כלכליסט חזר בו ממידע שפרסם על NSO, והתביעה נגדו הוסרה

כחלק מהסכם גישור, כלכליסט חזר מטענה שפרסם במספר כתבות תחקיר בנוגע ליכולת של הרוגלות שמפתחת NSO • העיתון פרסם הבהרה בדפוס ובכתב, שלפיה הטענות שפורסמו ביחס למאפיינים הטכנולוגיים של התוכנה פגסוס הן מוטעות • NSO הסירה את תביעת לשון הרע

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock
קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

בתום הסכם גישור ולאחר תביעת לשון הרע, עיתון "כלכליסט" חזר בו ממידע שפרסם אודות חברת NSO. במסגרת הסכם הגישור, "כלכליסט" הסכים לחזור בו מהטענה שפרסם במספר כתבות תחקיר בנוגע ליכולת של הרוגלות שמפתחת החברה למנוע יצירת רשומות המתעדות את פעולתן. בנוסף, העיתון פרסם הבהרה, בדפוס ובכתב, שמודה כי הטענות שפורסמו ביחס למאפיינים הטכנולוגיים של מוצרי החברה הן מוטעות.

מספר שבועות לאחר פרסום כתבות התחקיר, הגישה NSO תביעת לשון הרע נגד כלכליסט בסך מיליון שקל. בתביעה נטען אז כי מדובר "בתאוריית קונספירציה פרנואידית שמתאימה לאתרי כזבים במרשתת, אשר עיתון רציני לא היה מעלה על דעתו לפרסם". עוד נטען בכתב התביעה כי במסגרת תחקיר "כלכליסט" לא סופקו ראיות לטענות שהועלו נגד החברה.

כאמור, עיקר התביעה היה סביב הטענה כי הרוגלה של NSO מאפשרת מניעת תיעוד של היסטוריית השימוש בה. בזמנו, "כלכליסט" טענו כי כל אשר פורסם היה אמת, ללא לשון הרע, ונכתב בתום-לב. בכתב ההגנה של "כלכליסט" נכתב גם כי ביכולתה של הרוגלה של NSO לאפשר מחיקה של רשומות.

לאחר הגשת התביעה ובעצת בית המשפט, החל הליך גישור בין הצדדים, זאת בפני המגשר עו"ד אלי לוינזון-סלע, בסופו כאמור הסכים "כלכליסט" לחזור בו, כמו גם לפרסם הבהרה לקוראי העיתון. לאחר אישור הסכם הפשרה, הסירה NSO את תביעתה.

צוות חקירה הפריך את הטענה המרכזית של התחקיר

פרשת הרוגלות עוררה סערה בשנת 2022, זאת כאשר במסגרת סדרת כתבות כחלק מתחקיר של "כלכליסט" נחשף כי משטרת ישראל משתמשת ברוגלת פגסוס שפותחה על-ידי NSO. בכתבות נטען אז, בין היתר, כי עשרות טלפונים של פוליטיקאים, פעילי מחאה, אנשי עסקים ועדים במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נפרצו באמצעות שימוש ברגולה, כל זאת ללא צו בית משפט וכאשר צמרת המשטרה מודעת לכך. במקביל לסדרת הכתבות בתחקיר, פורסם גם טור דעה של הכתב עומר כביר, בו הוצגו הטענות לגבי היכולות של הרוגלה לשבש לכאורה את תיעוד הפעולות שלה.

במקביל לפרסומים מונה אז צוות חקירה, בראשות עו"ד עמית מררי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בכדי לבדוק את הטענות. בדוח הביניים, כמו גם בדוח המלא, הפריכו ממצאי החקירה את הטענה המרכזית בתחקיר של "כלכליסט" וקבעו כי לא נעשו פריצות לטלפונים ללא אישור בית משפט. עם זאת, נמצאו ליקויים אחרים בשימוש המשטרה ברוגלה, בין היתר שאיבת מידע מורחב יותר ממה שאכן שהתירו הצווים.

מנכ"ל NSO, ירון שוחט, כתב לעובדי החברה ביממה האחרונה כי הוא "שמח על כך שהאמת, כפי שאתם ואני מכירים אותה, יצאה לאור וזכתה היום להכרה רשמית. המערכות שלנו מסייעות לארגוני מודיעין ואכיפת חוק בארץ ובעולם להילחם בפשיעה חמורה ובטרור. עובדה זו הופכת אותנו למטרה עבור גורמים המנסים במשך שנים לפגוע ולהכפיש אותנו, ציבור העובדים המסור של החברה. NSO היא מגנט לכותרות והקלקות באתרי החדשות, אולם כפי שהתברר לא פעם בעבר וגם במקרה הנוכחי, המרחק בין הכותרת המרעישה למציאות - גדול".

*** גילוי מלא: "כלכליסט" מבית "ידיעות אחרונות" וגלובס הם עיתונים מתחרים