yes | בלעדי

לראשונה ב־yes: פרסומות בשירותי הסטרימינג מאמצע 2025

שחקנית הטלוויזיה הוותיקה תיכנס לעולם הפרסומות החל מהמחצית השנייה של 2025 ותפעיל בסטינג וב־yes+ מודל פרסום מטורגט בדומה לזה של נטפליקס ודיסני, שיאפשר לה להציע מסלול מוזל ללקוחות • בחברה מחפשים מנועי צמיחה חדשים, והמהלך בא מספר חודשים לאחר ההודעה על שת"פ עם פרטנר

אילן סיגל, מנכ''ל yes / צילום: רמי זרנגר
אילן סיגל, מנכ''ל yes / צילום: רמי זרנגר

חברת yes נכנסת לעולם הפרסום המטורגט בטלוויזיה (Addressable TV), ותציע מודל פרסומות על גבי הפלטפורמות סטינג ו־yes פלוס, בדומה למקובל בענקיות הסטרימינג נטפליקס, דיסני, אמזון, HBO Max ועוד. המהלך יושק במחצית השנייה של 2025. 

האיום על טלוויזיה ב-69 שקל והחשש ב-freeTV: שוק התקשורת נכנס לסחרור
ברשות התחרות בוחנים את הסכם פרטנר־yes. מה עומד על השולחן?

במסגרת המודל החדש, שעליו עבדו בחברה כשנה וחצי, המנויים יוכלו לבחור בין מסלול ללא פרסומות למסלול מוזל עם פרסומות, אולם התמחור טרם נקבע. עבור המפרסמים מדובר באפשרות לפרסום ממוקד שמותאם לקהל שצופה בו - חובבי ספורט, נשים, ילדים וכו' - מה שאמור להגדיל את האפקטיביות שלו, כפי שקיים כיום בעיקר בזירה הדיגיטלית.

הפרסום עשוי להיות בכל התכנים שמוצעים בסטרימינג, כולל הפקות מקור כמו קוגל, האחיות המוצלחות שלי ושחר אדום.

מנוע צמיחה חדש

כמו שחקניות אחרות בשוק הטלוויזיה, גם yes בהובלת המנכ"ל אילן סיגל מחפשת מנועי צמיחה חדשים באמצעות שורה של מהלכים. הבולט שבהם דווח לפני מספר חודשים - שיתוף־פעולה בתחום התוכן עם המתחרה פרטנר, שממתין לאישור רשות התחרות. בעקבות זאת גם הוט וסלקום מנסות להוביל מהלך דומה, שגם לו תידרש רשות התחרות.

ההתפתחות הטכנולוגית מאפשרת ל-yes להניע גם את המהלך הנוכחי, שאמור להגדיל את הכנסותיה באמצעות פרסומות. כיום יש לחברה 450 אלף מנויים בטלוויזיה על גבי האינטרנט, כשלפי הערכות המספר יגדל בעוד שנה ל־550 אלף מנויים. לשם השוואה, לסלקום יש כ־270 אלף מנויים, ולפרטנר יש כ־200 אלף. הוט אינה חברה ציבורית, ולכן לא ידוע כמה מנויים יש לפלטפורמה שלה, Next TV (לכל שירותי החברה, שנקסט הוא רק אחד מהם, יש כ־650 אלף מנויים).

שוק הפרסום הישראלי מגלגל כ־4 מיליארד שקל בשנה. נראה כי ב־yes מאמינים שהם יכולים לקחת חלק בשוק הזה, ואולי אף להגדיל אותו במידה מסוימת - במיוחד אם וכאשר עוד שחקנים ילכו בכיוון הזה, כולל הערוצים 12 ו־13 ומותגי הטלוויזיות החכמות. "כולם ינסו למכור", אומר גורם בשוק. "המרוץ הוא לא מול נטפליקס, אלא מול השחקנים המקומיים".

yes כבר החלה לפנות למפרסמים בשוק ולגופי מדיה, ולפי מקורות בשוק הפרסום, בשלב ראשון יהיה מדובר בפרסום מדוד לפני שידור תוכנית, באמצעה או בסיומה. בחלק מהמקרים אלה יהיו פרסומות של ממש, ובאחרים יהיה מדובר בבאנרים - כשצופה ילחץ על כפתור ה־pause, יעלה באנר שעשוי להיות רלוונטי להפסקת הצפייה. אפשרות פרסום אחרת היא בכניסה לממשק, שם יוצעו הנחות מסוימות שמיועדות למנויים בלבד.

מה שעובד לנטפליקס

לפי נתוני חברת המחקר Ampere, אם שוק ה־CTV (Connected TV) עמד ב־2017 על 15 מיליארד דולר, הרי שכיום כבר מדובר ב־29 מיליארד דולר, והצפי הוא לשוק של 87 מיליארד דולר ב־2027. במקביל, תירשם ירידה בהיקף שוק הטלוויזיה המסורתית. מבחינת היקפי הפרסום, מדובר בעלייה מתונה יותר משנה לשנה, אולם הצפי ל־2027 בארה"ב לבדה עומד על 97 מיליארד דולר (נתוני emarketer).

השחקנית המובילה בתחום היא נטפליקס, שמחזיקה ב־70 מיליון מנויים ברחבי העולם. לאחרונה ציינה החברה שנתיים להשקת מודל הפרסומות שלה - מסלול במחיר חודשי מוזל שכולל פרסומות - וציינה כי 50% מהמנויים החדשים בוחרים במסלול זה. צפי ההכנסות של החברה מפרסום עד סוף שנת 2024 עומד על 950 מיליון דולר.

מסלול הפרסום של נטפליקס זמין ב־12 מדינות, בהן ארה"ב, קנדה, בריטניה, גרמניה, צרפת, מקסיקו וברזיל. זמן הפרסום בשעה שנקבע הוא 4־5 דקות, ללא אפשרות לדלג על פרסומת. בפרסומי החברה נטען כי פרסומת שעולה אצלה מובילה למעורבות של הצופה פי 4.5 מהמעורבות בעקבות פרסומת בטלוויזיה הליניארית - ונראה כי ב־yes נושאים עיניים לנתונים דומים.

חודש לאחר שנטפליקס השיקה את המסלול שלה, הושקה אפשרות דומה בדיסני+, שירות הסטרימינג של דיסני, והמודל קיים אף באמזון וב־HBO Max. גם חברות שדומות באופן פעולתן ל־yes נקטו מהלך כזה, ביניהן קומקאסט של NBC, וודאפון, סקיי NOW, קנאל פלוס ועוד.

בישראל השירות לא קיים עד היום, אם כי חברות ישראליות יכולות לפרסם בנטפליקס במדינות אחרות. מהבחינה הזו, yes עשויה להיות הראשונה בישראל שתציע מודל פרסומות, אך כאמור צפוי שאחריה יגיעו גם השחקניות האחרות. השלב הבא יהיה כאשר ממשק הטלוויזיה יהפוך לעולם איקומרס אמיתי, כיוון שכבר נעשו בו צעדים ראשונים.

בחברת yes בחרו שלא להגיב לדברים.