נותנת עדיפות למגדלים: עיריית ת"א לחצה ותחנת הרכבת במיזם הענק תזוז

במסגרת פרויקט המסילות המהירות, מינהל התכנון הורה לתכנן תחנת רכבת חדשה בסבידור • במשרד התחבורה רצו להקים אותה דרומית יותר, אולם עיריית ת"א שמקדמת שם מגדלים, התנגדה

מתחם טרה בתל אביב / הדמיה: ישר אדריכלים
מתחם טרה בתל אביב / הדמיה: ישר אדריכלים

מינהל התכנון הנחה לאחרונה את חברת נתיבי ישראל להכין תוכנית חדשה להקמת תחנת רכבת נוספת בת"א, ולהעבירה למתחם סבידור - זאת אף שבהחלטה קודמת נקבע שהעדיפות היא למתחם השלום בעיר. גורמים בענף מכנים את ההחלטה "מחטף תכנוני", ואומרים כי "אם היה דרג מקצועי מתפקד ורציני במשרד התחבורה זה לא היה קורה". ברקע הדברים, כפי שפורסם בעבר בגלובס, התנגדות גורפת של עיריית ת"א לתוכנית במתחם השלום, זאת בין היתר כיוון שהיא היתה מחייבת דחייה של הקמת המבנים במתחם טרה - שאחד היזמים שלו היא העירייה.

העבודות על הפרויקט הופסקו באמצע ו-56 בעלי דירות בתל אביב חיים בתוך אתר בנייה 
"ערלות לב": עיריית תל אביב חויבה לשלם עשרות אלפי שקלים 

התחנה במתחם השלום נועדה למסילות מהירות שיוקמו מתחת לנתיבי איילון בתוואי תת־קרקעי וייסעו בה רכבות מהירות. לפי ההבטחות, אלו יביאו את הנוסעים בתוך חצי שעה מחיפה ומבאר שבע עד למרכז ת"א, ובכך יקצרו את המרחקים בין הפריפריה למרכז הארץ.

ציר איילון סובל כיום מפקק משמעותי בתנועת הרכבות, ושלוש המסילות שקולטות רכבות מכל הארץ מתקשות להכיל את הביקושים. בימים אלו מוקמת מסילה רביעית באיילון - אך זו תיפתח ככל הנראה רק ב־2032. במקביל, צוות תכנון של משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל עמל על תכנון המסילות החמישית והשישית כדי לעמוד בגדילה המשמעותית הצפויה בתנועה הרכבתית בישראל.

אין קרקעות פנויות

המסילות המתוכננות יהיו לאורך 30 ק"מ ויאפשרו תנועת רכבות מהירות שינועו בכ־200 קמ"ש. המסילות, שיקשרו בין המטרופולינים, יימתחו משפיים ועד לנתב"ג, כשהחלק התת־קרקעי המרכזי שלהן יהיה בין שפיים לצומת גנות. עלות הפרויקט היא כ־15 מיליארד שקל. בעבר, בעת דיון של הוועדה לתשתיות לאומיות, הוחלט על הקמת שתי תחנות לאורך התוואי כדי לשמור על מהירות גבוהה של הרכבות במסילות. לפי החלטת הוועדה, "תחנות גלילות והשלום הן החלופות המיטביות".

בעוד שבגלילות ניתן להקים תחנה כזו די בקלות, הרי שככל שמתקדמים דרומה עם התוואי, הצפיפות גדלה. במרכז העסקים הראשי של גוש דן בציר איילון אין כמעט קרקעות פנויות שיכולות להתאים לביצוע עבודות הנדסיות כה מורכבות של חפירה בעומק של כ־50 מטר ומתחת למי תהום. האתגרים רבים במיוחד לנוכח הקרבה למנהרות המטרו שעוד יוקמו, וכן למנהרת הקו האדום של הרכבת הקלה, כמו גם ליסודות המגדלים שכבר קמו ונטועים בקרקע.

"בהצלחה עם זה"

במשרד התחבורה מיפו את הביקושים של מי שמגיעים לת"א, ומצאו שרובם מגיעים למתחם השלום - שם גם ישנו חיבור מיטבי למטרו. למרות התועלות התחבורתיות באופציה זו, היא צפויה לקום מתחת למתחם טרה באופן שיחייב את דחיית הקמת ארבעת המגדלים המתוכננים מעליו - כשבין היזמים שלהם עומדת גם כאמור עיריית ת"א.

כשמתכננים ואנשי משרד התחבורה הציגו בפני עיריית ת"א את התוכנית להקמת תחנת רכבת במתחם השלום, הם שמעו את התנגדות העירייה ולאחר דין ודברים, לפי גורמים שנכחו בשיחה, מהנדס העיר אודי כרמלי פסק: "שיהיה לכם בהצלחה עם זה". למרות ההובלה של עיריית ת"א בהליכי התכנון גם של תשתיות לאומיות, הם כנראה לא דמיינו אז כמה הם זקוקים לאיחול הזה.

כאמור, בעירייה מתנגדים למיקום התחנה במתחם השלום והציעו את חלופת סבידור במקומה. בעיריית ת"א הביעו התנגדות בפני צוות התכנון להקמת התחנה, שכן היא "תיצור בהכרח הגבלת בנייה משמעותית על פני הקרקע ומעל התחנה", ובטענה כי משמעותה היא "ביטול או שינוי ודחיית תוכנית מתחם טרה". גורמים בענף תהו על ניגוד העניינים של העירייה, שהיא גם יזמית מתחם טרה וגם לוקחת חלק בתכנון תשתית לאומית.

לפי גורמי המקצוע, להקמת התחנה במתחם סבידור יתרונות מועטים ביחס לתוכנית במתחם השלום. כך, בסבידור יהיה החיבור למטרו רק בקו M1, שנוסע בתוואי צפון־דרום - תוואי שרכבת ישראל נוסעת בו גם ככה. בנוסף, במתחם סבידור יהיה חיבור למסוף האוטובוסים ולקו האדום של הרכבת הקלה - אולם אלו יתממשו בשנת היעד, כאשר הם צפויים להיות כבר בתפוסה מלאה לחלוטין.

גורמים בענף טוענים כי מדובר בפרויקט לאומי שנועד לקרב את הפריפריה למרכז, ולכן השיקול התחבורתי גובר על שיקולי פיתוח העיר והמטרופולין - וכל שכן גובר על הפגיעה או הדחייה בהכנסות העירייה ממתחם טרה.

כך או כך, עיריית ת"א הפעילה לחצים משמעותיים על חברות התשתית ועל הוועדה לתשתיות לאומיות. ההחלטה הסופית אמנם תתקבל על ידי מליאת הוועדה לתשתיות לאומיות, שם נציגים גם למשרד התחבורה, אך בינתיים צוות מנהל התכנון תומך בחלופה בסבידור והנחה את חברת נתיבי ישראל לתכנן את גבולות התוכנית שם, שתוצג בדיון המליאה.

"במקום לקבל החלטה מסודרת על מיקום התחנה, תוך שמיעת נציגי משרד התחבורה בוועדה לתשתיות לאומיות - מנחים מעל הראש של משרד התחבורה את המתכננים לתכנן תחנה אחרת", אומר גורם המעורה בפרטי הפרויקט לגלובס. "אם היה דרג מקצועי, מתפקד ורציני במשרד התחבורה, זה לא היה קורה".

ממינהל התכנון נמסר: "מינהל התכנון פועל בהתאם להחלטת הות"ל מיום 25.12.23, לפיה יש לבחון את תחנת השלום וסבידור. מיקום התחנה ייבחר רק בהתאם לשיקולים מקצועיים ובהתאם למיקום שישרת בצורה הטובה ביותר את הנוסעים, ואין קשר לפרויקט כזה או אחר. מסקנות העבודה וההמלצות יובאו בפני מליאת הות"ל".

מעיריית ת"א נמסר: "נושא מיקום התחנה נדון במספר רב של ישיבות. העמדה התומכת במתחם סבידור הינה עמדה שלה שותפים גורמי תכנון רבים, כולל רשויות המדינה".