ההפתעה של שיבא, הקריסה של טורקיש: 7 תובנות על המותגים שהישראלים מעדיפים

הציבור אוהב שירותים בחינם, ביקורתי כלפי הבנקים ולא ממהר לאמץ שמות לא מוכרים - אלה חלק מהמסקנות שעולות מניתוח תוצאות מדד המותגים לשנת 2024 • עורכי גלובס תרגמו את ההעדפות הצרכניות של 3,500 משתתפי הסקר למספר תובנות מסכמות • מדד המותגים 2024

איור: Shutterstock
איור: Shutterstock

1תסתכלו על גוגל מפות ותראו איך השתנו העדפות הישראלים

כשמביטים ברשימת עשרת המותגים המובילים, רואים שליטה בינלאומית ללא עוררין; רק שניים הם ישראלים, במבה (הזוכה של השנה שעברה) וסופר־פארם. היתר הן חברות ענק רב־לאומיות או מותגים שהן יצרו.

הדוגמה הבולטת ביותר לכך היא גוגל מפות. לכאורה, מדובר בעוד אפליקציה בטלפון החכם של כל אחד מאתנו, שמדורגת במקום החמישי. כפי שמדגימה גוגל מפות, לעתים, ללא כל השקעה בשלטי פרסום או פרסומות בטלוויזיה, מצליחות הענקיות הבינלאומיות לחדור ללב ולכיס של הישראלים. 

יש במדד קטגוריות שמאופיינות בהגמוניה בינלאומית וכאלו שמורכבות בעיקר ממותגים ישראלים. מה קורה כשהם מתחרים ראש בראש בתוך אותה קטגוריה? פה קשה להצביע על מסקנה ברורה, וישנם גם תחומים שבהם נרשמת שליטה כחול־לבן. כך לדוגמה, חברות התעופה הישראליות עוקפות באופן מובהק את כל הזרות, וגם בתחום המסעדות ובתי הקפה - ארומה, גולדה ורולדין נמצאות הרבה לפני פיצה האט או מקדונלד'ס. לעומת זאת, בקטגוריית האופנה, נייקי ואדידס מקדימות את דלתא, פוקס וקסטרו. ובאפליקציות ושירותים, ווייז וגוגל מפות מקדימות BUYME וביט.

2בולטות לחברות שמציעות שירותים בחינם

שלושת המותגים הראשונים במדד - וואטסאפ, ווייז וגוגל - הם חינמיים. אי־אפשר שלא להיזכר בקלישאה שאומרת ש"אם המוצר בחינם, סימן שאנחנו המוצר". אבל תנו לנו לקחת אתכם דווקא למקום אופטימי בהרבה. לעובדה שאת השירות הכי זמין, הכי יומיומי ואולי הכי חשוב למרבית הישראלים, הם מקבלים בחינם.

זו הזדמנות להכניס בנו מעט פרופורציה. ודאי בשנה קשה כל כך, ולקראת כל כך הרבה אתגרים, גם כלכליים, שיעמדו לפנינו בהמשך. יוקר המחיה אכן בשמיים, אבל על הדרך - לא מעט רכיבים ב"חיים עצמם" ניתן לצרוך אפילו די בזול. פעם אלה היו רק אוויר ומים, אבל מהפכת הטכנולוגיה הוסיפה לחיינו שירותים חיוניים וזולים לא פחות. בג'ונגל של החיים, זה חייב לתת לנו עוד קצת אוויר (חינמי) להמשך העלייה בהר.

3הבנקים נכשלים איפה שחברות האשראי מצליחות

מאז פרוץ המלחמה, המסרים הפרסומיים מתמקדים בהטבות ובשירותים רלוונטיים. בין הגופים העיקריים שמציעים הקלות בעקבות המצב הביטחוני נמצאים הבנקים. למרות ההשקעה הרבה בפרסומות, שימוש בפרזנטורים מפורסמים ושורת ההטבות לעסקים, הציבור לא מביע הערכה כלפיהם, כפי שמלמדות תוצאות מדד המותגים.

הבנקים נותרו מחוץ לרשימת 100 המותגים המובילים, כאשר בנק הפועלים, שדורג ראשון מבניהם, ניצב רק במקום 151, ואת הרשימה סוגר ONE ZERO, הרחק הרחק, במקום 294.

לעומת המערכת הבנקאית, דווקא חברות כרטיסי האשראי זוכות לציונים גבוהים יותר ולאמון ציבורי רחב. ישראכרט, ויזה ומאסטרקארד התברגו במקומות מכובדים ברשימת 100 המובילים, במקומות 45־56. ייתכן שהציבור פשוט משייך את חברות האשראי לצד המהנה של הוצאת הכסף, וחש חוויה שונה בעת רכישת מוצרים, מאשר בעת ביקור בבנק.

4מהפכת הבינה המלאכותית? עוד לא

עד כמה אומת הסטארט־אפ, שבמשך שנים בנתה את המוניטין שלה על מכירת חדשנות לעולם, ממהרת לאמץ מותגים וחברות חדשניות? ChatGpt, אחד מכלי הבינה המלאכותית פורצי הדרך והמדוברים בשנה האחרונה, נותר מחוץ לדירוג, בפער ניכר משירותי אינטרנט אחרים. גם הבנק הדיגיטלי ONE ZERO, שיצא לדרך עם חזון לשירות חדשני שמבדל אותו מהמוסדות הפיננסיים הוותיקים, דורג אחרון בקטגוריית הבנקים, שבלאו הכי לא זוכים לאהדה רבה - אף אחד מהם לא נכנס ל-100 המותגים האהובים. הצרכנים מנהלים מערכת יחסים מורכבת עם הטכנולוגיה שלהם, והם לא ממהרים להיפרד ממה שהם כבר מכירים.

5הבאזז סביב המותגים החדשים לא חלחל

בשנים האחרונות, שורת מותגים חדשים פרצו לחיינו. למרות הבאזז שהם יצרו עם הגעתם לישראל, מתוצאות מדד המותגים נראה כי הם טרם הצליחו להשיג את אמון הציבור.

כך לדוגמה, למרות המכירות הצומחות, אף מותג סיני לא הצליח להשתבץ ברשימה של 100 המותגים המוכרים. לדירוג של כלל מותגי הרכב נכנסו רק ארבעה נציגים של הפלח הזה, MG, GEELY, BYD ו־CHERY, שהתברגו במקומות האחרונים.

גם רשת המזון הצרפתית, קרפור, שנכנסה לאחרונה לשוק הישראלי, לא מצליחה לגמרי לפצח את הצרכן, שלא תמיד שש למותגים פרטיים שהוא לא מכיר. הרשת מתייצבת הרחק במדד, במקום 239. לעומתן, חברות ותיקות ומוכרות, כמו ווטאסאפ, במבה ונייקי, נותרו במקומות גבוהים גם השנה.

6מתברר שגם בית חולים יכול להפוך למותג אהוב

בית חולים הוא לא מוסד שמעורר חיבה בדרך כלל. המפגש איתו מתרחש כשאנחנו גם ככה לא בנקודת השיא שלנו, והבירוקרטיה והטיפולים לא מוסיפים נחת. אבל בשנים האחרונות קרה דבר מעניין לשיבא: הוא ממתג את עצמו כמותג על בבריאות, שהוא יותר מבית חולים, וזה כנראה מחלחל לציבור. זה כמה שנים שהוא מדורג בעשירייה הראשונה של בתי החולים הטובים בעולם של "ניוזוויק", והחזון שלו הוא להפוך לרשת ארצית ולהקים "עמק בריאות" שכולל בין היתר פארק ביוטק ושיתוף פעולה אקדמי עם אוניברסיטת בר־אילן. כל אלה, לצד סיקור תקשורתי נרחב של הטיפול בחטופים שחזרו, הזניקו את שיבא למקום 26 המכובד בין המותגים האהובים. שאר בתי החולים וקופות החולים נותרו הרחק מאחור.

7חברות התעופה הבינלאומיות מאבדות גובה

המלחמה מול ארגון הטרור חמאס הובילה לביטולי חברות התעופה הזרות. חלקן מאז חזרו לפעילות בישראל, אך ייתכן כי עצם ההחלטה לבטל טיסות מנתב"ג, השפיעה על הצרכנים, כפי שמשתקף מתוצאות המדד. חברות התעופה הזרות נדחקו לשולי הדירוג. דלתא איירליינס לדוגמה, הגיעה למקום 265 בעוד שבשנה שעברה התייצבה ב־227 (כלומר נפילה של 38 מקומות). כך גם וויז אייר, שצמצמה משמעותית את טיסותיה מישראל למגוון יעדים, צנחה ב־29 מקומות, למקום 264.

את הנפילה המשמעותית ביותר רשמה טורקיש איירליינס, שהחליטה לבטל את הטיסות לישראל, ברקע המתיחות החריפה בין המדינות, מהלך שמורגש היטב בנתב"ג ובעיקר בטיסות שהפעילה ליעדים באירופה ובמזרח. החברה נדחקה ב־86 מקומות בדירוג הכללי, למקום 283.