הוא התחיל כחובל בחיל הים, בקרוב החברה שהוא מנהל תשמיד טילים עם לייזר באוויר

"בליל המתקפה האיראנית התבוננתי במפעל החיים שלי - הניסוי הראשון של חץ 3, כיפת ברזל, טילי פיתון וקלע דוד", אומר יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל • כיום כל אלה גם עוזרים לו להתמודד עם מתקפות חיזבאללה, שמגיעות עד המפעלים של החברה שלו בצפון • שיחה קצרה עם יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל

יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל / צילום: סיון פרג'
יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל / צילום: סיון פרג'

אישי: בן 62, נשוי + 5, גר במושב בעמק יזרעאל
מקצועי: מנכ"ל רפאל

ילדות: גדלתי בחדרה, רביעי מבין שישה אחים ואחיות להורים שעלו ממרוקו. אבי היה פועל במפעל צמיגים ואמי גננת. למדתי בפנימייה במסלול עתודה טכנולוגית. הייתי תלמיד טוב, אבל שובב, עם נטייה ברורה למקצועות הריאליים. התעניינתי במדע מגיל צעיר. כשכולם קראו "פטריק קים" אני קראתי ז'ול וורן ואנציקלופדיות. הייתי זה שתמיד שאלו אותו בבית איפה מוצאים מידע על הקרב על ספרטה. מכיתה ד' גם עבדתי במסגרייה בכל קיץ ועזרתי בפרנסת הבית. 

פורטפוליו | הוא עלה לישראל והתגייס לצבא בגיל 24, היום הוא מנהל קרן של חצי מיליארד דולר
פורטפוליו | הוא התחיל כברוקר. היום הוא עומד בראש אחת מחברות הנדל"ן הגדולות בישראל
פורטפוליו | בגיל 36 בלבד הוא מנכ"ל של חברה שמייצרת רכיבים למטוסי קרב וטנקים

חצי יובל בצבא: התגייסתי לקורס חובלים. כך התחיל שירות של 25 שנה בחיל הים. מילאתי שורה של תפקידי מטה ופיקוד, כולל ראש ענף מערכות נשק וראש מערכות לחימה של החיל. באותן שנים למדתי לתארים ראשון ושני בהנדסת חשמל ותואר שני במדע המדינה. בתפקידי האחרון בצבא הדרכתי במכללה לביטחון לאומי. סיימתי בדרגת אלוף משנה.

התעשייה האווירית: מהמכללה לביטחון לאומי השתחררתי ב-2006 ישירות לתפקיד ראש מנהלת החץ בתעשייה האווירית. כשהצטרפתי עוד פיתחנו את חץ 2 והתחלנו ליזום את חץ 3. בשלב מסוים התפטרתי כדי ללמוד משפטים, אבל אחריהם נקראתי לחזור לתפקיד מנהל מל"מ, מפעל אסטרטגי של התעשייה האווירית (העוסק בפיתוח וייצור רקטות, טילים ומשגרי לוויינים - ד"א).

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אלתא: ב-2018 מוניתי למנכ"ל אלתא, חברה־בת של התעשייה האווירית, המפתחת מערכות אלקטרוניות צבאיות. במשך כחמש וחצי שנים הובלתי שינוי ארגוני עמוק שאפשר לחברה כמעט להכפיל את גודלה.

רפאל: בפברואר 2024, בעיצומה של המלחמה, מוניתי למנכ"ל רפאל. צבר ההזמנות שלנו גדל מ-41 מיליארד שקל ברבעון השני של 2023 לכמעט 60 מיליארד ברבעון המקביל השנה. המכירות שלנו גדלו ב-25%, אף ש-20% מהעובדים שלנו היו במילואים. עד סוף השנה הנוכחית נוסיף 2,200 עובדים לכמעט 10,000 עקב הביקוש הגבוה למוצרינו. לאחרונה גם עובדים שעזבו אותנו במרדף אחר הכסף מבקשים לחזור. חשוב להם לתרום לביטחון המדינה.

ליל המתקפה האיראנית: בלילה של 13 באפריל ישבתי והתבוננתי במפעל החיים שלי עומד למבחן. זה היה הניסוי המבצעי המסיבי הראשון של חץ 3, וכמובן העבודה של כיפת ברזל, שאני אחראי עליה עכשיו. גם הטילים פיתון 4 ו-5 ומערכת קלע דוד של רפאל השתתפו ביירוט כטב"מים. כולם הוכיחו ביצועים מעולים. השגנו אחוזי הצלחה שלא נראו בעולם. זו גאווה גדולה.

קלע דוד: המערכת יירטה את הטיל שחיזבאללה ירה בשבוע שעבר למרכז. זו המלחמה הראשונה שבה היא משתתפת באופן מסיבי ומציגה תוצאות מעולות.

מעיל רוח: זו מערכת שפיתחה רפאל להגנה על טנקים, והיא הופעלה מאות פעמים בלחימה בעזה. אם נסתכל על תמונות של טורי הטנקים השרופים במלחמת רוסיה-אוקראינה, נבין את ההבדל.

מגן אור: במשך זמן נטען נגד המערכות הקיימות שלא חוכמה להגן באמצעות טילים של מיליוני דולרים על איומים שעולים רק מאות או עשרות אלפים. במגן אור, שנועדה להשמיד איומים אוויריים בקרן לייזר ממוקדת, העלות של יירוט נוסף היא דולרים בודדים. זה גם יירוט במהירות האור, כך שבשילוב עם כיפת ברזל נקבל הגנה כמעט הרמטית תוך הפחתה של העלויות.

משמעות הגבולות: במלחמת לבנון השנייה לא הייתה כיפת ברזל, ירו עלינו כ-4,000 טילים והיו 68 הרוגים. במלחמה הנוכחית נורו בשבוע הראשון כ-4,000 טילים מעזה שהרגו חמישה אנשים, מאחר שמערכת כיפת ברזל עוד לא הייתה פרוסה במלואה. ב-4,000 הטילים הבאים, הפעם בפריסה מלאה, נהרג אדם אחד. מספר היירוטים שביצעו מערכות ההגנה של רפאל בעשור האחרון גדול ממספר היירוטים בכל שאר העולם ב-50 השנים האחרונות. אנחנו בעיצומה של מלחמת תרבות ודת, שבה הגבולות הגיאוגרפיים כבר אינם אינטרסים מובילים.

יורים עלינו: היו נפילות סמוך למפעלי רפאל בצפון, חיזבאללה הודיעו שהם מנסים לכוון לעברנו. אבל אנחנו ממשיכים לעבוד כל הזמן. במלחמה נוספו לנו בחברה 18 משפחות שכולות. האחרון שבהם היה בן של מנהל חטיבת ההגנה האווירית.

העלאת הדירוג: S&P העלו את דירוג האשראי הבינלאומי של רפאל לרמה של A באופק יציב, במקביל להורדת הדירוג של ישראל. רפאל כיום החברה הביטחונית עם הדירוג הגבוה ביותר כאן.

מבט לעתיד: להמשיך לפתח ברפאל בתנאים שקטים יותר.