החוקרים מבולבלים: למה כל כך קשה להבין מה גורם לאושר?

מדיטציה וטיול בטבע גורמים אושר? מחקר חדש טוען שפרקטיקות מיושנות אפשרו לחוקרים מתחום הפסיכולוגיה להגיע למסקנות שלא ממש מגובות בנתונים

נידהי סוברמאןThe Wall Street Journal | 25.08.2023

הרבה מחקרים על אושר, פגומים / צילום: Reuters, Karina Hessland

הרבה מחקרים על אושר, פגומים / צילום: Reuters, Karina Hessland

יש פעילויות שאנשים קושרים ביניהן לאושר, כמו מדיטציה, התעמלות או בילוי זמן בטבע, שאין עדויות מדעיות המוכיחות שהן אכן משפרות את מצב הרוח.

כמה כסף אתם צריכים כדי להיות מאושרים? לזוכה פרס נובל יש תשובה 
מדעי החיבוק: איזה מגע אנחנו מעדיפים ולמה 

אתרי עזרה עצמית ומאמרי חדשות לעתים קרובות רומזים שפעילויות כאלה מרוממות את מצב הרוח, אבל רוב המחקרים הטוענים לקיומו של קשר קשה ועברו ביקורת עמיתים הם חלשים או לא חד־משמעיים. בין היתר אשמים בכך נהלים מיושנים במחקרי פסיכולוגיה, שאפשרו למדענים להשתמש במדגמים קטנים ולמצוא תוצאות בנתונים כשבפועל לא היו כאלה - כך טוענים מחבריו של מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature Human Behaviour.

מחקרים שתוכננו רע

לפני כמה שנים, שאל עיתונאי את הפסיכולוגית אליזבת דאן אם אסטרטגיות להשגת אושר, שמקבלות באופן שגרתי כותרות בידיעות חדשותיות מגובות בעדויות חזקות. דאן, שחקרה אושר באוניברסיטת בריטיש קולומביה שבקנדה, לא ידעה לענות. אז היא יצאה לבדוק. "אנשים מחפשים בגוגל 'איך להיות מאושר' לעתים קרובות יותר מאשר 'איך להתעשר'", היא כתבה. "אנחנו רצינו להבין: אילו תשובות הם מקבלים?".

דאן ודניגאן פולק, דוקטורנט במעבדה של דאן, עבדו עם חברי צוות נוספים ואספו כתבות חדשותיות מעשרת העמודים הראשונים שהתקבלו בחיפוש בגוגל עבור השאלה "איך להיות מאושר". חמש הפעילויות שהוצעו לעתים קרובות היו הכרת תודה, להיות בחברה, התעמלות, בילוי זמן בטבע ומדיטציה. לאחר מכן סקרו דאן ופולק את הספרות המדעית בחיפוש אחר מחקרים הבוחנים את ההשפעות של הפעילויות האלה על מצב הרוח. הם אספו 494 מאמרים שעברו ביקורת עמיתים. אבל כשסיננו את המחקרים שלא נוסחו היטב, הם נותרו עם 57 מחקרים בלבד. רוב המחקרים תוכננו באופן רע מכדי שיוכלו לבסס את המסקנות שלהם.

המחקרים שנותרו נדרשו לקיים לפחות אחד משני תנאים כדי לעמוד בקריטריונים של מדע ראוי: מספר גדול מספיק של משתתפים בניסויים או תכנון מראש של המחקרשהחוקרים התחייבו לתוכניות מחקר או היפותזות לפני שניתחו את המידע.

אפילו המחקרים האלה לא הצליחו לאשר ששלוש מחמש הפעילויות שנותחו באמת גורמות לאנשים אושר. למחקרים שניסו לבסס בילוי זמן בטבע, מדיטציה והתעמלות היו תוצאות חלשות או לא חד-משמעיות. "העדויות פשוט מתמוססות ברגע שבוחנים אותן מקרוב", אמרה דאן.

לגבי שתי המשימות האחרות היו עדויות טובות יותר. הצוות מצא "עדויות יחסית סולידיות" שהכרת תודה עושה אנשים מאושרים ו"עדות סולידית" לכך שלדבר עם זרים משפר את מצב הרוח.

הממצאים של המחקר החדש משקפים רפורמה שנעשתה בתחום הפסיכולוגיה ובדיסציפלינות מחקר אחרות, שבמסגרתה נקבע סטנדרט מחמיר יותר למחקר. מדענים כוללים כעת יותר סובייקטים במחקריהם, מאחר שמדגם קטן עלול להחמיץ סימן או להצביע על מגמה גם כשזו אינה קיימת. הם גם משתפים דאטה בחופשיות כדי שאחרים יבדקו או ישחזרו את הממצאים, והם מחויבים להציג היפותזות משלהם לפני שהם עושים ניסוי, במסגרת תכנון מראש של המחקר.

התחייבות לתכנון מראש של המחקר מונעת ממבצעיו לקבור תוצאות שליליות כשהדאטה אינה תומכת בהיפותזה, היא "מחסנת" נגד "p-hacking", כלומר, בחירת דאטה בפינצטה או מניפולציה בדאטה כדי לספק תוצאה עם משמעות סטטיסטית.

הפרקטיקה הזאת משפרת את אמינות הממצאים, אמר בריאן נוסק, מנכ"ל המרכז למדע פתוח, עמותה הפועלת למען מחקר אמין והגון.

קריאת השכמה מהביטלס

כמה שערוריות מ-2010 - ובהן מחקר מדהים שהצביע על סכנת ה־P-hacking כשהדגים באופן מבודח כיצד אנשים המאזינים לשיר של החיפושיות When I'm Sixty Four נעשים צעירים יותר - הכריחו חוקרים לבחון מחדש את הסטטוס קוו. "זו הייתה ממש קריאת השכמה", אמרה דאן. "שינינו את האופן שבו עושים מדע".

"המחקר הנוכחי חשוב כמחקר שמעורר לפעולה חוקרים, כך שיוודאו שכל המחקרים בעתיד נעשים מהמניע הנכון ומתוכננים מראש", אמרה סוניה ליובומירסקי, פסיכולוגית חברתית ניסויית מאוניברסיטת קליפורניה, שלא הייתה מעורבת במחקר אבל העירה הערות על גרסה מוקדמת שלו.

לדברי ליובומירסקי, הממצאים החדשים לא ישכנעו אותה להפסיק לעשות התעמלות או לטייל בטבע לשיפור מצב הרוח, כי מחקרים עתידיים יוכלו לבסס את ההנחה שפעילויות אלה קשורות לאושר. לסיפור המלא, אמרה, "אנחנו באמת זקוקים למחקרים הגדולים האלה".

צרו איתנו קשר *5988