תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

האפיק שממשיך לשמור על יציבות וסולידיות בזמן ששוק ההון מציג תנודתיות גבוהה

בימים בהם השוק סוער וסביבת הריבית משתנה תדירות - רבים מחפשים אפיקי השקעה שאינם בקורלציה לבורסה • אחד מהם הוא ה-P2P שמאפשר גם להרוויח מעליית הריבית

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף Tarya

שוק ההון סגר לאחרונה שנה נוספת של תנודתיות גבוהה, שהסתיימה במרבית המוצרים הפיננסיים בירידות. לירידות הללו בקרנות הפנסיה, קופות הגמל, קרנות ההשתלמות וגם תיקי ההשקעות (כמובן) תרמו משבר תעשיית ההייטק בארה"ב, המלחמה באוקראינה, עליית האינפלציה, סביבת הריבית הגבוהה ועוד. אבל לא כל השוק נצבע אדום. כך, למשל, ה-P2P, המכונות גם "השקעות והלוואות ביו אנשים", המספקות אפיק השקעה אלטרנטיבי עם קורלציה נמוכה למתרחש בשוק ההון. הסגמנט הזה דווקא שמר על יציבות יחסית ואף הציג עליות.

כשמסתכלים על קרנות הפנסיה השונות, ניתן לראות בסיכומה של השנה ירידות שמגיעות גם לאזור של 7%. בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות הגיעו הירידות בחלק ממסלולי ההשקעה גם ל-18% בקירוב. על פי סיכום המסחר בבורסה לניירות ערך לשנת 2022, מדדי ת"א 35 ות"א 125 ירדו בכ-8% וכ-10% בהתאמה בשנה החולפת. אמנם, היו מסלולים מסוימים שהצליחו לשמור על יציבות מסוימת, וחלקם אפילו רשמו עליות, אך בממוצע, כיוון התשואות היה מטה.

במקביל, כאשר מביטים על נתוני שוק ה-P2P המספרים ירוקים יותר. לפי נתוני חברת Tarya, פלטפורמת השקעות P2P, במהלך שנת 2022 עמדה התשואה ברוטו להשקעה על 5.34% (לפני הפחתה של כשלי אשראי מיסים ועמלות) בתקופה שבה במקביל מדד התל-בונד מאבד 8.65%. מגמה זו נמשכה גם כשהחלו גלי העלאת הריבית בארה"ב ובישראל.

הריבית עולה וכך גם תשואת ה-P2P

מדוע, אם כן, השקעות ה-P2P שומרות על יציבות יחסית וסולידיות בזמן התנודתיות ולמה המגמה הזאת לא צפויה להתהפך גם עם העלאות הריבית הגבוהות?

הסיבה לכך נעוצה במהות של ההלוואות החברתיות. הן מתבססות על פלטפורמה ייעודית שמחברת בין מלווים ללווים תוך תשלום הריבית שנקבעה להם. חברות השקעות שמתמחות ב-P2P, כדוגמת Tarya, משתמשים בארסנל רחב של כלים פיננסיים וטכנולוגיים שמצמצמים משמעותית את הסיכון שבהשקעה. החל מבינה מלאכותית שקובעת את תמהיל ההשקעה המיטבי, דרך שימוש בבטוחות משמעותיות כמו נדל"ן, ועד לפיזור ההשקעה על מאות ואלפי הלוואות.

לפרטים נוספים על השקעות P2P הקליקו כאן>>

שחף ארליך, מנכ"ל Tarya ישראל, מסביר כי ה-P2P נמצא בקורלציה נמוכה לתנודתיות בשווקים מחד ומאידך הוא דווקא מושפע באופן חיובי מהריבית העולה (ריבית בנק ישראל עומדת על 4.25% וריבית הפריים על 5.75%), אשר עשויה אף להעלות את התשואה על השקעה בהלוואות בין אנשים. "הריביות של ה-P2P עולות עם הריביות הבנקאיות ולכן הפער נשמר", אומר ארליך. "אם 2022 נסגרה עם תשואה ברוטו של 5.34% (לפני הפחתה של כשלי אשראי מיסים ועמלות) בממוצע, אז ב-2023, בסביבת ריבית גבוהה, הצפי יכול להיות פריים פלוס שני אחוזים, פריים פלוס שלושה אחוזים. כך שעדיין מדובר בתשואה גבוהה יותר מזו שמוצעת כעת בפיקדונות. ה-P2P הוכיח לאורך השנים שמדובר בהשקעה יציבה מאוד שנותנת תשואה חיובית לאורך זמן", הוא מוסיף.

צילום: Shutterstock
 צילום: Shutterstock

פחות גמישות תמורת ריבית גבוהה יותר

השקעות P2P, כאמור, נחשבות כסולידיות ובסיכון נמוך במנעד הרחב של האפשרויות העומדות בפני הציבור. תוצאה כאמור של הפיזור הרחב שלהן ואיכות הבטוחות שמעמידים הגופים השונים העוסקים בכך. אולם חשוב לזכור כי, המשקיעים הפוטנציאלים נדרשים לטווח השקעה ארוך יחסית . לקוחות שמבקשים למשוך את כספם נדרשים למעשה "למכור" את ההלוואה שלהם למלווה אחר (דבר שמבוצע אוטומטית ע"י המערכת), המשמעות היא שההשקעה לא נזילה מעכשיו לעכשיו, אלא נדרש לעיתים זמן, למשל, להחזר ההלוואה בפיגור או לקבלת התמורה ממכירת ההלוואה למלווה אחר במערכת.

"כשיש פיגור אנחנו בסופו של דבר פועלים לגביית החוב ושימוש בבטוחות. מהלך כזה גם יניב למשקיע ריבית גבוהה יותר שתפצה אותו על הפיגור. הנזילות פשוט יותר נמוכה כי המשקיע לא מקבל באותו הרגע את החלק בהלוואה שבפיגור. זה דבר שמאפיין שוק בסביבת ריבית גבוהה".

מה קורה בעולם?

סביבת הריבית הגבוהה, שהיא תוצאה של האינפלציה העולה ושל מדיניות הפד, משפיעה בכל העולם. בין היתר גם על שוק השקעות ה-P2P. בארה"ב, על פי דוח של מכון המחקר Future Market Research (FMI), היקף ההלוואות החברתיות הכפיל את עצמו מ-274.4 מיליארד דולר ב-2021 עד לכ-407.2 מיליארד דולר ב-2022.

כלכלנים רבים מעריכים כי השנה הקרובה צפויה גם היא להיות תנודתית. ניתן לראות זאת גם בהתנהגות של החוסכים שמעדיפים כיום את האפיקים הסולידיים ומנצלים את סביבת הריבית הגבוהה כדי למזער סיכונים ולזכות בתשואה חיובית. בהתאם לכך, נראה שלשוק ה-P2P יש את החוזקות שלו כאפיק השקעה סולידי בתיק.

לפרטים נוספים על השקעות P2P הקליקו כאן>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

צרו איתנו קשר *5988