חיים כצמן | בלעדי

חיים כצמן ימכור את המטוס הפרטי שנרכש במיליוני דולרים

את מטוס הגולף־סטרים הפרטי הנוכחי רכשה ג'י סיטי בשנת 2016 תמורת 8.8 מיליון דולר, וקרקעה אותו לצורך מכירתו לפני שנה • לטענת מקורבים לחברה טס כיום בעל השליטה כצמן לצורך ניהול עסקיה בטיסות מסחריות רגילות

חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: יח''צ-76
חיים כצמן, בעל השליטה ומנכ''ל ג'י סיטי / צילום: יח''צ-76

על רקע ההרעה במצבה הפיננסי של חברת הנדל"ן ג'י סיטי  (לשעבר גזית גלוב), נפילת המניה והזינוק בתשואות האג"ח שלה - החברה מבקשת למכור את מטוס המנהלים הפרטי שלה.

בנק ישראל יעלה מחר את הריבית אבל הבשורה החשובה מחכה במקום אחר 
חברות התעופה בטוחות שהשנה הן הולכות להרוויח. מה הסיכוי שזה יקרה? | ניתוח 
לפני 4 שנים היא הייתה רשת בקריסה, עכשיו היא רווחית, צומחת ומגיעה לבורסה 

לגלובס נודע כי מטוס המנהלים שרכשה החברה קורקע והועמד למכירה בארה"ב. מקורבים לג'י סיטי טוענים כי בעל השליטה ומנכ"ל החברה, חיים כצמן, טס כיום בין נכסיה בטיסות מסחריות רגילות.

לג'י סיטי פעילויות בתחום מרכזים מסחריים בטריטוריות שונות על פני הגלובוס, ובהן ברזיל, ארה"ב, מזרח וצפון אירופה וישראל. כצמן מתגורר בעיקר בפלורידה, אך הוא נמצא בנסיעות תכופות לביקור בנכסים.

את המטוס הנוכחי רכשה ג'י סיטי בשנת 2016 תמורת כ־8.8 מיליון דולר. עוד קודם לכן, שנה לפני המשבר העולמי שהכה בשווקים ב-2008, רכשה החברה מטוס מנהלים מדגם גולף סטרים תמורת כ-35 מיליון דולר. זאת, בתקופה שבה הפך מטוס מנהלים לסמל סטטוס עבור הטייקונים הגדולים במשק, בהם נוחי דנקנר, לב לבייב, שרי אריסון, מוטי זיסר ז"ל ואחרים. לאחר המשבר שהוביל לקריסת עסקיהם של חלקם, הם נאלצו להיפרד מאותם מטוסים.

נורסטאר תידרש להנפקות ולהזרמת הון

ג'י סיטי נמצאת כיום במהלך למימוש חלק מנכסיה תמורת מיליארדי שקלים, לצורך שירות החוב העצום הרובץ עליה, ממנו יותר מ־8 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח בישראל. בתחילת השבוע דיווחה החברה על התקשרות בהסכם למכירת מרכז מסחרי ביבנה לחברת קרסו נדל"ן, בתמורה ל־154 מיליון שקל - בדומה לשוויו בספרי החברה.

החברה דיווחה כי תמורת המכירה תשמש אותה להקטנת החוב הפיננסי, כאשר לנכס זה חוב ספציפי בסך כ־95 מיליון שקל. "בנוגע ליתרת הנכסים המיועדת למכירה, מכוח תוכנית שעליה הודיעה החברה כאמור, בהיקף של כ־4.2 מיליארד שקל, מתקיים מו"מ פעיל למכירת נכסים בהיקף של כ־2.4 מיליארד שקל", נמסר מג'י סיטי. "החברה מעריכה כי תתקשר בהסכמים מחייבים בהיקף של 1.35-1.85 מיליארד ששקל במהלך המחצית הראשונה של 2023".

המשקיעים אינם מתרשמים בינתיים, ונכון להיום חלק מהאג"ח של ג'י סיטי נסחרות בתשואה דו־ספרתית של 12%־15%, בעוד שהאג"ח של החברה האם נורסטאר נסחרות בתשואות זבל של 40%-60%.

מניית ג'י סיטי נחתכה ביותר מ־50% בשנה החולפת, ושווי השוק של החברה עומד כיום על פחות מ־1.8 מיליארד שקל. מניית נורסטאר, המוחזקת בעיקר בידי כצמן וחברת ישראל קנדה, צנחה בכ־60% לשווי חברה נוכחי של כחצי מיליארד שקל בלבד. לנורסטאר יש כיום שתי סדרות אג"ח בהיקף קרוב לכ־800 מיליון שקל.

הורדות דירוג וחשש לגמישות הפיננסית

פירעונות החוב של זו מבוססים דרך קבע על מיחזורי חוב ועל דיבידנדים מהחברה הבת ג'י סיטי. עם זאת, מיחזורי חוב אינם אפשריים כעת בגלל הזינוק בתשואות, ואילו זרם הדיבידנדים מג'י סיטי, כפי שאותתה נורסטאר לאחרונה, צפויים להיעצר. זאת לנוכח מחאות בשוק לאחר חלוקת הדיבידנד האחרונה עליה הכריזה ג'י סיטי, למרות חובות הענק הרובצים עליה והזינוק בתשואות האג"ח שלה. לפיכך תידרש נורסטאר בעתיד הקרוב להנפקות הון ולתמיכה מסיבית של הבעלים כצמן.

בשבוע שעבר חוותה ג'י סיטי טלטלה, לאחר שחברת מידרוג הורידה דירוג לחלק מסדרות האג"ח שלה, מ־A1 לדירוג A3 (שקול לירידה מרמת A+ לרמת A- בסקאלה של S&P), תוך הותרת "אופק שלילי" שמשמעותו אפשרות להורדות דירוג נוספות לחברה בעתיד הנראה לעין.

הורדת הדירוג נבעה, ציינו במידרוג, מההיחלשות בפרופיל הפיננסי של ג'י סיטי, שהתבטא ברמה של 71% (ביחס חוב נטו ל־Cap נטו). כן הוסבר כי "העלאות הריבית בשנה האחרונה על רקע נתוני אינפלציה גבוהים, יוצרות לחצים על שוויים של נכסי נדל"ן בעת הזו ובטווח הבינוני. סביבה זו מעיבה על תוכניות החברה למכירת נכסים בהיקף נרחב. השפעה שלילית יש לפעילות החברה בברזיל, המאופיינת בתנאים מאקרו־כלכליים חלשים".

באשר לנורסטאר, אצלה נחתך דירוג החוב בשלוש דרגות מ־A3 לרמה Baa3 (שקול לירידה מרמה של A מינוס לרמה BBB מינוס ב־S&P). במידרוג ציינו כי ההחזקה של נורסטאר בג'י סיטי (51.5%) מהווה הנכס הכמעט בלעדי שלה, וכי "רמת המינוף של החברה משפיעה לשלילה על גמישותה הפיננסית, ובפרט על נגישותה למקורות מימון".

גילוי מלא: לאחר פרסום הכתבה, מג'י סיטי הובהר כי המטוס שמועמד למכירה נרכש בשנת 2016 בכ-8.8 מיליון דולר ולא כפי שנכתב במקור