האם קיים מושב הכי בטוח במטוס?

טיסה היא דרך נסיעה שנחשבת למאוד בטוחה, אבל התקריות בעת האחרונה עם טיסות של אלסקה איירליינס וג'פן איירליינס מעוררות שאלות לגבי איפה טוב לשבת ואיך להתנהג בעת מצב חירום

החור שנפער בדופן המטוס / צילום: ap, The Oregonian
החור שנפער בדופן המטוס / צילום: ap, The Oregonian

הרימו את היד אם אתם מקדישים יותר מחשבה לשאלה איפה תשבו על מטוס, והאם אתם באמת מוכנים לעזור בעת מצב חירום, לאחר הצפייה בצילומים המזעזעים בשתי תאונות שהתרחשו תוך זמן קצר באלסקה איירליינס ובג'פאן איירליינס.

WSJ | חור באמצע הטיסה: איך פיצתה אלסקה איירליינס את הנוסעים
WSJ |בתוך מטוס בוער, היו ל־367 נוסעים דקות בודדות להימלט. כך הם עשו זאת  

מיליוני נוסעים מגיעים ליעדיהם כל יום ללא בעיה: ב־2022 היו 20 תאונות בחברות תעופה אמריקאיות המספקות שירותים על פי לוח זמנים קבוע, עם הרוג אחד, על פי המנהל הלאומי לבטיחות בתעבורה (NTSB). זה מתוך כמעט 8.4 מיליון טיסות. המושג "תאונה של חברת תעופה" מכסה נזק משמעותי או פציעה חמורה על מטוס משער ההמראה עד שער הנחיתה.

אבל נוסעים מפוחדים בצדק ממצבי־כמעט, ומומחי בטיחות תעופה אומרים שטבעי לתהות באיזה מושבים במטוס הכי בטוח לשבת לאחר שתקריות שהתרחשו באמצע טיסה הגיעו לחדשות. הם ממהרים להוסיף שאין תשובה אחת נכונה - בין היתר בגלל שבלתי אפשרי לחזות מראש מקרי חירום אוויריים, בגלל נדירותם.

"אין באמת 'מושב הכי בטוח' במטוס", אמר אנתוני בריקהאוס, מרצה עמית באוניברסיטה אמברי־רידל לאווירונאוטיקה בדיטונה ביץ', פלורידה.

מטוס של Japan Airlines עולה באש על המסלול של נמל התעופה האנדה בטוקיו / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS
 מטוס של Japan Airlines עולה באש על המסלול של נמל התעופה האנדה בטוקיו / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בהלה בשמי פורטלנד

כמה מוותיקי התעשייה אומרים שהופתעו לגבי פרטי התקרית בטיסת אלסקה 1282 שיצאה מפורטלנד, אורגון, ביום שישי בערב.

חלק מהמטוס התפרק קרוב למושב חלון 26A בחלק האחורי של המטוס. למרבה המזל אף אחד לא היה במושב או במושב המרכזי הסמוך אליו.

החור היה בגודל של דלת יציאת החירום אבל בפועל היה פאנל באורך 1.2 מטר שמשמש לכיסוי, או סגירת, מקום שבו אפשר להתקין דלת נוספת במטוס. בחלק מתצורות המושבים של מטוס 737 מקס 9, המושבים האלה היו הופכים ליציאה נוספת.

גם אלסקה וגם יונייטד גילו ברגים רופפים על אוטמי הדלתות של מטוסי מקס 9 אחרים לאחר שמנהל התעופה הפדרלי קרקע את הדגם הזה.

אף נוסע בטיסה של אלסקה או של ג'פאן לא נפצע באופן רציני. חמישה נוסעים במטוס משמר החופים של יפן שהתנגש עם המטוס של ג'פאן איירליינס נהרגו בהתנגשות ב־2 בינואר בשדה התעופה האנדה בטוקיו.

עד כמה שתקריות כאלה הן לא שגרתיות, כשהן קורות, אף אחד לא יודע מראש איך יתרחשו, אמר בריקהאוס, מנהל מעבדת המחקר הפורנזי האווירי של אמברי־רידל וחוקר תאונות אוויריות.

"אם תוכלי לומר לי איך מטוס הולך להתרסק", אמר, "אוכל לומר לך איפה לשבת".

הוא אומר שהחלק האחורי של המטוס לרוב בטוח יותר, ואחריו המושבים הקרובים לכנפיים. ה"מרכיבים המבניים החזקים" של הכנפיים הופכים את החלק הזה של המטוס לעמיד יותר בעת התנגשות, אמר.

בריקהאוס מעדיף מושבים בשורת היציאה בגלל המקום הנוסף לרגליים והסיכוי להימלט מהר במקרה של מצב חירום.

"אם משהו כן קורה, אני כבר ליד היציאה", אמר.

להאזין לפני ההמראה

נוסעים שבאמת חוששים לגבי בטיחות צריכים להתמקד פחות באיפה הם יושבים ויותר בתדרוכי הבטיחות של חברת התעופה לפני הטיסה, כך אמר בריקהאוס ומומחים אחרים בתעשייה. רוב הזמן נוסעים, בעיקר נוסעים תכופים (וגם אני), מתעלמים ממה שאומרות הדיילות ומסרטוני הבטיחות המוקרנים על גב המושב שלפנינו.

"זה מתסכל כשאני טס ואני מסתכל מסביב וכל כך מעט אנשים מפנים תשומת לב", אמר בריקהאוס.

הדיילות באופן שגרתי מזכירות לנו להקפיד לחגור חגורת בטיחות כשאנו יושבים ולהסתכל איפה נמצאת יציאת החירום הקרובה ביותר למושב שלנו. בריקהאוס אומר שהיו תאונות בהן נוסעים פספסו יציאת חירום שהייתה ממש מאחוריהם כשניסו להגיע ליציאות חירום בחלק קדמי יותר של המטוס.

"מבחינה פסיכולוגית, בני אדם אוהבים לצאת מהמטוס באותה דרך שנכנסו", אמר. "זה באמת קשור לערנות ולתשומת לב למה שקורה מסביב".

גרהם בריית'וויט, מרצה ומנהל מערכות תחבורה באוניברסיטת קרנפילד הבריטית, אומר שראה חברות תעופה שמציעות לנוסעים לספור את מספר השורות עד ליציאה, אפילו אם היציאה מאחוריהם.

אחת הסיבות לכך, כתב לי בדואר אלקטרוני: האדם האחרון שנמלט שריפה במטוס של בריטיש איירטורס בשדה התעופה של מנצ'סטר ב־1985 אמר שתמיד נהג לספור את מספר השורות עד היציאה הקרובה ביותר. כשעשן מילא את הקבינה, זה מה שהוביל אותו לבטיחות.

המושב החביב על בריית'וויט כשהוא נוסע: מושב המעבר הקרוב ביותר לשורת היציאה שזמין.

במהלך פינוי, אמר, הכרחי להקשיב להוראות הדיילים. הם מקבלים הוראות מהטייסים איזה צד של המטוס בטוח יותר לפינוי או מחליטים בעצמם איפה ומתי בטוח לפתוח יציאת חירום.

בזמן התקרית במטוס של ג'פאן לא ניתן היה להשתמש בכל יציאות החירום בגלל שהמטוס בער, אבל הם הצליחו לפנות 367 נוסעים תוך 18 דקות. בדגם איירבוס A350 נדרשים להוכיח בבדיקות שאפשר לפנות את המטוס תוך פחות מ־90 שניות, אבל הצוות עדיין היה מהיר דיו להציל את כולם.

מאט פלאט אינו נוסע חששן. נהג UPS בן 50 מיוטה התחיל לטוס כקטין לא מלווה כשהיה ילד ואומר שבימינו הוא טס כמה פעמים בשנה, לעתים קרובות עם ילדיו. הוא צופה בתוכנית "אסונות אוויריים", בערוץ סמית'סוניאן.

פלאט אומר שהבן שלו בן ה־10 אוהב את מושב החלון בדיוק כפי שהוא אהב אותו בגילו. אבל הוא בעצמו לא יישב במושב כזה בטיסה מתוכננת לפלורידה לאימון קיץ של ליגת הבייסבול.

העובדה שהתקרית של אלסקה קרתה למטוס חדש לגמרי זעזעה אותו.

"אני כנראה אעשה כל מאמץ להימנע ממושב ליד החלון", אמר.