תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

גביית חובות - איך ניתן לפעול מולה משפטית

כיצד ניתן להתמודד עם גביית חובות במסגרת תביעה כספית וכן אלו פעולות משפטיות ניתן לנקוט נגד חייב במטרה לגרום לו לקחת אחריות על מעשיו ולפרוע את החוב שצבר

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה מטעם עו"ד נסים שופן

חובות כספיים הינם תופעה אשר כמעט כל עסק בישראל נתקל בה במהלך פעילותו העסקית השוטפת. חובות כספיים אשר אינם מטופלים ונאכפים, עלולים לגרום לעסק להתמוטטות של ממש עד כדי היקלעות להליכי חדלות פירעון. אין צורך להרחיב במילים אודות עוגמת הנפש הרבה הכרוכה בטיפול בחוב אבוד שנגרם כתוצאה מרשלנותו של לקוח כזה או אחר אשר החליט לא לפרוע את חובו ולא לשלם עבור השירות או המוצר שרכש.

נדרשת התמודדות מתאימה 

היות ואנו חיים במדינת חוק הרי שכאשר מצטבר חוב כספי יש לפנות לערכאה משפטית מתאימה לצורך טיפול בו. זהות הערכאה המשפטית תקבע בהתאם לגובה החוב, סוגו ונסיבות אחרות הקבועות בחוק. ככלל תופעת חובות כספיים הינה עניין שגרתי הכרוך באופן טבעי בפעילות עסקית שוטפת בין גופים וגורמים שונים במשק. חובות כספיים יכולים להיגרם בין היתר מהסיבות הבאות:

- סכסוך עסקי בין בעלי הדין אשר כתוצאה ממנו החליט צד לעסקה על דעת עצמו לא לעמוד בהתחייבויותיו ולא לפרוע את החובות שצבר.

- היקלעות להליכי חדלות פירעון של צד לעסקה והעדר יכולת כלכלית לפרוע את החוב שצבר.

- חברה אשר צד לעסקה החלה בהליכי פירוק מרצון או בכפייה ואין ביכולתה לפרוע את החובות שצברה במהלך פעילותה העסקית.

- חוב יכול להיגרם גם כתוצאה מהחלטה שרירותית של לקוח אשר החליט כך סתם ללא סיבה הגיונית הנראית לעין לא לעמוד בהתחייבויותיו ולא לפרוע את החובות שצבר.

התמודדות משפטית עם גביית חובות עלולה להיות מתישה ומלווה בלא מעט עוגמת נפש וחוסר ודאות. יש לזכור כי הדרך הנכונה ביותר והיעילה להתמודדות עם עניין זה היא פנייה לערכאה המשפטית הרלוונטית ונקיטת הליכים נגד החייב.

כיצד ניתן להתמודד עם הגבייה 

היות והליכי גביית חוב יכולים להיות מורכבים וכרוכים בהופעה בבתי משפט שונים לרבות עריכת מסמכים משפטיים, הרי שניתן ורצוי להיעזר בעורך דין המתמחה בגביית חובות ובידיו הניסיון והיכולת להביא לסילוק החוב ופירעונו. עורך דין גבייה יפעל בראש ובראשונה להבין את מלוא נסיבות המקרה ולאחר מכן יפנה לערכאה המשפטית המתאימה בתביעה כספית לסילוק החוב.

יש לזכור כי הליכים משפטיים במסגרת תביעה כספית לסילוק החוב עלולים להיות ממושכים וארוכים ולעיתים ללא הטלת סנקציות של ממש על סרבן התשלום, עלול ההליך המשפטי לאבד ממשמעותו. חשוב כי עורך הדין המטפל בתביעה יפעל במסגרת החוק להטיל על החייב את מלוא הסנקציות העומדות לרשותו על מנת שזה יזדרז ויפרע את החוב שצבר.

הטלת עיקול זמני נגד החייב במסגרת תביעה כספית במעמד צד אחד 

כפי שצוין קודם לכן, פסק דין סופי בתביעה כספית עלול לקחת חודשים ארוכים ולעיתים גם שנים. במהלך תקופה זו ועד למתן פסק הדין, נותר התובע ללא הכספים המגיעים לו בעוד שפעמים רבות עולה חשש שמה החייב יפעל להעלמת והברחת נכסיו כך שלאחר מכן לא ניתן יהיה לבצע/לאכוף את פסק הדין ולפעול לאכיפתו ולגביית החוב הפסוק מכוחו.

עיקול זמני במעמד צד אחד הוא למעשה פעולה משפטית הנועדה להבטיח את אכיפת פסק הדין אשר יינתן בסופו של יום ופירעון החוב באמצעות הכספים או הנכס אשר ייתפסו במסגרת העיקול. עיקול במעמד צד אחד כשמו כן הוא, עיקול הניתן ללא נוכחות החייב ולבקשת התובע/הזוכה באמצעות עורך דין גבייה המייצג אותו בהליך המשפטי.

מטרת העיקול הזמני הינה לשים יד מהר ככל שניתן על נכסים הנמצאים ברשותו של החייב לצורך מימושם בסופו של יום לאחר מתן פסק הדין. בהתאם להוראות תקנות סדר דין האזרחי תשע"ס-2018, עיקול זמני במעמד צד אחד יינתן בהתקיים התנאים הבאים:

1. מתקיימת עילת תביעה - על התובע לשכנע את בית המשפט כי תביעתו אינה תביעת סרק וכי קיים סיכוי של ממש לקבלתה. על בית המשפט להשתכנע כי אין המדובר בבקשה הנועדה להטריד את החייב אלא מטרתה לאפשר לזוכה למנוע מהחייב להבריח נכסים או להקשות על ביצוע פסק הדין אשר יינתן בשלב מאוחר יותר.

2. החייב עלול להבריח נכסים עד למועד פסק הדין - על התובע לשכנע את בית המשפט כי במאזן ההסתברות אילו בקשתו תדחה עלול להיגרם לו נזק חמור שכן קיים חשש שהחייב יפעל להברחת נכסים הנמצאים ברשותו ובכך יקשה על ביצוע פסק הדין וירוקנו מתוכן.

3. הבקשה הוגשה בתום לב - תנאי זה דורש מהתובע להצביע ולהראות כי הבקשה הוגשה בתום לב ובניקיון כפיים. תום לב בהקשר זה עניינו העדר שיהוי בהגשת הבקשה והעדר מטרות זרות אחרות המניעות אותה.

בהתקיים התנאים הללו, ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה להטלת עיקול זמני במעמד צד אחד לצורך תפיסת נכסים או כספים הנמצאים בידי החייב אשר לגביהם עולה חשש שמה יוברחו עד למתן פסק דין סופי בתביעה.

בקשה למתן צו עיכוב יציאה מהארץ נגד החייב במעמד צד אחד 

בדומה להטלת עיקול זמני במעמד צד אחד במסגרת תביעה כספית הרי שגם לצורך ניהול ההליך באופן אפקטיבי וכאשר קיים חשש כי החייב ימלט מחוץ לגבולות המדינה ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה למתן צו עיכוב יציאה מהארץ במעמד צד אחד. בהתאם לתקנה 124(א) לתקנות סדר דין האזרחי תשע"ס-2018 בהתקיים התנאים הבאים ניתן לבקש מבית המשפט מתן צו עיכוב יציאה מהארץ במעמד צד אחד:

1. קיים חשש ממשי שהחייב עומד לצאת מן הארץ לתקופה ממושכת או לצמיתות,

2. והעדרו מהארך עלול להכביד באופן ממשי על ביצוע פסק הדין.

בהתקיים התנאים הללו, ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה למתן צו עיכוב יציאה מהארץ ובכך להבטיח כי החייב יהיה נוכח בדיונים המתקיימים בעניינו ואף בסיום ההליך לעמוד בהוראות פסק הדין ולפרוע את חובו.

תשומת לב לתמרורי אזהרה המופיעים במהלך פעילות העסק יכולה למנוע חובות 

אין ספק כי לא ניתן למנוע באופן הרמטי היווצרות חובות וכי חובות כספיים הם חלק בלתי נפרד מפעילותו התקינה והשוטפת של המסחר. יחד עם זאת, באמצעות תשומת לב לתמרורי אזהרה המופעים במהלך הפעילות השוטפת ניתן בהחלט לצמצם באופן ניכר חובות כספים ואף למנוע אותם מבעוד מועד.

1. לקוח המודיע כי מצבו הכלכלי אינו טוב והוא נאלץ ליטול הלוואות זהו סימן המעיד על אפשרות סבירה בהחלט כי לקוח זה יצבור חובות בעתיד.

2. לקוח אשר ידוע כי בעבר היה בהליך פשיטת רגל והסתבך לא מעט עם הליכי גבייה שונים גם הוא יופיע ברמת סיכון גבוה לצבור חוב בעתיד.

3. לקוח אשר אינו משתף פעולה, נעלם או אינו עונה לטלפונים עלול גם במקרה זה לצבור חובות ואף להיעלם בעתיד.

אמנם, לא ניתן למנוע לחלוטין חובות כספיים אך באמצעות התנהלות נכונה ותשומת לב מספקת לאבני דרך המופעים במהלך פעילות העסקית השוטפת של העסק אפשר בהחלט לצמצם משמעותית הצטברות חובות ובכך להימנע מעוגמת נפש והוצאות כספיות אחרות. ככל ובכל זאת היצטבר חוב כספי, יש לפעול באמצעות כל הכלים המשפטיים לפירעונו ונקיטת הליכים משפטיים נגד החייב ככל ויש צורך בכך.

*מאמר זה נכתב ע"י עו"ד ניסים שופן המתמחה בגביית חובות בליטיגציה אזרחית - מסחרית בבתי המשפט השונים ו-בהוצאה לפועל ובכלל זה גביית שיקים חוזרים ושטרות.

**המאמר לעיל וכל המופיע בו הוא על דעת הכותב, ואין בו משום תחליף לקבלת ייעוץ משפטי כנדרש.

צרו איתנו קשר *5988