חברת בניית האתרים וויקס חצתה לאחרונה שוב את רף השווי של 10 מיליארד דולר, לאחר שהתאוששה מהירידה בפעילותה, והשלימה עלייה של כ-86% במנייתה מתחילת השנה. החברה שמה היום דגש רב יותר על הרווחיות, כאשר שני מנהליה, הנשיא ניר זוהר והמנכ"ל אבישי אברהמי, מושכים אותה לכיוונים שונים - זוהר נחשב ל"שר החוץ" של החברה בעוד אברהמי הוא "המדען המטורף" - אבל נראה כי השילוב עובד לטובתה.
● ועידת ישראל לעסקים | שגריר גרמניה בראיון מיוחד: "הקרב של ישראל על דעת הקהל בכמה מדינות באירופה אבוד"
● ועידת ישראל לעסקים | "יש הזדמנות היסטורית בעידן של טראמפ. צריך לפגוע בגרעין האיראני"
● ועידת ישראל לעסקים | מנכ"ל צ'ק פוינט גיל שויד: "רמת מתקפות הסייבר בעולם עלתה, והן גורמות להרבה יותר נזק"
בשיחה עם מיטל וייזברג, כתבת ההייטק בגלובס, שהתבצעה במסלול Game Changers בשיתוף פלייטיקה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, סיפר זוהר על השאיפות של החברה, על הטעויות שעשתה בדרך ועל הלקחים שלמדה.
לאחרונה הצגתם דוח רבעוני מרשים עם עלייה ברווחיות, והעלאת תחזיות ההכנסות לכ-1.7 מיליארד דולר לשנת 2024, צמיחה של 13%. איך אתם עושים את זה בתקופה לא קלה לגופים אחרים?
"הפכנו מחברה ששמה דגש על צמיחה, אם כי כמעט תמיד היינו גם רווחיים, לחברה ששמה דגש מכוון לא רק על עצם הרווחיות, אלא גם על כמה. השאיפה להיות צומחים מאוד ורווחיים מאוד. אנחנו שמים דגש על מנוע צמיחה חדש, שהוא סטודיו לבניית אתרים על ידי סוכנויות שבונות את האתרים עבור גורמים אחרים, כאשר עד כה ליבת הפעילות שלנו הייתה כלי לבניית אתרים עבור לקוח הקצה, מי שרוצה לבנות אתר לעצמו.
"התחום הזה מאוד צומח, בעשרות אחוזים לעומת צמיחה באזור העשרה אחוז לפעילות העיקרית שלנו. אנחנו מגדילים את חלקנו בשוק הזה, כך שהיום הוא מהווה כבר כשליש מן הפעילות שלנו, כך שהוא גם משפיע לטובה על קצב הצמיחה שלנו". המוצר עליו מדבר זוהר הושק ב-2021.
התמודדתם בשנים האחרונות עם סדרה של משברים. הקורונה, הרפורמה המשפטית והמלחמה - שכללה גם שירותי מילואים של 4.5 חודשים עבורך. איך הפכתם את האתגרים הללו להזדמנויות?
"תוסיפי לכך גם את המלחמה באוקראינה, שם היו לנו 1,000 עובדים, כלומר עדיין יש לנו אותם אבל בערך חצי מהם לא באוקראינה, ואנחנו היינו צריכים להוציא אותם ולדאוג להם למגורים וחינוך לילדים. אנחנו כבר כמה שנים מתהנלים במתח, בו בכל רגע מאות מהעובדים שלנו באזור מלחמה, וזה נמשך עד היום".
על ההזדמנויות אומר זוהר: "אני לא חושב שהאתגרים יצרו הזדמנויות באופן ישיר, אבל חברה היא אורגניזם חי, בו כשיש כאב במקום אחד, הגוף מפצה במקום אחר. האתגרים יצרו לחץ להגיב מהר ולפצות, ואולי הלחץ להוכיח את עצמנו למרות הכל הוא שדירבן אותנו".
הוא מביא כדוגמה את המלחמה באוקראינה. "יכלנו להיפרד מאלף העובדים באוקראינה אבל זה הדבר האחרון שחשבנו לעשות. התרבות הארגונית של החברה היא שכשמישהו צריך עזרה, אם זה העובד הבודד או קבוצה, אז עוזרים לו. נניח עשינו את זה גם במקרה של ההוריקן במיאמי בו העברנו את העובדים שלנו לאורלנדו. הקורונה והמלחמות הביאו לפתחנו אתגרים דומים בסדר גודל אחר".
לדברי זוהר, תמיכת החברה בעובדים חוזרת בסוף לחברה עצמה. "כשעובד מבין שהוא במקום שמוכן להילחם עליו, אז גם הוא מוכן להילחם. זה קורה באופן טבעי יותר בסטארט אפים של מאות עובדים. כדי שזה יקרה בחברה של כ-3,000 עובדים, חייבים להטמיע את הגישה הזו בכל דבר שקורה בארגון".
"חייבים לעשות הימורים קטנים"
האתגר הבא הוא כנראה הבינה המלאכותית. איך מבדילים בין טרנדים חולפים בתחום לבין שינויים מהותיים שישנו את העתיד?
"אנחנו בתחום הבינה המלאכותית מתחילת הדרך. ב-2016, עם הכלים המוגבלים שהיו אז, היינו החברה הראשונה בתחום שלנו שהטמיעה במנוע שלה בינה מלאכותית, וזה אומר כמובן שהתחלנו לעבוד על זה מוקדם יותר".
את הקרדיט לשילוב הבינה המלאכותית בחברה נותן זוהר למנכ"ל אבישי אברהמי. "בהתחלה זה היה הבייבי של אבישי, ואף אחד לא הבין מה הוא רוצה ומדוע זה חשוב, וזה הכוח שבלהיות מנכ"ל ולהגיד - תסמכו עליי. היום כל אנשי הפיתוח רוצים להבין איך הם משחקים עם הצעצוע הכי חדש והכי מגניב".
לא כל ההימורים היו מדוייקים כל-כך. "אתן דוגמה דווקא לא מתחום הבינה המלאכותית. בתחום המובייל בנינו חברה שפיתחה מנוע לבניית אפליקציות סלולריות משום שחשבנו שזה העתיד עבור הלקוחות שלנו, שכל מי שיש לו היום אתר אינטרנט, בעיקר למסחר מקוון, יפעיל גם אפליקציה ייעודית במובייל. זה לא מה שקרה, והמוצר הזה די נכשל. חייבים לעשות הימורים קטנים. התהליך מוליד מסקנות מעניינות מתוך עצם האינטראקציה הם המשתמשים.
"מוצר הסטודיו החדש שלנו לסוכנויות בניית אתרים הוא בעצם הדור השני של המוצרים בתחום הזה. בפברואר 2020 השקנו את האדיטור X שהיה אמור להיות מה שהסטודיו הפך להיות בסופו של דבר, אבל המוצר לא היה מאוד משוייך והוא נבנה מתוך מחשבה על המעצבים הכי טובים, ולא על הצרכים של הסוכנות כולה. כשהשקנו את סטודיו למדנו מהתהליך הזה, וזו הייתה בסופו של דבר ההשקה הכי טובה שהייתה לנו".
אתם מציגים יעדים שאפתניים לחברה: טענתם שאתם בונים חברה של 200 שנה, ושאתם רק באחוזים הראשונים של הפוטנציאל שלה. איך בונים חברה שאלה השאיפות שלה?
"אני עוד לא יודע אם הצלחנו בשאיפות הללו. נצטרך לראות בעוד כמה עשרות שנים, אבל המפתח הוא לבנות ארגון שיש לו בסיס ערכי מאוד חזק. זה לא רק לדאוג לאנשים, אלא גם להגדיר איך לעבוד ומה נחשב תוצר טוב, ושה-DNA ושסט הערכים יהיה מאוד ברור, כי זה מגבש את הכיוון כשהחברה גדולה, ולשם כך צריך לבנות מתודולוגיות מאוד ברורות, אבל גם להשאיר פתח לשינוי ויצירתיות, כדי לא להישאר עם מתודולוגיות מיושנות כשהעולם משתנה. זה המתח הכי מעניין בניהול חברה כמו שלנו".
*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים והפניקס. בחסות: אל על, בזק, נספרסו, וולט, דל, ההסתדרות הרפואית בישראל, אנרג'יאן, קק"ל, בלקרוק, פלייטיקה, מטא, שטראוס, קבוצת בז"ן ו-MSCI; ובהשתתפות: מקורות, נמל אשדוד ורשות החדשנות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.