זארה נכנסת לפעילות יד שנייה בארה"ב. ישראל עדיין לא על המפה

שנתיים אחרי שהחלה את שירות המכירה החוזרת באירופה, ענקית האופנה מרחיבה את שירות ה־C2C • השוק הגלובלי מגלגל כ־130 מיליארד דולר ונמצא במגמת זינוק

סניף של זארה במיאמי, ארה''ב / צילום: Shutterstock
סניף של זארה במיאמי, ארה''ב / צילום: Shutterstock

ענקית האופנה הספרדית זארה מרחיבה את פעילות היד שנייה שלה גם לארה"ב, החל מאוקטובר הקרוב. זאת לאור הצלחת שירות המכירה החוזרת שהשיקה ב־2022 בבריטניה, ושנה לאחר מכן במדינות נוספות באירופה. לפי ההצהרה באתר החברה, השירות אמור להיות בכל השווקים האסטרטגיים שלה עד 2025. נכון לעכשיו לא ידוע האם גם ישראל תהווה חלק מהמהלך. 

לקנות זארה או הרמס? מדוע מניות מותגי אופנת היוקרה איבדו לאחרונה גובה
שוק האופנה נמצא במגמת ירידה, אבל דווקא הגברים מגלים אותו מחדש

מדובר בשירות המאפשר ללקוחות לפרסם באתר ייעודי פריטים שקנו מרשת האופנה המהירה. המוכרים מצלמים את הפריטים, הרשת מספקת מידע מפורט עליהם, והתמונות מתפרסמות באתר ובאפליקציה שלה, כשהיא זו שגם מטפלת בתשלום, כאשר פרטי הקונים מועברים רק אחרי שהמכירה נסגרת. אפשרות נוספה שמציעה זארה היא תרומה של הבגדים בחנויות, עבור עמותות מקומיות או ארגונים בינלאומיים (הצלב האדום, למשל) שעובדים עם הרשת.

חברות האופנה המהירה זוכות ללא מעט ביקורת בשל העובדה שמדובר בתעשייה מזהמת ובשל איכות הבגדים שהן מייצרות, אשר מתאימים לשימוש לאורך זמן קצר בלבד. גם המהלך של זארה נתפס בקרב חלק מהצרכנים בבחינת פתרון לבעיה שלא הייתה אמורה להיות מלכתחילה, לצד סימני שאלה האם בכלל מדובר בבגדים שמתאימים לשימוש חוזר. נקודה נוספת שעלתה בעבר הייתה שהרשת מייצרת 11 אלף פריטים שונים בשנה, בעוד שהממוצע הענפי עומד על 2,000-4,000 פריטים.

איקאה מצטרפת

שוק היד השנייה בעולם, המכונה גם C2C (customer־to־customer), נמצא בתנופה הודות לשינוי בהרגלי הצריכה שמובילים בני דור ה־Z והאלפא, וביתר שאת מאז תקופת הקורונה. השוק מתפרס על פני תחומים רבים שאינם רק אופנה, כמו רהיטים, טלפונים, צעצועים ועוד. לפי נתונים של חברת הייעוץ Wavestone, היקף השוק נאמד ב־128 מיליארד אירו. הצפי הוא שיכפיל את עצמו ב־2026, ועד 2028 הוא כבר צפוי לעמוד על כ־345 מיליון אירו.

בין המהלכים הבולטים שנרשמו בעולם בתחום, ניתן לציין את המהלך של איקאה שעומדת להקים מרקטפלייס לרכישות יד שנייה במדריד ובאוסלו עד סוף השנה, כחלק מחזון החברה להפוך ל"עסק מעגלי" עד שנת 2030. בעלי הרהיטים של איקאה יוכלו להעלות תמונות שלהם לאתר ייעודי ולקבוע להם מחיר. לאחר מכן, באמצעות כלי AI תוסיף החברה השבדית פרטים כמו מידות נכונות ותמונות נוספות.

הרוכשים יוכלו לאסוף את הפריטים ישירות מהמוכר, וזה יוכל לקבל תשלום ישיר או שובר לרכישה באיקאה עם 15% הנחה. המהלך בא לאחר שבשנה שעברה השיקה החברה בארה"ב אתר אונליין למוצרי יד שנייה, שבו הציעה בעצמה פריטים משומשים במחירים מוזלים. גם שירות זה עדיין אינו זמין בישראל, אך בפייסבוק קיימת קבוצה בשם "איקאה יד שנייה" המונה יותר מ־120 אלף חברים.