הכוחות האוקראיניים מחזיקים בשטח הרוסי, והקרמלין ממשיך לטעון שזה עניין של מה בכך

פלישה אוקראינית לתוך קורסק מעוררת שאלות בנוגע ליכולות הצבאיות של רוסיה, והיכן באמת עוברים הקווים האדומים של פוטין

בניין בקורסק שהופגז על ידי אוקראינה / צילום: Reuters, Mayor of Kursk Igor Kutsak
בניין בקורסק שהופגז על ידי אוקראינה / צילום: Reuters, Mayor of Kursk Igor Kutsak

בחמשת הימים שחלפו מאז שנכנסו הכוחות האוקראינים לאזור קורסק ברוסיה, נמלטו מהלחימה 76 אלף אזרחים רוסים לפחות - חלקם נראו דוהרים משם במכוניות מכוסות רסיסי פגזים. בבירת האזור מוקמת עיר אוהלים עבור הפליטים. 

נשק ההייטק האמריקאי פעל נגד רוסיה - עד שהוא לא 
שתי המדינות המבודדות מתקרבות. וזאת בשורה רעה לעולם

הפלישה האוקראינית, הפלישה הגדולה הראשונה של צבא זר לשטח רוסי מאז מלחמת העולם השנייה, תפסה את מוסקבה בהפתעה. כוחות קייב התקדמו 20 מייל מן הגבול לפחות, והניפו דגל אוקראיני בעיירה סודז'ה. 

סרטונים שפורסמו ברשת מציגים שיירה של רכבי תגבורת רוסיים, שסופגת אבדות קשות ביום שישי ליד עיירה נוספת באזור, רילסק. חיילים אוקראינים פרסמו צילומים שנראים בהם יותר ממאה שבויים רוסים. לפי אנליסטים של צבא רוסיה, הופלו שלושה מסוקי קרב רוסיים לפחות. 

הנזקים ברחבי העיר קורסק / צילום: ap
 הנזקים ברחבי העיר קורסק / צילום: ap

ובכל זאת, בטלוויזיה הרוסית - ובהודעות הקרמלין - האירועים הסוערים של הימים האחרונים מוצגים כשגרתיים כמעט, והכוחות האוקראינים מכונים בדרך כלל "מחבלים" ש"מנסים" לפלוש. הנשיא ולדימיר פוטין תיאר את התקדמותן של יחידות השריון האוקראיניות כ"פרובוקציה נוספת בקנה מידה גדול". 

ראש המטה הכללי של רוסיה, גנרל ולרי גרסימוב, אמר שלא היו מעורבים באירוע יותר מ-1,000 חיילים אוקראינים. משרד ההגנה הרוסי אמר מאוחר יותר ש-1,120 חיילים אוקראינים נהרגו, מה שגרם לבלוגרים רוסים לאומנים ללעוג ברשת על מערכת הביטחון. 

ביום שישי תיארה ממשלת רוסיה את הפעולות באזורי הגבול קורסק, בריאנסק ובלגורוד כ"פעולת סיכול טרור", וייחסה להן מעמד חוקי כשל פעולות אכיפת החוק נגד קבוצות איסלאמיסטיות קיצוניות בצפון הקווקז. 

הדבר הציב את הלחימה בגבול אוקראינה תחת הפיקוד הכללי של שירות הביטחון הפדרלי, סוכנות הביון הפנימית של רוסיה - ולא תחת הצבא.

"אי אפשר לעשות עניין מאפקט הדגל במשטר סמכותני שמפסיד", אמר האנליסט הפוליטי הרוסי והגולה מרצון עבאס גליאמוב, ששימש בעבר כאחד מכותבי הנאומים של פוטין. "הציבור במדינה אוטוריטרית מכבד רק כוח - אם אתה מנצח, אתה הופך פופולרי יותר. אבל אם אתה מתחיל להפסיד, והתבוסה בקורסק ברורה, אתה נשאר לבד ואנשים לא רק מתרחקים ממך, הם מתחילים לשנוא אותך ולבוז לך". 

ההפסדים של רוסיה בקרב

היה זה גל של זעם ציבורי על ניהול המלחמה - ועל ההפסדים של רוסיה בקרב - שהניע את האתגר המשמעותי ביותר לשלטונו של פוטין עד כה, המרד הקצר בקיץ שעבר על ידי הקבוצה החצי-צבאית של וגנר בהנהגת יבגני פריגוז'ין. כוח וגנר השתלט בקלות על העיר רוסטוב שבדרום רוסיה והמשיך כמעט ללא התנגדות לעבר מוסקבה, לפני שעצר את המרד. 

מפונים מבניין שהופגז בקורסק / צילום: ap
 מפונים מבניין שהופגז בקורסק / צילום: ap

נראה שרוסיה הצליחה להאט את ההתקדמות האוקראינית בקורסק, אך היא עדיין אינה קרובה להחזרת השטח שהפסידה, ובלוגרים צבאיים רוסים אמרו כי קייב תפסה בשבת כפר רוסי נוסף, פלחובו. "אנחנו חייבים להסתכל על המצב הזה באופן מפוכח", אמר לטלוויזיה הרוסית אנדריי גורולב, המחוקק הרוסי וסגן-הגנרל בדימוס, והצביע על גודלן של היחידות האוקראיניות הפולשות. "לא נוכל להדוף אותם החוצה במהירות". 

הכניסה האוקראינית לסודז'ה הגיעה בעקבות מתקפה שבה חצתה רוסיה את הגבול באופן דומה, אך מוצלח פחות, באזור חרקוב באוקראינה במאי. המבצע הזה הניע את ארה"ב ואת בעלות בריתה להקל את ההגבלות הישנות על שימוש בנשק שסופק מן המערב על אדמת רוסיה. וושינגטון עדיין אוסרת על פגיעה במטרות רוסיות מחוץ לאזורי גבול, כגון שדות תעופה צבאיים, עם טילי קרקע-קרקע ATACMS שסופקו על ידי ארה"ב, מתוך חשש לעורר את הקרמלין להסלמה. 

תגובתו החלושה של פוטין לפלישה לקורסק, עם זאת, מעוררת שאלות בנוגע לקווים האדומים האמיתיים של המנהיג הרוסי - והאם ההיסוס המערבי לחמש את אוקראינה, הנובע מחששות מהסלמה רוסית, היה טעות אסטרטגית. 

"אנחנו צריכים לראות איך הרוסים יגיבו, אבל זו התקפה על שלמותה הטריטוריאלית ובסופו של דבר על ריבונותה", אמר ג'ון פורמן, נספח ההגנה של בריטניה לשעבר ברוסיה. "אז השאלה היא מהו קו אדום". 

דרישות לפטר את הרמטכ"ל הרוסי

נכון לעכשיו, לפחות, אין עדות לזעם עממי המופנה כלפי פוטין מחוץ לאזורים המושפעים ישירות במחוז קורסק. האנליסטים ההיפר-לאומניים של רוסיה, המנתחים את המלחמה, רותחים על הכישלונות של משרד ההגנה הרוסי. כמה מהם דרשו את פיטוריו של גרסימוב, ואת החזרתם לחזית של מפקד מלחמת אוקראינה לשעבר, גנרל סרגיי סורוביקין, שנעצר לזמן קצר והושבת בשנה שעברה בגלל קשריו עם פריגוז'ין, ושל האלוף איבן פופוב, מפקד הארמייה הרב-זרועית ה-58, שמתח ביקורת על המטה הכללי בשנה שעברה ונמצא כעת בכלא באשמת שחיתות. 

אבל הביקורת הזו מוגבלת, בין השאר משום שכמה פרשנים היפר-לאומניים נכלאו או מתו בנסיבות מסתוריות בעקבות מרד וגנר. מיד כשהחלה המתקפה האוקראינית בקורסק, החריפה רוסיה את ההגבלות על יוטיוב וריסנה את שירות ההודעות Signal, בניסיון להגביל את זרימת המידע. 

"מלחמה נעשתה שגרתית כל כך במוחם של אנשים, עד שאפילו כישלונות חמורים כמו כיבוש שטח המוכר כרוסי באופן בין-לאומי זוכים ליחס של: טוב, קורה", אמרה אלכסנדרה פרוקופנקו, עמיתה במכון Carnegie Russia Eurasia Center The ויועצת לשעבר בבנק המרכזי של רוסיה. "אני לא חושבת שמשהו יכול להניע את החברה הרוסית בשלב זה. באופן כללי, העם הרוסי רצה וממשיך לרצות את אותו הדבר: שיניחו לו". 

האירועים בקורסק אינם חסרי תקדים לחלוטין. היו פלישות קצרות לאזור בלגורוד ברוסיה בשנה שעברה על ידי לוחמים רוסים הנתמכים על ידי אוקראינה, לרבות גברים מהלגיון "חירות לרוסיה". אבל, שלא כמו עכשיו, הם מעולם לא עברו את הכפרים הקרובים ביותר לגבול, ונהדפו החוצה תוך יום או יומיים. 

איליה פונומרב, חבר פרלמנט רוסי לשעבר וכיום אחד ממנהיגי האופוזיציה המזוהים עם לגיון "חירות רוסיה", אמר שיריביו הרוסים של פוטין, כמותו, רוצים להתפרס באזורים "משוחררים" בקורסק ולהקים שם ממשלה - אך עד כה ממשלת אוקראינה לא אישרה צעד כזה. 

"כדי לסיים את המלחמה, אנחנו צריכים שינויים פוליטיים ברוסיה"

"האירועים האלה יכולים להפוך לנקודת המפנה של המלחמה", אמר פונומרב, ששרד תקיפת כטב"ם רוסי על ביתו ליד קייב החודש. "כדי לסיים את המלחמה, אנחנו צריכים שינויים פוליטיים ברוסיה. ואם תהיה טריטוריה משוחררת, נוכל ליצור שם כוח אלטרנטיבי, ואג'נדת השינוי הפוליטי תהפוך מהיפותטית לממשית". 

אנשי צבא אוקראינים בסמוך לגבול הרוסי / צילום: Reuters, Viacheslav Ratynskyi
 אנשי צבא אוקראינים בסמוך לגבול הרוסי / צילום: Reuters, Viacheslav Ratynskyi

בעוד שהפלישה האוקראינית לתוך השטח המוכר באופן בין-לאומי כרוסי עשויה להיראות לרבים במערב כתפנית דרמטית באירועים, היא לא נראית כך ברוסיה משום שהתעמולה של הקרמלין מתייחסת לכל מלחמת אוקראינה כמתרחשת על אדמת רוסיה. 

מוסקבה, אחרי הכול, הכריזה על סיפוח אזורי דונייצק, לוהנסק, חרסון וזפוריז'יה של אוקראינה בסתיו 2022 - ומנקודת המבט של החוקה הרוסית, אין הבחנה משפטית בין מתקפה אוקראינית בקורסק או בדרום אוקראינה הכבושה. 

המשרד הרוסי למצבי חרום אמר ביום שבת כי ישנם 76 אלף פליטים רשומים מן האזורים שהושפעו באזור קורסק, אם כי המספר הכולל של אזרחים שנמלטו מבתיהם היה ככל הנראה גבוה בהרבה. האוכלוסייה הכוללת של אזור קורסק, שבו נמצאת אחת מתחנות הכוח הגרעיניות העיקריות של רוסיה, מונה מעט יותר ממיליון תושבים, כאשר כמעט מחציתם מתגוררים בבירת האזור. פוטין הודיע ​​לאחר תחילת הפלישה כי כל אדם שייעקר מביתו באזור הגבול יהיה זכאי לתשלום חד פעמי של 10,000 רובל, או 115 דולר, סכום שנחשב נמוך אפילו ברוסיה. 

תושבים בורחים מבתיהם

בעיר רילסק, נותרו כ-5,000 בני אדם מתוך 15 אלף התושבים, שאוטובוסים ומכוניות פרטיות מפנים אותם למקום מבטחים, על פי ראש המחוז אנדריי בלוסוב. הנמלטים משתמשים בכביש מהיר לקורסק, שלפי התקשורת הרוסית כבר מותקף על ידי כטב"מים שהוטסו על ידי כוחות אוקראינים שהתקדמו. 

בסרטון שפורסם בקבוצת צ'אט של סודז'ה זמן קצר לאחר הפלישה האוקראינית, סיפרו תושבים מקומיים שהם נאלצו לברוח מבתיהם כשהם נושאים מעט יותר מן הבגדים שלגופם. בפנייתם ​​לפוטין, הם אמרו כי הם תומכים במלחמה באוקראינה, שהוא החל בה בפברואר 2022, אך כעת הם נותרו ללא כלום.

"במהלך מספר שעות העיר שלנו הפכה להריסות", אמר אחד מתושבי האזור סביב סודז'ה, שם התרחשו רוב הקרבות. "עכשיו לקחו לנו את האדמה ואת הבתים שלנו ונמלטנו תחת אש". 

פניות לסיוע בפינוי הציפו קבוצות צ'אט מקומיות בטלגרם, אפליקציית ההודעות הפופולרית ביותר ברוסיה. הגיעו גם הצעות למגורים בערים הסמוכות ממתנדבים שביקשו להלין בבתיהם את אלפי הגברים, הנשים והילדים שנמלטו מהלחימה. בעיר הראשית של האזור, קורסק, נוצרו תורים במרכז העיר כאשר חולקו למפונים טונות של סיוע הומניטרי מארגונים ממשלתיים ופרטיים. 

בסרטון אחר שפורסם באותו ערוץ טלגרם מקומי, אמרה אישה ליד התורים לסיוע הומניטרי, שהזדהתה בשם לודמילה, שבתה ההרה נורתה למוות בסודז'ה. "איפה הממשלה שלנו?" היא צעקה. "פוטין, עזור בבקשה! משטחים את הכפרים, אבל אתה כנראה לא יודע על הזוועות שם".

התקרית גרמה לביקורת על הצמרת הצבאית של רוסיה להתלקח שוב, אם כי בזהירות. גורם במשרד ההגנה ומפקד יחידת הכוחות המיוחדים של אחמט המנוהלת על ידי צ'צ'ניה, אפטי אלאודינוב, הפנה בפומבי אצבע מאשימה כלפי הגנרלים הרוסים, ואמר כי היה בידיהם כנראה מידע מודיעיני על המתקפה, אך לא הם הצליחו לעשות דבר בנידון. 

"כמה מנהיגים במשרד הביטחון המשיכו לשקר ולשקר, ואני חושב שהתברר שבסופו של דבר הם שיקרו לעצמם", אמר אלאודינוב, המוצב בקורסק, בריאיון שהופץ באופן נרחב בערוצי הטלגרם הרוסיים. "נצטרך לעבוד קשה בשבועות הקרובים".

מושל אזור בלגורוד, ויאצ'סלב גלדקוב, ניסה לבקר ביום שבת בכפר פורוז כדי להפריך את טענות אוקראינה על השליטה שם, אך אמר שהוא לא הצליח להגיע אליו בגלל המצב הביטחוני. 

"החיילים צריכים כעת לבצע את עבודתם", אמר גלדקוב לתושבי כפר אחר במרחק של כ-3 קילומטרים משם. "אם המצב יחמיר, נצטרך לנטוש את הכפר הזה. אם יש לכם ילדים, תצטרכו לקחת אותם. אם יש לכם קרובי משפחה בקרבת מקום, תצטרכו לקחת גם אותם". 

כשגלדקוב חזר לבלגורוד, לדבריו, נפגעה מכונית מול שיירתו מכטב"ם אוקראיני. הוא פרסם סרטון המראה את תוצאות התקיפה.