תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

הבינה המלאכותית הזניקה את שוק ההון ב-2023 ו-2024 – איך תשלבו אותה בפורטפוליו ההשקעות שלכם?

העליות בשוק ההון העולמי והאמריקני בפרט, מונעות במידה רבה על ידי ענקיות הטכנולוגיה שמפתחות את תחום הבינה המלאכותית • "אין עדיין מדד רשמי לחברות בתחום הבינה המלאכותית, כמו שיש בתחומים אחרים כמו בריאות, פיננסים ונדל"ן", אומר עזרא מתתיהו, הבעלים והמנכ"ל של חברת "אינווסטיקה פיננסים", הסוקר כמה מאפשרויות ההשקעה העומדות בפני מי שרוצים להיחשף לענף

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף אינווסטיקה פיננסים

בשנתיים האחרונות אנחנו עדים לשינויים הגדולים שעוברים על העולם בזכות ההתפתחות המואצת של הבינה המלאכותית; התפתחות אשר משפיעה בפרט גם על עולם ההשקעות. זה התחיל בהשפעה של חברות מובילות שמפתחות את תחום הבינה המלאכותית וצמחו בשנתיים האחרונות יותר מכל חברה אחרת. כמו למשל Nvidia שהמנייה שלה זינקה מאז תחילת 2023 בכ-800%; והמשיך ביצירה של קרנות ותעודות סל ייעודיות לתחום הבינה המלאכותית, אשר מיועדות למשקיעים המעוניינים להתמקד בתחום. מהצד השני, אולי אף לא רחוק היום בעתיד, שבו הבינה המלאכותית בכלל תשמש כ"יועצת השקעות", ללא הצורך במנהל תיקים אנושי. אז היכן ניתן לראות את ההשפעות של הבינה המלאכותית על שוק ההון?

אחרי הירידות של שנת 2022, השנים 2023 ו-2024 האירו פנים למשקיעים עד כה. מתחילת 2023 ועד היום עלה מדד ה-S&P האמריקני בכ-40% ואילו הנאסדק 100 זינק בכ-80%. "הנתון המדהים לגבי העליות הללו הוא כי מי שמשכו את המדד למעלה הן מניות בודדות של ענקיות טכנולוגיה, שעשו פריצת דרך משמעותית בתחום הבינה המלאכותית. כלומר ההתפתחות המואצת בתחום הבינה המלאכותית, כמעט לבדה, אחראית על כל העליות הללו שראינו בשנתיים האחרונות", אומר עזרא מתתיהו, הבעלים והמנכ"ל של "אינווסטיקה פיננסים", המתמחה בשירותים בתחום הפיננסיים, לרבות תכנון פיננסי ומוצרי השקעה.

בדבריו, מכוון מתתיהו לשבע ענקיות הטכנולוגיה המובילות את מדדי ה-S&P 500 והנאסדק: מיקרוסופט, אפל, אנבידיה, אמאזון, מטא, גוגל ועד לאחרונה גם טסלה, אשר הצניחה המתמשכת במנייתה הוציאו אותה מהמועדון המכובד הזה. שש החברות הראשונות במדד, ובייחוד שלוש הראשונות, אנבידיה, אפל ומיקרוסופט, היכו גלים בשוק בזכות המהפכה הטכנולוגית שחוללו בתחום הבינה המלאכותית. כל השש יחד מהוות מעל ל-30% מהמשקל במדד. רק בשנת 2023 לבדה היו אחראיות המניות של שש ענקיות הטכנולוגיה לכשני שלישים מהעלייה של מדד ה-S&P 500.

לפעול בתוך רמת סיכון מוגדרת

בפני משקיעים המעוניינים לייחד חלק מפורטפוליו ההשקעות שלהם בשוק ההון לבינה מלאכותית עומדות מספר אפשרויות. "בשנה האחרונה קמו מספר קרנות נאמנות שממוקדות בחברות שתחום הפעילות העיקרי שלהן נוגע בבינה מלאכותית", אומר מתתיהו. לצד אלו, קיימות גם קרנות ותעודות סל דומות שמאפשרות למשקיעים להיחשף לענף. "מדובר בקרנות והשקעות עם תנודתיות גבוהה, ובהתאם גם רמת הסיכון שלהן היא כזו", הוא מדגיש.

עזרא מתתיהו, הבעלים והמנכ''ל של חברת ''אינווסטיקה פיננסים'' / צילום: באדיבות עזרא מתתיהו
 עזרא מתתיהו, הבעלים והמנכ''ל של חברת ''אינווסטיקה פיננסים'' / צילום: באדיבות עזרא מתתיהו

ומה לגבי משקיעים המבקשים תנודתיות נמוכה יותר ומעוניינים להיחשף להשקעות בתחום מבלי להגדיל את רמת הסיכון? "עבור אלו קיימים מוצרים פיננסיים גמישים יותר, שמאפשרים להיחשף לתחום הבינה מלאכותית, ולשמור על רמות מסוימות של הגנה", אומר מתתיהו ומתייחס למוצר ההשקעה של פוליסת חיסכון כדוגמה. לדבריו, זהו מוצר השקעה מנוהל שמאפשר לחוסך גמישות לגבי כספו וגם מספק לו יותר הגנה. "המטרה שלנו היא למקסם את התשואה של הלקוח, לאו דווקא במחיר של העלאת אחוזי הסיכון", מסביר מתתיהו לגבי המוצר המדובר ונותן דוגמה: "אם יש לנו לקוח ברמת סיכון של 40% השקעה במניות, אנו יכולים להשאיר אותו באותו מצב. אנו פשוט משלבים בעבורו מסלול סינטטי שממוקד בבינה מלאכותית, בתוך הגבול של רמת הסיכון המוגדרת. כך יש יותר חופש להגדיל את החלק בחיסכון שלו שמושקע בבינה מלאכותית".

לצד המוצרים הפיננסיים המגוונים בשוק ההון, נתח גדול מהכסף של הציבור מושקע בקרנות הפנסיה, ההשתלמות וקופות הגמל. שם אפשרויות ההשקעה בבינה מלאכותית מוגבלות יותר. חלק מהמסלולים בגופים הפנסיוניים הם מבוססי השקעה אקטיבית. כלומר, תמהיל ההשקעות יכול להשתנות מדי תקופה בהתאם להחלטת ועדת ההשקעות של אותו הגוף - ולא של החוסך עצמו. כך שההחלטה אם להשקיע או לא במניות או קרנות ותעודות של בינה מלאכותית היא לחלוטין של ועדת ההשקעות ולא של החוסך. מנגד, קיימים מסלולי השקעה פאסיביים. כלומר, הם מחקים את הביצועים של מדדים רשמיים קיימים, כגון מדד ה-S&P 500, הנאסדק 100, המדד העולמי ועוד. אולם המגבלה של המסלולים הפאסיביים היא שהם מחייבים השקעה אך ורק במדדים רשמיים קיימים.

לכן, למרות העניין הגובר בתרומה של הבינה המלאכותית לשוק ההון, מצביע מתתיהו על עובדה אחת שמונעת מהחוסכים לבחור באופן מודע את השקעת כספי הפנסיה, קרנות ההשתלמות וקופות הגמל ספציפית בענף הבינה המלאכותית. "אין עדיין מדד רשמי לחברות בתחום הבינה המלאכותית, כמו שיש לתחומים אחרים כמו טכנולוגיה בכללי, בריאות, פיננסים ונדל"ן. הכי קרוב הוא מדד השבבים (SOX), שבכלל קיים מ-1993", הוא מציין. "על כן, השקעה 'טהורה' בבינה מלאכותית, שלא דרך מדדים כמו נאסדק 100 או מדדי השבבים, יכולה להיעשות רק דרך קרנות נאמנות, תעודות סל, פוליסות חיסכון ומוצרים פיננסיים אחרים דומים ולא באמצעות קרנות הפנסיה, ההשתלמות והגמל", מדגיש מתתיהו ומוסיף: "הגופים הפיננסיים מנסים לתמרן איכשהו במצב הנוכחי. בהמשך, במסגרת רפורמת המסלולים של אגף שוק ההון והביטוח, ייפתחו גם מסלולים נוספים שאולי יוכלו לתת לכך מענה, אך כרגע זוהי המגבלה".

צילום: באדיבות עזרא מתתיהו
 צילום: באדיבות עזרא מתתיהו

מי ינהל לנו את תיק ההשקעות בעתיד?

לבסוף, חוץ מההשפעה הישירה על העליות במדדים המובילים כמו ה-S&P 500 והנאסדק, ואולי על התיקון שיגיע בהמשך בשוק ההון, לבינה המלאכותית תפקיד עתידי בניהול ההשקעות עצמן. בשנים האחרונות השימוש בבינה מלאכותית בהשקעות פיננסיות הולך וצובר תאוצה. למשל, באמצעות שימוש בלמידת מכונה (Machine Learning) בניתוח כמויות אדירות של נתונים, כחלק מתהליך קבלת ההחלטות על השקעות. "השימוש בבינה מלאכותית מתרחב גם מעבר לאנליטיקות", מסביר מתתיהו ומרחיב: "הוא משמש לזהות את הסיכונים הפוטנציאלים בתיקי השקעות ולאתר ולמנוע הונאות פיננסיות. יש אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית שיכולים למכור ולקנות ניירות ערך באופן אוטומטי על סמך ניתוח תנאי השוק. וכמובן, בתחום ניהול התיקים, בינה מלאכותית יכולה לייעל את תיק ההשקעות. אולי בעתיד היא גם תוכל להחליף את מנהל ההשקעות בהערכת דברים כמו סובלנות המשקיע לסיכון, יעדי ההשקעה שלו וכל אלו מול תנאי השוק הקיימים והחזויים".

ואולי אנחנו לא כל כך רחוקים מניהול תיק השקעות באמצעות בינה מלאכותית כפי שנדמה לנו. בשנה שעברה פורסם באתרים הפיננסיים העולמיים סיפורה קבוצת משקיעים שהחליטו לעשות ניסוי קטן. הם לקחו סכום של 50 אלף דולר וניהלו אותו בעזרת ההמלצות של Chat GPT. תוך זמן קצר רשם תיק ההשקעות של הבוט זינוק של 9%, מעבר לתשואת השוק באותה תקופה. אך מאוחר יותר חווה התיק ירידה משמעותית, כאשר בסיומו של הניסוי, באוגוסט 2023 הוא רשם עלייה כללי מתונה של 1.9% - הרחק הרחק מתשואת השוק.

אז לאן אנחנו הולכים מכאן? כנראה שאפילו הבינה המלאכותית לא תדע בשלב זה לספק תחזית. מה שבטוח, אחרי גל של עליות בשווקים שהונע באופן דרמטי על ידי ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הבינה המלאכותית, המומחים חלוקים בדעתם לגבי ההמשך. יש שמזהירים מפני התיקון מטה שאוטוטו יתרחש. אחרים פשוט טוענים כי במקביל להתמתנות העליות במניות של חברות כמו אנבידיה, מיקרוסופט ואפל, נראה שחקניות חדשות שיזנקו קדימה. בהמשך, אולי בעוד כמה שנים ולאחר השלמת פיתוחים נוספים, תוכל הבינה המלאכותית לנהל לנו את תיק ההשקעות ולקחת את ההחלטות בהתאם.

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

צרו איתנו קשר *5988