תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מנכ"ל טריא: "ה-P2P הוא שוק סולידי יחסית, רק נדרש לשים לב לבטוחות, לפיזור ולאופי הלווים"

השקעות P2P או בשמן הנפוץ השקעות והלוואות חברתיות, יכולות לספק מענה למחפשים גיוון בתיק, או השקעה שאינה בקורלציה לשוק ההון התנודתי • שחף ארליך, מנכ"ל Tarya, פלטפורמת השקעות ה-P2P, שנמצאת בדרך לבורסה בת"א, מסביר כיצד פועל התחום ומה חשוב לבחון לפני כניסה אליו

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה מטעם Tarya

בשנתיים האחרונות שוק ההון תנודתי, בקורלציה כמעט ישירה למשבר הקורונה וגלי המגפה בעולם שממשיכים להפתיע. על רקע זה, רבים מעוניינים להשקיע את כספם, כולו או חלקו, באפיקים סולידיים יותר. בין אם כחלק מגיוון תיק ההשקעות או כחלק משינוי אסטרטגיה כוללני. אחד מאפיקי ההשקעה שתמיד עולים בהקשר זה עקב היותו בעל קורלציה נמוכה למתרחש בשוק ההון הוא ה-P2P, המכונה גם "השקעות והלוואות חברתיות".

"בסופו של דבר שוק ההון מאוד לא יציב, עם צפי כללי לירידת מחירים; הוא תנודתי וכרגע אנחנו למטה", אומר שחף ארליך, מנכ"ל Tarya, פלטפורמת השקעות והלוואות P2P. בשנים האחרונות הופכות זירות ה-P2P, המפגישות בין משקיעים (מלווים) המבקשים למצוא אפיק השקעה לא בורסאי לכספם ולווים פרטיים, ליותר פופולאריות. לפי התחזית שפירסם בנק ההשקעות האמריקני מורגן סטנלי, שוק ה-P2P עתיד לצמוח לכדי 10% משוק האשראי הצרכני בארה"ב עד לשנת 2025. מאז הקמתה לפני 8 שנים העמידה Tarya באמצעות הפלטפורמה שלה מעל ל-6 מיליארד שקלים לטובת לווים. החברה, אשר מפוקחת על ידי רשות שוק ההון, פועלת לפיתוח כמה וכמה מוצרים פיננסיים ומתרחבת בשנים האחרונות לאפיקים נוספים. כמו למשל ליווי ומתן מימון לקבוצות רכישה. על פי נתוני Tarya, מעל 50 אלף ישראלים משתמשים נכון להיום בפלטפורמת ההשקעות וההלוואות שלה. החברה אף נמצאת בדרך לבורסה בת"א. Tarya עתידה להתמזג עם חברת לוזון נדל"ן מיד לאחר אישור אסיפת בעלי המניות שעתידה להתקיים בחודש הבא.

אולם על אף שמדובר באפיק שנחשב לסולידי, חשוב, לדברי ארליך, לבחון ולתת את הדעת לכמה וכמה גורמים לפני שנכנסים להשקעת P2P: הבטוחות הניתנות בשלבי השקעת הכספים, אופן פיזור הכספים המוענקים כהלוואות ותהליך סינון הלווים להם ניתן הכסף.

שחף ארליך, מנכ''ל פלטפורמת השקעות ה-P2P Tarya / צילום: ליהי גרדמן
 שחף ארליך, מנכ''ל פלטפורמת השקעות ה-P2P Tarya / צילום: ליהי גרדמן

לא להירתע מהמלה "הלוואה"

ארליך אומר כי יש מי שחושש מהשקעות P2P, בשל העובדה כי מדובר בכספים המשמשים למתן הלוואות, אולם בפועל זהו שוק סולידי יחסית. "אנשים לא נכנסים לעולמות ה-P2P בעיקר בגלל שאין להם מספיק היכרות עימם, אך אם ניתנת להם הזדמנות להתנסות בהם בקטן, הם מעלים את סכום ההשקעה בהמשך", הוא מסביר ומציין כי ניתן להשקיע גם אלפי שקלים בודדים בשלב הראשון - ובהמשך להגדיל את החשיפה.

לפרטים על השקעות P2P בטריא הקליקו כאן>>

בנוסף, מדגיש ארליך כי על אף שהביטוי "הלוואות" עשוי להישמע מרתיע, בסופו של דבר מדובר בפיזור רחב שמקטין את הסיכון. כלומר כספו של המשקיע מפוזר בין לווים רבים, למטרות מגוונות, בדומה לפיזור השקעות בניירות ערך אשר נועד להקטין את הסיכון ולהגדיל את התשואה.

"רוב תיק ההלוואות ב-Tarya מגובה בבטוחות, ובאופן ספציפי בטוחות נדל"ן. בדמות משכנתאות של לווים או כספים שניתנו לקבוצות רכישה", אומר ארליך. "בסופו של דבר כספו של כל משקיע 'מפוזר' על מאות הלוואות. המטרה היא שהכסף לא ישמש להלוואה בודדת, כך שגם אם הסיכון מתממש, אז ההשפעה על התיק תהיה נמוכה יחסית - וגם אז, במרבית המקרים, יש בטוחה שאפשר לממש.", הוא מוסיף. כך, למשל, לווים המבקשים לקחת חלק מהמשכנתא שלהם באמצעות Tarya מגבים את ההלוואה באמצעות שיעבוד החלק היחסי בנכס. "באופן שכזה, גם המשקיע - המלווה - זוכה לתשואה על ההשקעה שלו וגם הלווה יכול לרכוש דירה בזכות הכסף שקיבל מאותה השקעה", מציין ארליך.

גורם נוסף, אשר תורם לצמצום הסיכון ולתחושת הביטחון של המשקיעים ב-P2P, הוא סינון הלווים. בדרך כלל, סינון לווים מתבצע באמצעות בחינת יכולת ההחזר של הכספים. עם זאת, ניתן להוסיף לכך עוד רבדים, אשר מגדילים את הבטוחות, כפי שמסביר ארליך: "הלקוחות שלנו מוגדרים כמלווים מהציבור ולכן אנחנו לא הולכים לשוק הסאב-פריים, ללווים שיש להם היסטוריה של אי החזר הלוואות, שנדחו על ידי גורמים אחרים או שהם ללא בטוחות; יש לנו גם יכולות חיתום שחלק מהן מבוססות על טכנולוגיות שונות, כמו איתור מידע פתוח ברשת ומעין 'פוליגרף דיגיטלי'".

גורם נוסף שמצמצם את הסיכון, לפי ארליך, נוגע למתן הלוואות בעיקר עבור מטרות מוגדרות: " ההלוואות שאנחנו מציעים ברוב מוחלט של המקרים הם למטרה מוגדרת. רק חלק קטן מוגדר כהלוואות 'לכל מטרה', פחות משני אחוז מפורטפוליו ההלוואות. הרכב שכזה נועד כדי שנוכל לייצר את הבטוחות המתאימות".

"בסופו של דבר", הוא אומר, "אנחנו מסתכלים על המלווים שלנו, על הציבור - ומבינים שקשה להם מאוד עם פיגורים; אפילו יותר מאשר לבנקים. לכן אנחנו מקפידים בנושא הסינון".

לחשוב על טווח ההשקעה: "נזילות עם כוכבית"

גורם נוסף שחשוב לציין בהקשר להשקעות P2P כאפיק סולידי, נוגע לנזילות. משקיעים רבים שפונים לאפיקים סולידיים עושים זאת לא רק מתוך "שנאת סיכונים", אלא גם עם מחשבה על טווח זמן ההשקעה אל מול התשואה. "בהשקעות P2P יש נזילות, אבל עם כוכבית. עדיין מדובר בתחום של הלוואות שמוחזרות לאורך זמן נתון", אומר ארליך, ומסביר איך בכל זאת המשקיעים יכולים למשוך את כספם בטרם נפרעת ההלוואה: "במערכת של Tarya קיים מנגנון שמאפשר למכור את ההלוואות ללא רווח וללא הפסד בנקודת הזמן שהמשקיע מעוניין לצאת. מהצד השני, יש משקיעים שרוצים להיכנס באותה הנקודה וטוב להם לעשות זאת עם הלוואה קיימת, שסטטיסטית הסיכונים בה נמוכים יותר. כך שזה נוח לשני הצדדים".

עם זאת, לארליך חשוב להדגיש כי בכל זאת לא ניתן להבטיח יציאה מיידית מהשקעה. בשיא משבר הקורונה, למשל, יכלו לעבור כמה חודשים עד שהתאפשר למשקיע לצאת מההשקעה ולקבל את כספו. זאת משום שהבקשות לנזילות היו גבוהות מכמות המשקיעים שהתעניינו בכניסה לפלטפורמה. במצב רגיל, הוא אומר, זה לוקח כמה ימים. במצב יותר לחוץ - כחודש.

בשורה התחתונה, את התנודתיות בשוק ההון אף אחד לא יכול לחזות. בדיוק כמו את סופם של ימי הקורונה. אולם בהיותו בעל קורלציה נמוכה לשוק ההון, ענף השקעות ה-P2P יכול להציע אלטרנטיבה סולידית לגיוון פורטפוליו ההשקעות. זאת כמובן בתנאי שניתנת תשומת הלב המתאימה לבטוחות הנדרשות.

לפרטים על השקעות P2P בטריא הקליקו כאן>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

צרו איתנו קשר *5988