הסתבכות בכתום: תביעת ענק נגד אתר הקניות TEMU

פלטפורמת הקניות הסינית הפופולרית SHEIN הגישה תביעה לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון נגד TEMU המתחרה • לפי התביעה, האחרונה הפרה זכויות יוצרים, זייפה והעתיקה עיצובים • "כך TEMU פועלת למזער את ההפסדים", נכתב

אפליקציות SHEIN ו־TEMU. מתחרות זו בזו / צילום: Shutterstock
אפליקציות SHEIN ו־TEMU. מתחרות זו בזו / צילום: Shutterstock

TEMU מסתבכת שוב: נגד אתר הקניות הסיני הוגשה תביעה על־ידי SHEIN, אתר הקניות הסיני המתחרה. על־פי דיווחים בחו"ל, בתביעה, שהוגשה השבוע בבית המשפט הפדרלי בוושינגטון, SHEIN מאשימה את TEMU בהפרת זכויות יוצרים, זיוף והעתקת עיצובים. עוד טוענת התובעת כי TEMU עושה שימוש בתצלומים המפורסמים בפלטפורמה שלה.

אתרי הקניות הסיניים משתלטים על השוק העולמי. מה ישחק לטובת הישראלים?
כך הצליחה בעלת TEMU להביס את עליבאבא ולהפוך לחברת האי־קומרס עם שווי השוק הגבוה ביותר בסין

"מפתה צרכנים בהבטחות לתמחור נמוך"

SHEIN מאשימה את TEMU, שבבעלות חברת המסחר האלקטרוני הסינית PDD Holdings, כי היא מעודדת את המוכרים באפליקציה לגנוב עיצובים של מותגים אחרים - ואינה מסירה את אותם מוצרים מהפלטפורמה גם לאחר שנתפסו.

"TEMU מפתה את הצרכנים בארה"ב להוריד את האפליקציה בהבטחות לתמחור נמוך במיוחד", נכתב בתביעה. "המוצרים האלה מתומחרים במחיר כה נמוך, עד שהחברה חייבת לסבסד כל מכירה ולמעשה להפסיד כסף על כל עסקה. הדרך למזער את ההפסדים האדירים האלה היא בעידוד המוכרים שלה להפר זכויות קניין רוחני של אחרים, ולמכור סחורות מזויפות או באיכות נמוכה".

עוד צוין בתביעה כי לפחות אחד מעובדי TEMU גנב סודות מסחריים מהמתחרה הסינית, שחשפו מידע על התמחור. "'חמושה' במידע גנוב, TEMU הנחתה את המוכרים אילו מוצרים להעתיק ולמכור גרסאות זולות יותר באתר ובאפליקציה שלה", נכתב. לפי הדיווח, SHEIN פנתה לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון בבקשה למתן צו שיאסור על TEMU להשתמש במידע שנגנב לטענתה.

לתביעה צירפה SHEIN צילומי מסך מאינסטגרם וטיקטוק של משפיענים ש־TEMU שילמה להם לכאורה כדי "להלל אותה" על חשבון התובעת. בין השאר כתבו הגולשים כי "SHIEN אינה האופציה היחידה לבגדים זולים! תבדקו את TEMU, זולה יותר ובעלת איכות הרבה יותר טובה", ו"מחפשים ביגוד זול וטוב יותר מזה של SHEIN? בואו ל־TEMU". כך, באוקטובר 2022 משפיענית בעלת כ־140 אלף עוקבים פרסמה מספר פוסטים בסגנון, ובינואר 2023 פרסמה גולשת נוספת דברים דומים באינסטגרם, שהעלו את חמת זעמה של SHEIN.

שתי החברות כבר נפגשו בבית המשפט בעבר

אין זו הפעם הראשונה ששתי ענקיות הקמעונאות הסיניות נפגשות בבתי משפט. בשנה שעברה TEMU תבעה את SHEIN בטענה כי היא מנצלת לרעה את כוח המונופול שלה על־ידי התקשרות בהסכמים בלעדיים עם ספקים ומשתמשת בטקטיקות הפחדה "בסגנון של המאפיה".

כריס שו, מייסד SHEIN / צילום: מתוך יוטיוב
 כריס שו, מייסד SHEIN / צילום: מתוך יוטיוב

בשנה שעברה SHEIN נתבעה בעצמה על הפרת זכויות יוצרים על־ידי כמה חברות, ביניהן H&M. בתגובה, SHEIN טענה כי החברה נוקטת צעדים משמעתיים נגד מעצבים ויצרנים שמבצעים הפרות זכויות יוצרים, והודתה כי טעויות אכן מתרחשות - וכשהן מתגלות, היא מפסיקה את ייצור אותו פריט.

התחרות על ליבו של הצרכן המערבי

האתרים הסיניים כבשו בשנים האחרונות את השווקים ברחבי העולם עם מחירים נמוכים, מבחר עצום ויכולת להגיב לטרנדים במהירות. אולם במקביל, TEMU ו־SHEIN, שתי פלטפורמות בולטות בשוק, ספגו ביקורות עצומות על תנאי עבודה ירודים לעובדיהם, הפרות זכויות יוצרים ושלל האשמות אחרות.

מדוח תחזיות הקניות שפרסמה סיילספורס לקראת ימי הקניות של נובמבר ודצמבר, עולה כי בחודשי הקניות אפליקציות הקניות הסיניות ישתלטו על 160 מיליארד דולר מנתח השוק של האי־קומרס מחוץ לסין (כ־21% מכלל המכירות בתקופה). לפי הדוח, בחצי השנה הראשונה של השנה שני שלישים מהצרכנים מהשווקים במערב ביצעו רכישה אחת לפחות באחד מהאתרים המובילים, כאשר TEMU מובילה עם 43% מהרכישות שהצרכנים במערב ביצעו בתקופה הנבדקת.

TEMU היא חברה בבעלות פרטית, ולכן מקורם של רוב הנתונים הם בהערכות. השווי הנקי של החברה־האם, PDD Holdings, עומד על כ־200 מיליארד דולר, כשבפברואר השווי עמד על 128 מיליארד דולר (עלייה של כ־56%).

SHEIN עצמה צפויה לצאת להנפקה השנה בשווי של כ־65 מיליארד דולר, אחרי שהרווח הנקי שלה ב־2023 עמד על כ־2 מיליארד דולר.