אפקט ההסלמה: רק ענפי המזון ומוצרי החשמל רושמים עלייה בהכנסות

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל • מנתוני הפניקס גמא עולה כי המצב הביטחוני גורם לחולשה בביצועים בשבוע שלפני ראש השנה

קניון עזריאלי. הציבור מצמצם את רכישותיו לקראת ראש השנה / צילום: Shutterstock
קניון עזריאלי. הציבור מצמצם את רכישותיו לקראת ראש השנה / צילום: Shutterstock

המצב הביטחוני ממשיך להשפיע על הציבור, שמצמצם את רכישותיו לקראת ראש השנה - כך עולה מנתוני מדד הפניקס גמא.

בצל ההסלמה בזירה הצפונית נרשמו בשבוע שעבר ירידות ברוב ענפי הצריכה, הפנאי והבילוי. הענף שרשם את הירידות החדות ביותר הוא כצפוי התיירות והנסיעות. בצל ביטולי הטיסות של רוב חברות התעופה הזרות, לצד החשש "להיתקע" בחו"ל ללא יכולת לחזור בזמן או במחיר סביר, מחזור הקניות בכרטיסי האשראי רשם ירידה של 28% לעומת השבוע הקודם (ושל 17% לעומת שבוע רגיל בספטמבר 2023). 

"אלפי נוסעים עלולים להיתקע בחו"ל": גם חברות תעופה בבעלות ישראלית מבטלות טיסות
מה אנחנו מזמינים הכי הרבה ובאיזה יום? מנכ"לית וולט נפרדת וחושפת את הסודות

בין הענפים היחידים שרשמו השבוע עלייה במחזור הקניות נמנה ענף המזון, עם 3%. במבט לעומק, נראה כי גובה קנייה ממוצעת עלה ב־6%, בעוד שכמות העסקאות ירדה ב־3%. כלומר, בעקבות עליית המחירים הציבור רוכש פחות מוצרים ומשלם יותר, ונראה כי רבים נערכים לחג בצורה מושכלת וממוקדת, ורוכשים רק את המוצרים שנדרשים לחג.

"דווקא בתקופה זו של חגי תשרי, היינו מצפים כי הציבור ייצא וירכוש", מציין נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא. "בפועל, בשבוע האחרון ראינו החמרה במצב הביטחוני בארץ, המלחמה בגזרה הצפונית הסלימה ואף התרחבה לאזורי השרון ומרכז הארץ.

"התוצאה: הציבור מתכונן השנה לחג באופן שונה משנים קודמות - וענפים כגון אופנה ומתנות לבית, שבדרך-כלל רושמים עליות גבוהות בתקופה זו, דווקא נמצאים בירידה".