בורסות עולם | סיקור שוטף

בתום יום מסחר תנודתי: נאסד"ק ירד ב-0.9%, ראסל 2000 עלה ב-1.7%

דאו ג'ונס עלה ב-0.2% • צמיחה מפתיעה בכלכלת ארה"ב, עלייה של 2.8% בתמ"ג ברבעון השני לעומת צפי של 2% • ישראליות: סולאראדג' וטבע זינקו • פורד התרסקה לאחר הדוח הרבעוני • בבנק פיקטה צופים שהנתונים השבוע יראו התקררות באינפלציה בארה"ב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo
וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:02

בתום יום מסחר תנודתי שהחל בעליות ננעל הלילה המסחר בוול סטריט במגמה מעורבת - נאסד"ק שכבר נסחר בעלייה של 1.6% נסגר בירידה של 0.9%. דאו ג'ונס עלה ב-0.2% ו-S&P 500 ירד ב-0.5%.

דומה שמגמת ה"רוטציה" אל המניות הקטנות נמשכה גם היום - מדד ראסל 2000 עלה שוב וב-1.9% ובסך הכל בכ-10% מתחילת החודש. 

למעט טסלה  שהתאוששה מעט היום כל ענקיות הטכנולוגיה ירדו גם היום, בראשן אנבידיה , מיקרוסופט  ואלפאבית (גוגל) 

22:12

העליות בוול סטריט נחלשות עתה ונאסד"ק נסחר בירידה של 0.25%, דאו ג'ונס עולה ב-0.5% ו-S&P 500 ב-0.1%. 

OpenAI הכריזה היום על גרסת פרוטוטייפ של מנוע החיפוש שלה שנקרא - SearchGPT. מנוע החיפוש אמור לתת למשתמש "תשובות מהירות עם מקורות רלוונטים וברורים", בחברה מתכננים בסופו של דבר לשלב את המוצר שנבחן עתה על ידי מספר קטן של משתמשים אל תוך הצ'טבוט שלה, ה-ChatGPT. 

בעקבות ההכרזה מניית גוגל  יורדת ב-2.5% במסחר. 

21:20

העליות בוול סטריט נחלשות עתה ונאסד"ק נסחר בעלייה של 0.25% בלבד, דאו ג'ונס עולה ב-0.9% ו-S&P 500 ב-0.4%. 

בין הישראלית בולטת טבע  שעולה ביותר בכ-4%, סולאראדג'  מזנקת, טאואר  שעלתה ב-7% אחר הצהריים בתל באביב יורדת מעט בוול סטריט, צ'ק פוינט  שזינקה אתמול לאחר מינוי מנכ"ל חדש עולה גם היום, למונייד  מזנקת. 

20:10

לאחר נתוני הצמיחה המפתיעים שפורסמו בארה"ב אחר הצהריים ולאחר הירידות החדות אתמול דומה שהשוק חוזר לעצמו והמדדים עולים כעת - נאסד"ק ו-S&P 500 עולים ב-1%, דאו ג'ונס עולה ב-1.3%. מדד ראסל 2000, מדד המניות הקטנות עולה ב-2.5% ומשלים עלייה של כ-10% מתחילת החודש. "הרוטציה", קרי מעבר ממניות הטכנולוגיה הגדולות אל המניות הקטנות תופס לאחרונה תאוצה בעקבות ההערכות ההולכות ומתגברות לגבי הורדת ריבית בספטמבר. ריביות נמוכות מיטיבה עם המניות הקטנות. 

מניית פורד  צוללת במסחר לאחר האכזבה מהדוח הרבעוני שפרסמה אתמול לאחר הנעילה. החברה דיווחה על רווח של 47 סנט למניה הרבה פחות מהצפי שעמד על 68 סנט למניה. 

18:49

לאחר הפתיחה השלילית היום המדדים עוברים כעת לעליות - מדד נאסד"ק עולה ב-0.1% לאחר שכבר רשם היום ירידה של 1.6%, מדד S&P 500 ב-0.2% ודאו ג'ונס עולה ב-0.4%. מדד ראסל עולה ב-2%. 

טסלה  בולטת בעלייה של יותר מ-3% לאחר שאתמול השילה 12%. אמזון  עולה מעט בעוד אנבידיה , מיקרוסופט , אלפאבית (גוגל)  ומטא  עם ירידות קטנות. 

המסחר באירופה ננעל הערב במגמה מעורבת - קאק נפל ב-1.4%, דאקס ירד ב-0.4% והפוטסי עלה ב-0.4%. 

17:49

הירידות בוול סטריט נרגעות כעת - מדד נאסד"ק יורד ב-0.3%, מדד S&P 500 ב-0.1% ודאו ג'ונס עולה ב-0.4%. מדד ראסל עולה ב-0.9%. 

רשת המסעדות צ'יפוטלה מקסיקן גריל  פרסמה דוח רבעון שני שעלה על הציפיות הן ברווח והן בהכנסות שצמחו ב-11%. לעומת זאת החברה פרסמה צפי פושר. הרשת היא אחת ההחזקות הגדולות של ביל אקמן, המייסד והמנכ"ל של קרן הגידור פרשינג סקוור. הקרן מנהלת תיק השקעות של 10 מיליארד דולר עבור משקיעים חיצוניים, ומחזיקה כבר שנים רבות בכ-10 מניות בלבד. ארבע ממניות אלה אחראיות ל-70% מהתיק של אקמן.

הפוזיציה השנייה בגודלה של אקמן היא במניות של צ'יפוטלה מקסיקן גריל. פרשינג סקוור רכשה את המניות לאחר שרשת המסעדות נקלעה לקשיים ב-2016, בעקבות זיהום שנתגלה במזון בכמה מסניפיה. מניית החברה זינקה מאז ביותר מ-600%.

בנוסף אקמן מתכנן להנפיק בבורסת ניו יורק בשבוע הבא קרן השקעות חדשה פרשינג סקוור יו.אס.איי שמה.

16:51

המסחר בוול סטריט מתנהל כעת במגמה מעורבת וזאת לאור נתוני הצמיחה המפתיעים בכלכלת ארה"ב - זו צמחה ברבעון השני ל-2.8% בחישוב שנתי לעומת 1.4% ברבעון הראשון והרבה מעל הצפי.

מדד נאסד"ק יורד ב-1.5%, מדד S&P 500 ב-0.5% ודאו ג'ונס עולה ב-0.4%. מדד ראסל עולה ב-0.9%. 

בין שבע המופלאות רק טסלה ה עולה היום, בעוד שאנבידיה , גוגל , מטא  ומיקרוסופט  מוסיפות לרדת גם היום לאחר הנפילות של אתמול. 

16:32

המסחר בוול סטריט נפתח אחר הצהריים ביציבות וזאת לאור נתוני הצמיחה המפתיעים בכלכלת ארה"ב - זו צמחה ברבעון השני ל-2.8% בחישוב שנתי לעומת 1.4% ברבעון הראשון והרבה מעל הצפי. מדד נאסד"ק עולה ב-0.1% כמו מדד S&P 500, דאו ג'ונס ללא שינוי. מדד ראסל משיל 2.24%.

מניית IBM  עולה לאחר שאתמול לאחר נעילת המסחר פרסמה את תוצאות הרבעון השני ואלה עלו על הציפיות - החברה הכנסיה 15.8 מיליארד דולר לעומת 15.6 מיליארד שציפו ממנה. הרווח עמד על 1.83 מיליארד דולר לעומת צפי של 1.58 מיליארד.

16:13

בעקבות פרסום נתוני הצמיחה בארה"ב החוזים העתידיים בוול סטריט עולים מעט אך עדיין נסחרים סביב שערי הבסיס. 

15:57

מניית קרינג , הבעלים של המתוג גוצ'י נופלת במסחר בכ-9% לאחר ירידה חדה בהכנסות של המחצית הראשונה של השנה מה גם שהחברה הורידה ציפיות לשארית השנה. 

15:33

מאקרו ארה"ב - צמיחה מפתיעה בתוצר הגולמי של המדינה, זה עלה ב-2.8% ברבעון השני לעומת צפי של 2% ולעומת צמיחה של 1.4% בלבד ברבעון הראשון ולעומת צמיחה של 3.4% ברבעון הרביעי של 2023. 

דומה שהחוזים העתידיים בוול סטריט טרם מעכלים או מפרשים את הפרסום, אלה נסחרים כעת ללא שינויים מהותיים סביב שערי הבסיס.  עיקר המחשבות של המשקיעים הן על הורדת הריבית הצפוייה של הפד, כשכרגע מנבאים הורדת ריבית בספטמבר ויש שיגידו שהנתון של היום יתן לפדרל ריזרב עוד זמן לפני ההורדה. 

15:17

בנק ואלי נשיונל , בנק אזורי קמעונאי מניו יורק, פרסם תוצאות כספיות מאכזבות לרבעון השני. מהפרסום עולה כי הוא לא עמד בתחזיות האנליסטים והציג רווח למניה של 13 סנט. רווח זה נמוך ב-7 סנט מהצפי. כתוצאה מכך יורדת מניית הבנק במסחר המקדים ב-3%.

בעל המניות הגדול בואלי הוא בנק לאומי (14%). מוקדם יותר החודש העריך לאומי כי יבצע הפחתה של 550 מיליון שקל בגין ירידת מחיר מניות ואלי בדוחות לרבעון השני.

14:53

חברת כמומאב תרפיוטיקס  הישראלית, המתמקדת בגילוי ופיתוח של תרופות חדשניות למחלות המערבות פיברוזיס ודלקת, הודיעה היום על תוצאות חיוביות בניסוי קליני שלב 2, ניסוי שהעריך את הנוגדן החד שבטי הראשון מסוגו CM-101 בחולי Primary Sclerosing Cholangitis. מטעם החברה נמסר כי הטיפול ב-CM-101 השיג את יעדי המחקר והראה בטיחות וסבילות של הנוגדן, וכן שיפור במגוון רחב של מאפייני המחלה, כולל השפעה אנטי-פיברוטיות, אנטי-דלקתיות ואנטי-כולסטטיות. 

14:20

בבנק אוף אמריקה ממשיכים לחזות ירידת ערך בדולר עד סוף השנה: 

"עד כה הקיץ, מגמות הדיסאינפלציה בארה"ב השפיעו על שוק המט"ח והגבירו את הציפיות לקיצוצי ריבית מהירים יותר על ידי הפד. מגמות אלו שברו את מגמת העלייה באינפלציה שראינו בתחילת השנה, שתמכה בעליית ערך הדולר ועיכבה את נורמליזציית הריבית של הפד. בעקבות כך, אנו ממשיכים לחזות ירידת ערך הדולר עד סוף השנה, עם תחזית לשער אירו-דולר של 1.12. בנוסף, התחזיות לטווח הארוך מראות כי הדולר מוערך יתר על המידה.

"הדולר ירד מהשיאים שהגיע אליהם בסוף יוני, בשל תחילת מחזור הקיצוצים בריבית של הפד. מדד המחירים לצרכן בארה"ב (CPI) לחודש יוני היה הנתון השני ברציפות שהפתיע לטובה, ושינה את הנרטיב שהיה ממוקד באינפלציה עיקשת שהייתה ברבעון הראשון והשני של השנה.

"בצד האירופי, האירו הפגין ביצועים חזקים בחודש האחרון, בעיקר בשל סיכונים נמוכים בצרפת, אינפלציה עיקשת וגישה מאוזנת יותר. ה-ECB היה פסיבי במפגש האחרון שלו, בהתאם לציפיות השוק, אך אנו עדיין צופים המשך ביצועים מעורבים של האירו מול מטבעות אחרים.

"באופן כללי, אנו ממשיכים לחזות ירידת ערך הדולר השנה, עם תחזיות קבועות לאירו ולין היפני. התחזיות שלנו לשער האירו דולר עומדות על 1.12 השנה ו-1.17 בשנה הבאה, הרבה מעל תחזיות הקונצנזוס. בנוסף, אנו צופים שער הדולר-ין יישאר בטווח גבוה של 150-160 לשארית השנה.

"למרות הסימנים לדיסאינפלציה שנותנים לפד ביטחון בקיצוצי ריבית קרובים, יש עדיין שני חודשי נתונים לפני החלטת הריבית של הפד בספטמבר, וכל עיכוב באינפלציה עשוי להאריך את מדיניות הריבית הגבוהה לזמן ממושך יותר. גם הבחירות בארה"ב מהוות סיכון דו-צדדי לדולר, כאשר שינוי בממשל יכול להביא להשפעות מעורבות על ערך הדולר. בצד האירופי, הסיכונים הקשורים לצרפת פחתו אך עדיין קיימים".

12:43

הירידות באירופה ממשיכות. הדאקס משיל מערכו 1.3%, הפוטסי יורד ב-1% והקאק הצרפתי צולל בכ-2%.

מניית יוניליוור  מזנקת בכ-5%, לאחר שענקית מוצרי הצריכה העלתה את תחזית הרווח שלה לשנה כולה בתוצאותיה הכספיות. במקביל, רשמה החברה גידול במכירות בכל המגזרים בתוצאות המחצית הראשונה שפורסמו הבוקר (ה'). מגזרי היופי והרווחה התרחבו ב-7.1%, בעוד שסגמנט הגלידה פיגר כשצמח רק ב-0.6%.

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת.

10:47

גלי ההדף מוול סטריט לא פסחו על המדדים המרכזיים באירופה, שנסחרים הבוקר במגמה שלילית: הדאקס יורד ב-1.3%, הפוטסי משיל מערכו 0.8% והקאק הצרפתי יורד ב-1.6%.

09:08

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים בירידות שערים חדות בהמשך למגמה האדומה שנרשמה אמש בוול סטריט: הניקיי צולל בכ-3%, ההנג סנג מאבד מערכו 1.4%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.4% והקוספי יורד ב-1.5%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים בעליות קלות.

כאמור, אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות שערים חדות לאחר פרסום הדוחות המאכזבים של גוגל וטסלה ביום שלישי, ושלחו את מדד נאסד"ק לירידה של 3.6%, היום הגרוע ביותר מאז אוקטובר 2022. גם מדד ה-S&P 500 רשם ירידה של 2.3%, שני המדדים חתמו את היום הגרוע ביותר מאז 2022. דאו ג'ונס ירד ב-1.2%. 

על רקע ירידות השערים, ענקיות הטכנולוגיה גוגל  וטסלה  פרסמו דוחות שאכזבו את המשקיעים: גוגל צללה אמש בכ-5% וסגרה את היום הכי גרוע מאז סוף ינואר השנה, אז נפלה ב-7.5%, למרות שעקפה את הציפיות המשקיעים התאכזבו ממההכנסות של יו טיוב. טסלה נפלה בכ-12% ביומה הגרוע ביותר מאז 25 לינואר.

הענקיות פתחו את עונת הדוחות ברגל שמאל. מה זה אומר על ההמשך?  

הירידות אצל השתיים הובילו לירידות חדות גם אצל ענקיות הטכנולוגיה הנוספות ובעיקר אנבידיה  שצללה בכ-7% ומטא  שירדה בכ-6%, גם מיקרוסופט  השילה מערכה כ-3.6%. תעודת הסל SOXX על מניות השבבים השילה 5.2%.

מדד המניות הקטנות ראסל 2000 ירד ב-1.5% בלבד, אך מתחילת החודש הוסיף כ-8%, דאו ג'ונס עלה ב-2% באותה תקופה בעוד S&P 500 השיל 0.4% ונאסד"ק 2%.

בבלומברג מציינים הבוקר כי הסיבה המרכזית לירידות החדות שנרשמו אמש היא "התקררות קדחת הבינה המלאכותית", כאשר בקרב אנליסטים ברחבי העולם עולה השאלה הבוקר מתי ענקיות הטכנולוגיה, שמשקיעות סכומי עתק בפיתוח הבינה המלאכותית, יניבו תשואה מהתחום? 

גם בבלקרוק מסבירים כי מגזר הטכנולוגיה עלול לסבול במקרה שהמשקיעים יחששו שצמיחה בהכנסות לא תצדיק הוצאות הון גדולות על בינה מלאכותית, לצד דיווחים על מהלכים אפשריים של ארה"ב להגביל עוד יותר את הגישה של מדינות זרות לשבבים. שינויים במדיניות סחר או רגולציה לאחר הבחירות בנובמבר, שיגבילו את פיתוח הבינה המלאכותית, עלולים גם הם להכביד על מניות הטכנולוגיה.

ברויטרס מסבירים הבוקר כי צניחה במניות כבדות המשקל שהניעו את השווקים בעליות השנה, מדגישה את הפגיעות של וול סטריט לכל חולשה במסחר של ענקיות הטכנולוגיה וכי קיים חשש בקרב המשקיעים לגבי התוצאות הקרובות של חברות הטכנולוגיה הגדולות האחרות. עוד הודגש כי בקרב המשקיעים עולה החשש מהתפוצצות בועת דוט.קום נוספת בקרב "שבע המופלאות" שהיו אחראיות לשליש מהעלייה של 14% במדד ה-S&P 500 מתחילת השנה.

בדרך לוול סטריט: החברה הישראלית שנלחמת בפייק ניוז וסייעה לאילון מאסק  

למרות שכל מניות השבבים ירדו אמש, טאואר סמיקונ'  עלתה בכ-4%. החברה פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון. המכירות ברבעון השני של 2024 הסתכמו ב-351 מיליון דולר, עליה של 24 מיליון דולר בהשוואה ל-327 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024. הרווח הנקי ברבעון השני של 2024 הסתכם ב-53 מיליון דולר. הרווח הנקי רשם עליה של 8 מיליון דולר בהשוואה לרווח נקי בסך 45 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2024.

גם צ'ק פוינט  הישראלית קפצה אמש בכ-6% ונסחרה בשיא כל הזמנים סביב 180 דולר, זאת לאחר שהחברה הודיעה אמש על מינוי המנכ"ל החדש נדב צפריר . בכך צ'ק פוינט עקפה את הרף של 20 מיליארד דולר בשווי השוק שלה והפכה שוב לחברה הישראלית הגדולה ביותר במונחי שווי שוק

בשוק החוב האמריקאי, התשואות הממשלתיות נסחרות בירידה הבוקר (ה'). התשואה ל-10 שנים ברמה של 4.26%, התשואה באג"ח לשנתיים יורדת ל-4.4%.

בבנק אוף אמריקה מסמנים, נוכח הציפיות שגברו בשוק להורדת ריבית מצד הפד, לבחירתו האפשרית של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב ול"נחיתה רכה" של הכלכלה האמריקאית, שלושה אפיקי השקעה: בשוק האג"ח בבנק אוף אמריקה סבורים כי השקעה באפיק עשויה לסייע בגידור תנודתיות לא צפויה במחצית השנייה של השנה, בין אם בשל הפתעות ברמות האינפלציה או בשל נחיתה קשה יותר שתציג הכלכלה האמריקאית - ביחס לציפיות הנוכחיות.

בשוק המניות בבנק אוף אמריקה מזכירים ענפים שסבלו מירידות ערך, בהם חברות המשקיעות בנדל"ן וחברות ביוטכנולוגיה, כבעלי פוטנציאל.

לפי נתוני הבנק, לאפיקי האג"ח בסיכון גבוה (High Yield) נרשמו בשבוע החולף הזרמות ההון הגדולות ביותר מנובמבר 2023, ולקרנות המשקיעות בזהב - שקבע במהלך השבוע רמת שיא, נרשמו הזרמות ההון הגדולות ביותר ממארס 2022.

בשוק הסחורות, מחיר הנפט מסוג ברנט יורד הבוקר ל-81 דולר לחבית, ומחיר הנפט הגולמי נסחר סביב 77 דולר לחבית.

בבנק אוף אמריקה מתייחסים גם לתחזית שלהם לגבי מחירי הליתיום: "מחירי הליתיום מוסיפים להיות תחת לחץ בשל עלייה בלתי פוסקת בהיצע, ואנו לא מצפים שהעודף הנוכחי יגיע לשיא עד לשנה הבאה. כדי להדגיש את גודל בעיית האיזון מחדש העומדת לפנינו, שיעורי החדירה של רכבים חשמליים יצטרכו להיות גבוהים ב-7-10 נקודות אחוז כדי לסלק את העודף הנוכחי בשוק הליתיום (כלומר, איזון מחדש דרך עלייה בביקוש).

"במקום זאת, לאחרונה הורדנו את תחזיות החדירה של רכבים חשמליים ב-2 נקודות אחוז עקב ירידה בפופולריות של רכבים חשמליים מחוץ לסין. לחלופין, אם ההיגיון הכלכלי יגבר וליצרנים בשוליים ייסגרו את האתרים כפי שראינו במחזור של 2015/21, זה עשוי לקחת יותר משנתיים לאיזון השוק מחדש (כלומר, איזון מחדש דרך ירידה בהיצע). אך אנו לא אופטימיים שציר הזמן הזה יתממש ורואים פוטנציאל מוגבל לעלייה במחירים כרגע". 

בגזרת המאקרו, סזאר פרז-רואיז, מנהל ההשקעות הראשי בבנק ניהול העושר פיקטה, צופה כי נתוני מדד ה-PCE - מדד המחירים האמריקאי המועדף על הפדרל ריזרב, שיפורסם בסוף השבוע, יאשרו את מגמת הירידה באינפלציה בארה"ב. כן הוא צופה שמכירות קמעונאיות חזקות - במיוחד באינטרנט, ילמדו על כך שהתמ"ג ברבעון השני, נתון שאמור גם כן להתפרסם השבוע, יהיה יציב. בהתייחס לריבית המוניטרית במדינות מרכזיות, בפיקטה "מצפים להורדת הריבית הראשונה של הפד בספטמבר. באירופה, אנו צופים שתי הורדות נוספות על ידי הבנק המרכזי ECB השנה, בספטמבר ובדצמבר".