תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

מהן התכונות שמומלץ לחפש אצל מנהל ההשקעות שלכם?

אחת הבחירות החשובות ביותר בחיינו היא בחירה במנהל השקעות או גוף שינהל את הכספים שאנחנו חוסכים על פני עשרות שנים בעבודה קשה ובהתמדה • איך נדע שאנחנו נמצאים בידיים טובות, ומדוע דווקא זמני משבר הם אינדיקציה לאיכות ניהול ההשקעות?

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף אלטשולר שחם

אחת הנטיות האנושיות הנפוצות (ואולי גם האינטואיטיביות ביותר) של משקיעים בשוק ההון היא להעדיף מניות, ענפים וגם מנהלי השקעות שבהסתכלות קצרת טווח נמצאים במומנטום חיובי. אם זו למשל מניית הטכנולוגיה שעלתה ב-120% בחצי שנה, הסקטור שנמצא בכותרות כי כולנו בדיוק זקוקים למוצר או לשירות שלו, וגם מנהלי השקעות שהם ה"כוכבים התורנים", אלה שהצליחו להתברג בראש טבלת התשואות בחתך זמן כזה או אחר. בדרך כלל לאותם מנהלי השקעות יהיו צידוקים להצלחה שלהם, שעלולים להתפרש כהבטחה להמשך הצלחתם בעתיד.

אבל נראה כי האמת לא נמצאת בטווח הקצר, וגם לא בטווח הבינוני. מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה, ולאף אחד מאתנו אין כדור בדולח שיכול לספק לו תחזית על מה שיעלה ומה שירד. שוק ההון הרבה יותר מורכב מזה, ועל מנהל ההשקעות לנווט בין אין סוף האפשרויות שעומדות בפניו, לנהל סיכונים, לזהות הזדמנויות ובעיקר לתת ערך לאורך זמן.

הנטייה האנושית שהזכרנו היא לא סיפור ישראלי, היא חוצת מגזרים מגדרים ותרבויות. אולם, ייתכן כי על משקיעים בשוק ההון שרוצים לשפר את סיכוייהם לאורך זמן, לסגל לעצמם עקרונות אחרים לגמרי. כשמסתכלים על מנהלי השקעות מוערכים בעולם, כדוגמת וורן באפט, ומנסים להבין את הסוד שלהם להצלחה ואת היכולת שלהם להישאר רלוונטיים - מגלים מספר מאפיינים הייחודיים להם.

ניסיון

זה אולי הפרמטר הראשון שחושבים עליו כשרוצים לבחון איכות או לעמוד על טיבו של מנהל השקעות. עם זאת, זהו פרמטר מעט טריקי. אדם המעיד על עצמו שהוא בעל ניסיון של שנים ארוכות בשוק ההון, האם בהכרח זה אומר שיש לו את הכלים הדרושים לנהל כסף? האם הוא ניהל כסף באופן רציף במקום אחד, באופן שניתן למדוד לאורך זמן? האם הוא צלח בצורה טובה גם משברים לאורך השנים? המשקיעים הגדולים בעולם כמו וורן באפט שהזכרנו, בנג'מין גרהאם ופיטר לינץ' למשל, הם אנשים שניהלו כסף בהתמדה לאורך עשורים. היו להם תקופות שבהן הם הציגו ביצועים עודפים ביחס לשוק ולא פחות חשוב, הם הציגו תקופות שבהן הם פיגרו אחרי השוק. הם התמודדו עם משברים, עם מציאות משתנה ועם טרנדים חדשים, אבל לבסוף הצליחו להתאושש ולייצר ערך, הרבה בזכות יכולת ההתמדה שלהם. וזאת גם כאשר היו קשיים בטווחים כאלה ואחרים. בסופו של דבר לאייקונים אלו יש יכולת להראות קבלות על ביצועי טווח ארוך באופן מצטבר, מה שבעלי ניסיון אחרים שעברו ממקום למקום לעיתים נעדרים.

הניסיון והמקצוענות של אלטשולר שחם יכולים לעבוד בשבילך>>

התמודדות עם מצבי משבר

בהמשך ישיר לניסיון, מנהל השקעות מוצלח הוא כזה שחווה גם משברים במהלך הדרך. אם נקביל לרגע את עולם ההשקעות לעולם הרפואה, כשאנחנו בוחרים רופא מנתח לפרוצדורה רפואית, הרי שנרצה רופא עם רזומה עשיר מאחוריו. כזה שהתמודד עם קשיים, ועם מקרים שבהם לא הכל קרה כפי שכתוב בספרים. אנחנו רוצים מישהו שיידע לשמור על קור רוח ועל מקצועיות גם כשמשהו משתבש, או לא קורה כמצופה. גם בעולם ההשקעות נרצה מנהל השקעות שיודע לשמור על מקצועיות גם במצבים של אי ודאות ותנודתיות משמעותית. בסופו של דבר מדידת איכות ניהול ההשקעות חייבת לכלול תקופה מספיק ארוכה שכוללת זמני משבר, ותקופות של גאות. תקופה כזו תלמד אותנו על יכולת ההתמודדות של המנהל במצבים משתנים, לרבות הלחצים הנלווים לכך. מדידה כזו תסייע לסנן את ההצטיינויות בתקופת טרנדים ברי חלוף ותבליט את אותם מנהלים שיוצרים ערך לאורך זמן.

מקצוענות

מטבע הדברים, שוק ההון הוא זירה דינמית המשתנה ללא הרף. לכן, היכולת לשמור על תהליכי עבודה מקצועיים, גם בתנאי שוק משתנים, הינה חשובה מאוד. חשוב לזכור שבעשור החולף, השקעה בשווקים מעבר לים הפכה לחלק בלתי נפרד מניהול ההשקעות ומניהול סיכונים. פיזור על פני מגוון נכסים רחב מאפשר לרוב לשמור על החוסכים מפני מצבים שונים ובעיקר מצבי קיצון. ישנם מנהלי השקעות אשר התמקדו בשוק ספציפי, או באפיק מסוים שהניבו תשואה יפה בשנה מסוימת, אולם ההתמקדות בשוק ספציפי כאמור מגבירה את הסיכוי לכך שייגבה מחיר משמעותי בתקופות זמן אחרות. לכן, פיזור רחב על פני מגוון נכסים בצורה מושכלת ולאחר מחקר מעמיק, יכול להוות יתרון משמעותי לאורך זמן. בטווחים הקצרים בהחלט תיתכן שונות כזו או אחרת בין גוף לגוף, אולם שונות זו עשויה להעיד על חשיבה עצמאית שהיא רכיב משמעותי בהצטיינות לאורך זמן. מנהלים שנוטים להיצמד לעדר - קרי דומים בניהול ההשקעות למנהלים אחרים, שואפים בסופו של דבר לממוצע.

צילום: Shutterstock
 צילום: Shutterstock

בשורה התחתונה, חשוב לזכור שלאף מנהל השקעות אין יכולת לנבא את העתיד. הכישורים והניסיון שנצברו לאורך שנים, יוכלו לסייע להתמודדות טובה עם מצבי שוק שונים ויכולת לזהות הזדמנויות ולמנף אותן. חשוב לתת משקל משמעותי לפרמטרים שהזכרנו קודם, לעיתים על חשבון אינטואיציה ואימפולסיביות, שעלולים להוביל לקבלת החלטות שיצרו נזק - בטווח הקצר והארוך. בארה"ב למשל, נהוג להסתכל על ביצועי מנהלי השקעות לטווחים ארוכים מאוד של עשור ואפילו מעבר לכך. היכולת למדוד ביצועים לאורך שנים יכולה לתת אינדיקציה ולרמוז על טיבו של מנהל ההשקעות; הבנה כיצד הוא מתמודד עם תקופות שונות, טובות יותר או פחות, ובעיקר האם ניהול השקעות זו התשוקה שלו והעיסוק המרכזי שבו הוא משקיע את רוב מרצו.

רוצים לדעת עוד על ניהול תיקי השקעות באלטשולר שחם? הקליקו כאן >>

* אלטשולר שחם ו/או החברות הקשורות אליה ו/או בעלי עניין באיזה מאלה עשויים להיות בעלי עניין אישי בנושא. הכתבה אינה מתחשבת בצרכים ובנתונים המיוחדים של כל קורא ולא מהווה בשום פנים ואופן תחליף בין השאר ליעוץ פרטני על ידי אנשי מקצוע ובעלי רישיון מורשים ובכלל זה ייעוץ משפטי ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או שיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח ו/או ייעוץ מס . אין בתשואות ובדירוגי עבר בכדי להבטיח תשואה או דירוג דומים בעתיד. אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה 

צרו איתנו קשר *5988