"אני בעד תחרות, אבל השנה האחרונה הוכיחה שאי-אפשר שכל הפעילות שלנו תהיה מופרטת. בטח לא כש-99%-98% מהסחורות מגיעות דרך הנמלים" - כך אמר היום (ג') יו"ר נמל אשדוד, שאול שניידר, בשיחה עם כתב התחבורה אסף זגריזק בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. בכך התייחס שניידר לשאלה האם יש להפריט את פעילות נמל אשדוד, היחיד שנותר ממשלתי מתוך ששת הנמלים בישראל.
● ועידת ישראל לעסקים | מנכ"לית אל על: "האינטרס של המדינה הוא חברות תעופה ישראליות חזקות ויציבות"
● ועידת ישראל לעסקים | מנכ"ל צ'ק פוינט, גיל שויד: "רמת מתקפות הסייבר בעולם עלתה, והן גורמות להרבה יותר נזק"
לדברי שניידר, "נמל אשדוד משרת לא רק את הציבור האזרחי. אוניות ביטחוניות נפרקות בנמל אשדוד בלבד. בתשעה חודשים בשנת 2024 הנמל טיפל ביותר מכפול בכל שנת 2023, ופי 5 ממה שהיה בשנת 2022. הרציפים שלנו שימשו גם את חיל הים. המזח האמריקאי היה אצלנו. תחשוב אם הנמל היה בבעלות סינית - האם ניתן לפרוק בו אמל"ח? האם חיל הים היה יכול להשתמש בו?".
שניידר הוסיף כי הוא הציג מתווה לשרים שהם אימצו: "כדי שנמל אשדוד יוכל להמשיך להיות מתקן אסטרטגי חיוני, וימשיך לתת שירות ברמה גבוהה ולהשקיע בציוד של כ-300 מיליון שקל רק מהכנסות, צריך לייצר מצב שהמדינה תחזיק 51% ממנו, ו-49% יונפקו. באיזה מתווה? מדברים על זה. העובדים יהיו שותפים באקוויטי".
באשר להתנגדותו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' למתווה, ולקידום הפרטה כמהלך נגדי, אמר שניידר: "אני עובד מול שרת התחבורה והשר הממונה על החברות הממשלתיות. הם קיבלו את זה. אנחנו מעריכים שבתהליך הזה המדינה תקבל מיליארד שקל, והחברה תקבל מיליארד שקל לקופתה.
לשאלה האם המחיר של 4 מיליארד שקל הוא מחיר ריאלי, השיב שניידר כי "זה מחיר שהלוואי שנזכה בו ונוכל להנפיק במחיר כזה".
שאול שניידר, יו''ר נמל אשדוד, בשיחה עם כתב התחבורה אסף זגריזק בוועידת ישראל לעסקים של גלובס / צילום: שלומי יוסף
מחוץ לנמל נספרו הבוקר 17 אוניות ממתינות. אולי אתם עושים משהו לא נכון?
"11 מתוכן היו לנמל אשדוד, והשאר לנמל הדרום, ק"מ מאיתנו, שותף שלנו. התור התפעולי נקבע על-ידי רשות הספנות והנמלים. באוניות מכולה יש שיטה שנקראת חלונות. כל אונייה יודעת מתי היא נכנסת. יש בעיה עם המטען הכללי בדגש על מוצרי ברזל ועץ. אוניות המטען הכללי זקוקות למשאיות שיגיעו ויאספו את הסחורה שהן פורקות, כדי שלא תישאר על הרציפים. אם אין מספיק משאיות, אז האוניות ממתינות בים".
אולי זה עניין עסקי? הבעיה היא שהאוניות שממתינות נושאות ברזל לתעשייה ולענף הנדל"ן, שעליו התעריף נמוך לעומת מכולות. כמובן שמכוניות שמוסטות מנמל אילת בגלל איומי החותים הן תחום רווחי מאד.
"חוק החברות קובע שחברה ממשלתית תתנהל כמו חברה עסקית. אני צריך להציג רווח. אם האוניות בוחרות לפרוק אצלנו, זו החלטה שלהן. אבל יש לזה מחירים, כי צריך לעמוד בתור תפעולי. כמות הרציפים מוגבלת, בנמל אשדוד יש 11 רציפים".
"תהיה פה צמיחה אדירה"
כאחד מבכירי המשק, כש-23% מהסחר עובר דרך הים, מה התחזית שלך?
"אנחנו רואים שלושה חודשים לפני מה הולך לקרות. תהיה פה צמיחה אדירה, אין לי ספק בכלל. צמיחה שנובעת גם מהמלחמה - בנייה מחדש של הדרום והצפון. יהיה 'בוסט' כלכלי מטורף. אנחנו צופים עליות. אנחהו קונים ציוד נקודתי - מנופים ניידים לתמוך במתן הפריקה. אני חושב שהמדינה תהיה מקום הרבה יותר טוב".
על התדמית של נמל אשדוד, שמנוהל על-ידי העובדים ולא על-ידי הדירקטוריון, אמר שניידר: "מה שהיה בעבר, היה. היום יש עבודה משותפת עם הוועדים. אותם אנשים שהתנהגו בצורה בעייתית לא איתנו. יש שיתוף-פעולה בין העובדים להנהלה. הם מבינים את גודל השעה. גם העובדים מבינים שזה עצוב לראות נמלים ריקים".
שינית משהו בניהול שלך אחרי ה-7 באוקטובר?
"אני חושב שצריך לשים בצד את משחקי האגו ואת המלחמות הפנימיות, ולבצע עבודה משותפת למרות המחלוקות. בנמל גם תחת אש ותחת אזעקות העובדים המשיכו לעבוד, כי זו חלקת האלוהים שלנו. ברמת הניהול, צריכים להיות יותר בני אדם. יש עובדים נהדרים. כשיש זהות אינטרסים ומבינים מה עושים - אז זה עובר הרבה היותר טוב".
*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים והפניקס. בחסות: אל על, בזק, נספרסו, וולט, דל, ההסתדרות הרפואית בישראל, אנרג'יאן, קק"ל, בלקרוק, פלייטיקה, מטא, שטראוס, קבוצת בז"ן ו-MSCI; ובהשתתפות: מקורות, נמל אשדוד ורשות החדשנות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.