אתרי הקניות הסיניים משתלטים על השוק העולמי. מה ישחק לטובת הישראלים?

מדוח תחזית הקניות של סיילספורס לחודשים נובמבר-דצמבר עולה כי האתרים הגדולים בסין צפויים לרשום מכירות של 160 מיליארד דולר מחוץ לסין - כ-21% מכלל הרכישות • העלייה במעמדם של מועדוני הלקוחות בארץ, על רקע יוקר המחיה, עשויה לסייע לקמעונאים

אפליקציות של אתרי קניות סיניים / צילום: Shutterstock
אפליקציות של אתרי קניות סיניים / צילום: Shutterstock

לקמעונאים ברחבי העולם יש יותר סיבות לחשוש השנה: אפליקציות הקניות הסיניות מעמיקות את אחיזתן בשוק ומאיימות על נתח השוק של שחקנים מערביים - כך עולה מדוח תחזיות הקניות של סיילספורס לקראת ימי הקניות של נובמבר ודצמבר. התחזית מבוססת על ניתוח הפעילות המקוונת של כ-1.5 מיליארד צרכנים מכ-70 מדינות, ועולה ממנה כי בחודשי הקניות אפליקציות הקניות הסיניות ישתלטו על 160 מיליארד דולר מנתח השוק של האיקומרס מחוץ לסין (כ-21% מכלל המכירות בתקופה).

לפי נתוני סיילספורס, בחצי השנה האחרונה ביצעו שני שלישים מהצרכנים מהשווקים המערביים לפחות רכישה אחת בטמו, שיין, עליאקספרס, טיקטוק או סיידר (הפחות מוכרת בישראל). מתוכן המובילה היא טמו - שבארץ היא חדשה יחסית לעליאקספרס ושיין - עם 43% מהצרכנים המערביים אשר רכשו בה בחצי השנה האחרונה.  

איך הצליחה בעלת TEMU להביס את עליבאבא ולהפוך לחברת האיקומרס עם שווי השוק הגבוה ביותר בסין 
"מהשעשוע הזה נהיה עסק מטורף": מה עומד מאחורי אתר הקניות שסוחף את ישראל
המהפך הסיני: הישראלים מסתערים על אתרי הקניות. אלה המובילים

להשיג את האמון

לא מדובר בהפתעה גדולה, לאור עליות מחירים ברחבי העולם והשיטות האגרסיביות שבהן מפתות האפליקציות את הצרכנים, ביניהן מבצעים של עשרות אחוזים על מוצרים ופריטים הזולים מלכתחילה מחנויות מקומיות, חלוקת מתנות והגרלות שמעניקות הנחות נוספות.

"בסופו של דבר המחיר מנצח", אומר לירן שכטר, סמנכ"ל פתרונות דיגיטל בסיילספורס ישראל. לדבריו, ברגע שיש ללקוחות אמון באפליקציות הסיניות - ומסתבר שיש, למרות אזהרות כמו גניבת פרטי אשראי - נפח הפעילות גדל. שכטר מציין גם את הרשתות החברתיות אינסטגרם וטיקטוק, שמספקות ערוץ מכר משמעותי עם אסטרטגיית שיווק אחרת.

איך יצליחו החברות הישראליות להיאבק באפליקציות הסיניות הזולות ובעלת המשלוחים חינם? לדברי שכטר, למרות שבחודשים הראשונים של המלחמה נרשמה ירידה בשימוש באפליקציות הסיניות לאור הנטייה לקניות כחול-לבן והבעיות במשלוחים בין היתר בעקבות התקפות החות'ים, המצב התאזן בהמשך.

"קשה להתחרות באתרים האלה, שמשמשים כמרקטפלייס מאוד גדול שמביא את הכול, וראינו כיצד מרבית שחקני המרקטפלייס הגדולים בארץ סגרו את פעילותם. עם זאת, מול האפליקציות הסיניות יש שחקנים שמאוד מתחזקים בישראל, באמצעות הקמת מועדוני לקוחות שמייצרים ערך ייחודי ותחושת שייכות. בנובמבר הקרוב, שתיים מכל חמש רכישות יבוצעו על-ידי קונים חוזרים, וזה המענה מול המגמה של האפליקציות הסיניות".

הבטחת ה-AI לא מומשה

חוסר הוודאות בצל המצב הביטחוני בארץ מקשה לחזות כיצד ייראו חודשי הקניות, שלרוב מתאפיינים בזינוק ברכישות הצרכניות. "אנחנו עדיין לא יודעים כיצד זה ישפיע על ישראל, זה תלוי כיצד תיראה תקופת החגים בארץ", אומר שכטר. "בישראל דצמבר חלש יותר מנובמבר, ובנוסף תהיה השפעה גם לציון השנה למלחמה. עוד לא ברור האם נראה פיצוי או החמרה".

התקפות החות'ים בים סוף ועליית מחירי הנפט הגולמי משפיעות גם כן על החלטות הקנייה: הצרכנים מתמקדים יותר בעלות המשלוח, במקום בזמני משלוח ומדיניות ההחזרות. כך, משלוחים מוזלים וחינמיים הופכים לדרישה בסיסית בתעשייה.

למעשה, יותר ממחצית הצרכנים אומרים כי סביר שירכשו באינטרנט מאשר בחנות, אם המשלוח חינם. לפי סיילספורס, התחזית היא שמותגים וקמעונאים יוציאו עוד 197 מיליארד דולר בהוצאות שילוח, עלייה של 97% (!) לעומת שנה שעברה.

עד כמה ה-AI נכנס לריטייל, ועד כמה קמעונאים יצטרכו להבין כיצד להשתמש בו בעונת הקניות הקרובה? "מדובר בנושא שטומן בחובו הבטחה גדולה שעדיין לא התקיימה", אומר שכטר. "ייתכן שבנובמבר הקרוב נראה מנגנונים מעניינים שמשתמשים ב-AI ופורצים עם הטכנולוגיה ללקוח. מצד שני, תהיה גם סכנה משמעותית מבחינת אבטחת המידע, ויש ליצור מערכות כאלה בצורה שקולה".