עד לפני שנים ספורות נהנתה רשת המזון רמי לוי לא רק מתדמית הרשת הזולה ביותר אלא גם ממוניטין של חברה יעילה ורווחית, בוודאי ביחס למתחרה הגדולה שופרסל. אלא שביום חמישי צללה מניית רמי לוי ביותר מ־5% אחרי שהציגה תוצאות חלשות לרבעון השני של שנת 2024.
● הבלוף התקציבי של סמוטריץ': פריצת המסגרת בלי להגדיל את הגירעון
● האחים אמיר מציגים: התייעלות אגרסיבית ושני מפסידים גדולים
באופן סמלי, באותו יום עקפה רשת יוחננוף את רמי לוי בשווי השוק שלה וטיפסה על חשבונה למקום השני עם שווי של 3 מיליארד שקל לעומת 2.87 מיליארד שקל לרמי לוי. התוצאות החלשות של רמי לוי בלטו על רקע השיפור ברווחי המתחרות, שנהנו מעצירת הטיסות לחו"ל בשל המלחמה והצריכה המוגברות בשל כך מצד הצרכן המקומי, לצד עליית מחירים רוחבית בענף.
המלחמה וחג הפסח סייעו לענף או פגעו בו?
ברבעון השני של השנה, הרווח התפעולי של רמי לוי צלל בכמעט 22% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ועמד על 94 מיליון שקל. ברמי לוי הסבירו את הירידה ברווחים במבצעים לקראת חג הפסח (שחל השנה בסוף חודש אפריל ואשתקד חל ברבעון הראשון), כמו גם במלחמת חרבות ברזל שהובילה לירידה במכירות בסניפים בצפון הארץ, וההחלטה של הרשת לצמצם את המכירות באונליין בגלל מחסור בכח אדם. הסניפים של רמי לוי שנפגעו בצורה הקשה ביותר הם אלה בקרית שמונה, וכן בעכו ובנהריה.
אבל הגורמים שרמי לוי מציין לשלילה - חג הפסח והמלחמה - הם הסיבות שציינו המתחרות לחיוב. שירה אחיעז, אנליסטית הקמעונאות של אי.בי.אי, מסבירה כי "העיתוי של חג הפסח, עליית המחירים בסקטור, והישארות הציבור בארץ בעקבות המלחמה הובילו להגדלת הצריכה. שלושת הגורמים הללו הובילו לצמיחה ולדוחות חיוביים ברבעון ברמת הסקטור".
כך, שופרסל הציגה ברבעון השני עלייה של כמעט 8% במכירות לסכום של כמעט 4 מיליארד שקל. אצל יוחננוף מדובר בזינוק של 16% לסכום של 1.14 מיליארד שקל ואצל ויקטורי 6% ל־645 מיליון שקל. אצל רמי לוי עלו המכירות הרבעוניות ב־2.2% "בלבד", לסכום של 1.83 מיליארד שקל.
כל אלה השתרשרו לשורת הרווח התפעולי שבו נרשם שיפור ניכר אצל המתחרות - בשופרסל נרשם זינוק של 72%, אצל יוחננוף 77% ואצל ויקטורי 58%, כשרמי לוי איבד כאמור 22%.
דינה קורשונוב, אנליסטית הקמעונאות של לידר שוקי הון מסבירה כי "קמעונאות מזון זה תחום עונתי עם השפעות משמעותיות בחגים ולכן כדי לנטרל את ההשפעה של חגים כמו פסח נכון לבחון מחצית". אלא שגם בחינה כזו מציבה את רמי לוי הרחק מאחור.
הכנסות הרשת עלו במחצית הראשונה של השנה ב־0.7% בלבד לסכום של 3.58 מיליארד שקל, כאשר אצל שופרסל מדובר בגידול של 4.8% והגידול הממוצע בענף עמד על 5.6%.
בנוסף, הרווח התפעולי של רמי לוי עלה במחצית הראשונה של השנה ב־10% לסכום של 183 מיליון שקל, כאשר הרווח התפעולי אצל שופרסל זינק ב־41%, אצל יוחננוף בכמעט 50% ואילו אצל ויקטורי ב־37%. כלומר, השיפור בתוצאות בענף הוא רוחבי ומקיף - למעט אצל רמי לוי. לדברי קורשונוב מלידר "מעבר להסברים של החברה עצמה בשוק חוששים שמדובר בבעיות נוספות כמו שינוי במיצוב של הרשת עצמה בעיני הצרכנים ודינמיקה בתחרות בין החברות".
אם תשאלו את רמי לוי, התוצאות מצוינות
רמי לוי בעל השליטה ברשת הנושאת את שמו חולק על הטענה שמדובר בתוצאות חלשות וטוען בשיחה עם גלובס כי "להרוויח 70 מיליון שקל (רווח נקי ברבעון השני, נ"א) זה תוצאות מצוינות. כל המתחרים ניצלו את העלאות המחירים בשוק ואנחנו לא העלנו מחירים ולכן רואים את זה בפגיעה ברווח הגולמי. זו חד משמעית הסיבה. אם כולם קונים באותו מחיר, בוודאי שאני לא קונה במחיר יותר יקר. אנחנו לא מטומטמים או פראיירים, קונים אפילו יותר בזול. כל עלייה של 1% ברווח הגולמי משפר את הרווח התפעולי ב־3%".
"אני לא רוצה להשתחצן, אבל אני האביר על הסוס הלבן. החלטנו לספוג את התייקרות המחירים ולבוא לקראת הלקוחות. זו האסטרטגיה ואני מרוצה ממנה". לוי בעצם רומז לשיחות שהובילו לחקירה של רשות התחרות נגד יוחננוף וויקטורי על חשד לתיאום מחירים ולכתבי אישום בכפוף לשימוע.
לוי אמנם לא מוכן להתייחס לפעילות החברה בשבועות הראשונים של הרבעון השלישי של השנה, אבל לגבי פעילות האונליין הוא אומר "רואים שיפור והכל חזר חזרה פלוס. בעקבות האסטרטגיה שלנו יותר לקוחות מגיעים אלינו".
ומה לגבי שאר החברות בתחום? לדברי קורשונוב מלידר "גם הרבעון השלישי צפוי להיות טוב וחזק. השבועות האחרונים של חודש אוגוסט יצרו שוב גל של ביקושים וזה ישפיע לחיוב על ההכנסות וגם על הרווחים".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.