוגשה שוב "בדקה ה-90" ומעמידה את בית המשפט בפני מעשה עשוי.

"הגם שברור כי בוצעו פעולות פריצה וריגול ביחס לגורמים שונים הקשורים בהליך זה, עדיין לא משיבה המאשימה לשאלה מי הם אלה שבעניינם בוצע הריגול, מהן הפעולות שבוצעו, מה היקפן, מתי הן נערכו, תחת אילו אישורים אם בכלל וכן הלאה", טענו. הם חזרו על חובתה של התביעה להעביר להם רשימה של כל חומר החקירה שנאסף, כולל רשימת חומר מודיעיני לאחר שהפרקליטות עיינה בו ובחנה אותו.

אלשיך: "מדובר בספין, ומישהו ישלם על זה"

במקביל, מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך הדף היום את המתקפות נגדו על פרשת הריגול. "כל השמות שהתפרסמו ללא יוצא מן הכלל נבדקו לעומק, ולא היה ולא נברא. קרי כל מי שנחקר נחקר בצו - אין פגסוס למשטרת ישראל, למען הסר ספק!", אמר בכנס השקת קתדרת מנהיגות לאומית ומחשבה צבאית ע"ש אריק שרון באוניברסיטת רייכמן.

אלשיך הוסיף כי "מדובר בספין, ומישהו ישלם על זה. פגסוס זה כלי ששואב את כל תכולת הפלאפון מרחוק. למשטרה מותר לעשות חיפוש כשהכלי באמתחתך, אבל זה מתאפשר ב-10 ימים גג, לא 10 שנים אחורה. הפיקוח המשפטי שם הוא מטורף".

המפכ''ל לשעבר רוני אלשיך / צילום: עדי כהן צדק
 המפכ''ל לשעבר רוני אלשיך / צילום: עדי כהן צדק

לדבריו, "הרגישות שבה משטרת ישראל מפעילה כלים - כל הכלים בעולם אלא גם האזנה טריוויאלית, איכון וכדומה - היא מדהימה, אדוקה. זה לא אומר שלא יכולות להיות תקלות, אבל בלגן אין. אני סומך על האנשים שגם אחרי שעזבתי הם שמרו על קדושת התהליך הזה ועל פרטיות האזרחים, עם הצורך להילחם בפשיעה בהתאם לחוק". 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.