התעופה במשבר, אבל מינוי מנכ"ל רש"ת תקוע ברשות החברות

ברשות החברות מעכבים כבר חודשים ארוכים את מינוי מנכ"ל רשות שדות התעופה הנבחר • כזכור, ביוני האחרון אישרה מועצת רשות שדות התעופה את מינויו של שרון קדמי לתפקיד מנכ"ל רשות שדות התעופה, לאחר שעד אז הרשות פעלה ללא מנכ"ל קבוע כשנה וחצי

שרון קדמי / צילום: תמונה פרטית
שרון קדמי / צילום: תמונה פרטית

בעיצומו של משבר התעופה בישראל, ברשות החברות מעכבים כבר חודשים ארוכים את מינוי מנכ"ל רשות שדות התעופה הנבחר.

ראיון | מנכ"ל נת"ע היוצא בראיון פרישה בלעדי: "אין לי מילה רעה לומר על קודמיי, למעט שהם לא ידעו מה הם עושים"
החברה שמבטלת טיסות באופן חריג בעקבות המתקפה באיראן

ב-18 ביוני האחרון אישרה מועצת רשות שדות התעופה את מינויו של שרון קדמי לתפקיד מנכ"ל הרשות, לאחר שעד אז הרשות פעלה ללא מנכ"ל קבוע כשנה וחצי, מאז התפטר מהתפקיד האלוף במיל' חגי טופולונסקי, בעקבות ניסיונות שרת התחבורה מירי רגב להדיחו.

את קדמי לא דחף אף פוליטיקאי. רגב רצתה להביא לאישורו של מקורבה עופר מלכה, שמעורבותו וזיקתו הברורה אליה נחשפה בתחקיר "המקור" על התנהלות לשכתה. במסגרת הליך המינוי, בזכות הצבעת נציגי משרד התחבורה בוועדת האיתור, מלכה דורג בציון גבוה, אף שאחר כך התברר שהוא כלל לא עמד בתנאי הסף כפי שקבעה הוועדה לאישור מינויים.

פנו למועמד הבא ברשימה

לכן, במשרד התחבורה לא הייתה ברירה אלא לפנות למועמד הבא אחריו, שרון קדמי, שאינו מזוהה פוליטית עם רגב ואנשיה. בהודעת מועצת הרשות נכתב ביוני האחרון, כי "ההחלטה התקבלה פה אחד, ובהמלצת השרה, והגיעה בתום דיון ארוך שבמסגרתו הציג קדמי את משנתו המקצועית ואת ניסיונו הניהולי, ולאחר שענה על שאלות חברי המועצה. כניסתו לתפקיד כפופה לאישור הוועדה למינוי בכירים והממשלה".

הוועדה חתמה על פרוטוקול דיון לאישורו של קדמי בספטמבר האחרון, אך מסמכי המינוי לא הועברו מרשות החברות למשרד התחבורה. בינתיים גם רשות החברות מתנהלת ללא מנהל קבוע; מנהלה הנבחר, רועי כחלון, עדיין לא נכנס לתפקידו, ומ"מ מנהל הרשות, ינקי קווינט, הוצג בתקשורת כמי שעשוי להתמנות על ידי רגב ליו"ר רש"ת, ולכן הוא מנוע מלעסוק בנושא.

ענף התעופה בישראל נקלע לטלטלה ולמשבר חריף מאז אוקטובר 2023. תחילה, חברות התעופה הזרות כמעט נעלמו מנתב"ג. ככל שעברו החודשים הן החלו לחזור בהיסוס, עד מתקפת הכטב"מים האיראנית באפריל, שהביאה לגל ביטולים נוסף. החודשים לאחר מכן החזירו את החברות בהדרגה, עד רצף חיסולי הבכירים הנייה ושוכר. בזו אחר זו, החברות הזרות החלו לבטל את טיסותיהן, חלקן לימים בודדים ובאופן נקודתי, וחלקן לטווח הארוך.

בספטמבר, עם חזרת לופטהזה לאחר כחודש השעיה, התעוררה תקווה בענף, ואז הגיעה מתקפת הביפרים, חיסול נסראללה והמלצת ה-EASA (נציבות התעופה של האיחוד האירופי) שלא לטוס לישראל עד סוף אוקטובר.

גורמים ברש"ת "התעצבנו"

התוצאה היא כאוס בענף, שמקבל משנה תוקף נוכח ההיעדרות המתמשכת של מנכ"ל רשות שדות התעופה, שאמור לעמוד בקשר מול חברות התעופה. בענף תוהים האם העובדה שקדמי לא מקודם על ידי פוליטיקאים היא שמונעת את מינויו בפועל, אחרים מזכירים כי גורמים ברש"ת "התעצבנו", לאחר שקדמי קיים פגישות עם בכירים ברשות עוד לפני מינויו, ותוהים האם זו הסיבה לעיכובים התמוהים במינויו.

משרד התחבורה: "המשרד סיים את כלל ההליכים כחלק מאיתור מועמד למנכ"ל רש"ת, והעביר לאישורה של רשות החברות הממשלתיות. כאשר יגיע החומר חזרה למשרד התחבורה הוא יועבר לאישור הממשלה".

מרשות החברות לא נמסרה תגובה.