טרמינל 1 נפתח מחדש לטיסות בינלאומיות: האם מחירי הטיסות יירדו?

טרמינל 1 בנתב"ג נפתח הבוקר מחדש לטיסות בינלאומיות, לאחר שנסגר עם פרוץ המלחמה • חברת התעופה ריינאייר חזרה לישראל, לאחר חודשים ארוכים בהם השהתה את פעילותה בארץ • אילו חברות חדשות מצטרפות לפעילות בטרמינל שנפתח, והאם יש סיכוי לירידת מחירים?

טרמינל 1 בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
טרמינל 1 בנתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

טרמינל 1 בנתב"ג חזר הבוקר (ב') לפעילות מלאה ונפתח לטיסות בינלאומיות. שעות בודדות לאחר מכן, הספיקה לנחות בו הטיסה הראשונה של ריינאייר בישראל מאז חודש פברואר, אז הפסיקה את פעילותה בישראל. כזכור, חברת התעופה האירית חידשה את טיסותיה לנתב"ג כבר בתחילת חודש פברואר, אך בטרם חלף החודש, החברה הודיעה כי תעצור את פעילותה בארץ, ודחתה את חזרתה עד אוקטובר 2024.

"חברת התעופה של השנה" לא תגיע לישראל בקרוב
חברת התעופה שהפכה לפופולרית בנתב"ג, והקשר הישראלי
בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

הסיבה הרשמית שפרסמה ריינאייר הייתה מסי הנמל הגבוהים בטרמינל 3 לעומת טרמינל 1, שכן מאז פרוץ המלחמה רשות שדות התעופה סגרה את טרמינל 1, בו פעלו חברות הלואו קוסט לפני המלחמה, בעקבות אילוצים טכניים וכלכליים. עם ההכרזה על פתיחתו המחודשת של טרמינל 1 בחודש יוני, הגישה ריינאייר בקשה לחדש את הטיסות לישראל, בקווים בין ישראל לברלין, פאפוס, בודפשט, ברי, מילאנו, מלטה ואתונה.

לפי רשות שדות התעופה, במהלך החודשים הקרובים צפויות לצאת מטרמינל 1 כ-1,200 טיסות, ויעברו בו כ-200 אלף נוסעים מדי חודש. בימי השיא בחודשים יולי ואוגוסט צפויים לעבור בטרמינל 1 כ-6,500-7,000 נוסעים.

החברות המתוכננות לפעול מטרמינל 1 הן אל על, ארקיע, ישראייר, וויז אייר, ריינאייר, טראנסאוויה פראנס ואיירזנה. הצפי להמשך הגידול בתנועת הנוסעים בחודשי הקיץ עשוי להביא לחזרת חברות תעופה בינלאומיות לפעילות בישראל.

מרשות שדות התעופה נמסר: "כפי שהיה בעבר, חזרת כל הנוסעים מחו"ל תתבצע דרך טרמינל 3. לרשות הנוסעים יעמוד שירות היסעים (שאטלים) בין הטרמינלים ובין החניונים השונים, ללא תשלום. חלק מהחברות יפעלו הן מטרמינל 1 והן מטרמינל 3. אנו קוראים לנוסעים לבדוק היטב, מבעוד מועד, מאיזה טרמינל יוצאת הטיסה, לפי חברת התעופה ומספר הטיסה".

האם צפויה ירידה במחירי הטיסות?

לאחר תקופה ארוכה של התייקרויות חדות במחירי הטיסות, ייתכן כי בקרוב נראה ירידה. יניב לניס, מייסד אתר "טיסות סודיות", משדר אופטימיות בנושא. "פתיחת טרמינל 1 השבוע הוא הצעד הראשון בדרך להוזלת הטיסות מישראל", הוא אומר. "הצעדים הבאים תלויים ביציבות הביטחונית ובחזרת חברות הלואו קוסט לטוס במתכונת מלאה, כפי שפעלו עד לפני המלחמה".

לדבריו, "מחירי חברות הלואו קוסט וויזאייר וריינאייר לחודשים הקרובים עדיין יחסית נמוכים, אך הם עדיין בממוצע כפולים ממה שהכרנו בתקופה הזו בשנה שעברה. אני מאמין שבחודשים הקרובים נראה עוד קווים נפתחים ואת היצע המושבים הקיים גדל, מה שיוביל להגברת התחרות על כל נוסע ולהורדה נוספת במחירי הטיסות".

סימן עובדיה, מנכ"ל חברת הטיולים המאורגנים "קרוז תור", מוסיף: "זה מסמל חזרה הדרגתית לשגרה, אך אנחנו לא נראה את השינוי במחירים באופן מיידי. אני מאמין שזה יתגבר עם הזמן, זה יעזור לצרכנים וגם לחברות תיירות לקבל מחירים שפויים יותר לטיסות. אני מעריך שיש פוטנציאל להוזלת מחירים גם בחברות הישראליות, אבל מהר מאוד זה יתערבב שוב עם ההיצע המצומצם של הטיסות, זה לא מספיק. המחירים לא יישארו זולים לאורך זמן, כל עוד לא ימשיכו לחזור עוד חברות. ועדיין, זה יאזן במעט את מה שאנחנו חווים היום. ריינאייר טסה בעיקר לאירופה; בכל הנוגע ליעדים הרחוקים, אנחנו עדיין במצוקה. זה תהליך שלא יקרה ביום אחד".