ענקית התעופה שמבטלת טיסות, וזו שדווקא תגביר את הטיסות לישראל

קבוצת לופטהנזה מאריכה את ביטולי הטיסות לת"א עד 14.10 וחברת התעופה הפולנית LOT מבטלת טיסות לישראל ליומיים הקרובים • בינתיים, חברות התיירות שמפעילות טיסות צ'ארטר מגבירות קצב, למרות ההסלמה • בענף מעידים על עלייה טבעית בביקושים ליעדים האקזוטיים, ולא רק בגלל העונה • חדשות התעופה, מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דני שדה, Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דני שדה, Shutterstock

קבוצת לופטהנזה, המונה את חברות התעופה לופטהנזה, אוסטריאן איירליינס, סוויס, בראסלס איירליינס ויורוווינגס, הודיעה היום (ב') על ביטולי הטיסות לישראל עד ה-14 באוקטובר (כולל), בעקבות הערכת המצב שביצעה. בכך למעשה היא מוותרת על פעילות בתחילת חגי תשרי, תקופה הידועה כרווחית במיוחד עבור חברות התעופה. 

"זה הקו הכי עמוס. לאל על אין סיכוי לעמוד בביקושים, והמחירים מזנקים" 
ניתוח | ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות 

החלטה זו פוגעת בישראלים ויהודים המבקשים להגיע ארצה לביקורי משפחות בחגים, וכן בחופשות התאווררות שנקבעו על ידי ישראלים רבים מבעוד מועד. כמו כן, בין היעדים אליהם מפעילה קבוצת התעופה טיסות נמצאים בגרמניה, שמהווה מוקד משיכה בימים אלו בעקבות פסטיבל הבירה הגדול בעולם אוקטוברפסט שמתקיים כעת.

קבוצת התעופה משעה גם את הטיסות לטהרן עד לאותו המועד, ולביירות עד 26 באוקטובר (כולל). מהחברה נמסר: "לופטהנזה מציעה לנוסעים אשר מושפעים מהביטולים אפשרות לביטול הכרטיסים ללא עלות או הזמנה מחדש. קבוצת לופטהנזה מצרה על אי הנוחות שנגרמת ללקוחותיה בעקבות המצב". 

גם חברת התעופה הפולנית LOT מבטלת טיסות לישראל ליומיים הקרובים.

חברות אחרות דווקא מגבירות את פעילותן

בניגוד ללופטהנזה, חברת התיירות "ספיריט הפקות עולם" דווקא הודיעה על תגבור הטיסות שהיא מפעילה באמצעות חברת אייר סיישל לחגים הקרובים. בכך, חברת התעופה אייר סיישל תחזור לתדירות הטיסות שהפעילה לפני שפרצה המלחמה, עם שש טיסות שבועיות לסיישל וטיסה שבועית למאוריציוס. טיסות אייר סיישל לישראל הן טיסות צ'ארטר, בדומה לאלה של בלו בירד למשל, המופעלות על ידי חברת התיירות קווי חופשה, שגם היא תגברה את טיסותיה ארצה לאורך השנה האחרונה.

חברת תיירות נוספת שמגבירה פעילות עם טיסות צ'ארטר ליעד אקזוטי חדש היא חברת קאמינוס. החברה תציע החל מדצמבר הקרוב טיסות ישירות למדגסקר, אותן היא תפעיל באמצעות מטוסי ארקיע. בכך היא תהפוך לחברה הראשונה שמפעילה טיסות ישירות לאי האפריקאי.

בספיריט מעידים על עליה משמעותית בביקושים לנופש ביעדים אקזוטיים, ומסבירים כי היא נובעת מירידת ביקוש ליעדים אחרים. "ירד הביקוש ליעדים כמו מרוקו ודרום אפריקה בעקבות המצב, לכן בחורף הקרוב הביקוש מתנקז ליעדים האקזוטיים. האפשרות לטוס ליעדים קרובים יחסית אטרקטיבית במיוחד במדינות שאינן עוינות לישראל", אומרת טלי יטיב, מנכ"לית ספיריט. אולם, המחירים לא זולים. המחיר של טיסה הלוך ושוב לסיישל במהלך החגים יחל מ-1130 דולר הלוך ושוב, למדגסקר בדצמבר הקרוב יחל מ-1999 דולר.

מחירי טיסות (הלוך ושוב):

סיישל: החל מ-1300 דולר
מדגסקר: החל מ- 1999 דולר

גם בחברות התעופה האמירתיות זיהו את הפוטנציאל

הגברת תדירות הטיסות לקראת החורף אינה חריגה בנוף בימי שגרה. בתקופה זו חברות התעופה השונות מבצעות התאמות ושינויים בלוח הזמנים, לעיתים מסיטות מטוסים ליעדים חדשים בהתאם להיצע ולביקוש, ולעונות השנה בכל יעד. ההפתעה היא שלמרות המצב המתמשך בישראל ישנן חברות תעופה שלא חוששות להגביר את תדירות הטיסות.

בחברות התעופה האמירתיות זיהו את הפוטנציאל בשבועות האחרונים. חברת התעופה איתיחאד איירווייז הודיעה שתגביר את תדירות הטיסות בין ת"א לאבו דאבי החל מדצמבר הקרוב. כיום מפעילה החברה את הקו במתכונת של 10 טיסות בוקר שבועיות. עם שתי הטיסות שיתווספו היקף הפעילות של החברה יעמוד על סה"כ 12 טיסות שבועיות. כזכור, דיווחנו כי גם בפליי דובאי הגבירו את תדירות הטיסות בתחילת החודש.

המשמעות הישירה של הגדלת הפעילות בקווים אלו היא הגדלת היצע טיסות ההמשך שמפעילות החברות למגוון יעדים במזרח, ביניהם יעדים אקזוטיים כגון תאילנד למשל, שניתן לטוס אליה ישירות כיום רק עם אל על. שדה התעופה בדובאי מהווה האב בינלאומי עם היצע משמעותי של טיסות המשך למזרח, ובכך מאפשר לנוסעים ליהנות ממגוון אפשרויות רחב יותר.

רוב חברות התעופה לא מגיבות בדרמטיות לאירועים האחרונים

בשנה האחרונה חברות התעופה החזירו והפסיקו את טיסותיהן ארצה בתכיפות. חלקן נקטו בצעדים דרמטיים שכללו ביטולים ארוכי טווח, בעוד שחלקן בחנו את צעדיהן בזהירות וביצעו הערכות מצב בכל עת.

המתקפה האיראנית בחודש אפריל וחיסולי הבכירים בסוף יולי הביאו לגלי ביטולים משמעותיים. לעומת זאת, פיצוצי הביפרים בשבוע שעבר לצד הגברת הלחץ הצבאי בדרום לבנון לא הביאו לשיבושים נרחבים. היוצאות מהכלל היו קבוצת לופטהנזה, שכאמור הודיעה שתשוב לפעילות בישראל רק ב-14 באוקטובר, על אף שהודיעה ימים ספורים לפני כן על הגברת תדירות הטיסות. 

כמו כן, גם חברות התעופה קבוצת אייר פראנס ו-ITA ביטלו מספר טיסות והספיקו לחזור, על אף שההסלמה ממשיכה. מי שהרחיקה לכת יותר מכולן היא חברת התעופה האמריקאית דלתא איירליינס, שהשעתה את פעילותה כבר באוגוסט האחרון, וכעת הודיעה על הארכת ההשעיה עד סוף השנה. שאר החברות המשיכו לפעול כסדרן.

נזכיר כי בימים אלו מומלץ להזמין טיסות ומלונות עם אפשרות ביטול. כמו כן, כדאי לקחת בחשבון ביטולים עתידיים של חברות התעופה שעלולים להביא לשהייה ממושכת מהמתוכנן בחו"ל. כזכור, בגל הביטולים של חודש אוגוסט, ציינה השרה מירי רגב במהלך מסיבת עיתונאים כי "הנוסעים צריכים לדעת שייתכן שהטיסה שלהם חזרה תתעכב בכמה ימים".

עוד 3 דברים שקרו:

● המרחב האווירי מחדרה צפונה נסגר עד סוף החודש

● בחברת התעופה אייר חיפה צופים שתחילת הפעילות תעבור לנתב"ג במקום בנמל התעופה בחיפה

רשות האוכלוסין וההגירה התחייבה למחוק את תמונות הפנים הביומטריות שנטלה במעברי הגבול מתושבים שיצאו לחו"ל