"לפני שש שנים, הקמנו את הפעילות של וולט בישראל. זה היה משרד קטן עם עשרה עובדים, ובאותה תקופה, התחלנו להשיק את הפעילות, עם 50 מסעדות חדשות על הפלטפורמה" - כך פתח אליה יוספיאן, סמנכ"ל התפעול של וולט, את הרצאתו בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.
● ועידת ישראל לעסקים 2024 | מנכ"לית אל על: "לישראל יש אינטרס מובהק לחברות תעופה חזקות"
● ועידת ישראל לעסקים 2024 | "קריאייטיב טוב הוא עדיין הדרך הטובה ביותר לפרוץ למודעות"
● ועידת ישראל לעסקים 2024 | נשיא וויקס: "היינו החברה הראשונה בתחום שלנו שהטמיעה AI"
יוספיאן סיפר כי אחרי התלהבות גדולה מצד הלקוחות, ביום גשום אחד בחורף 2019, הוא נתקל בבעיה. "הסתכלנו על המסך של ההזמנות וראינו המון הזמנות, אבל רק שני שליחים יצאו לעשות משלוחים. גם אחרי שלחצנו על כפתור הרענון, ראינו עדיין רק שני שליחים. אז מה עושים? שמנו את התיקים הכחולים על הגב לעשות משלוחים בעצמנו. חזרנו אחרי יום שלם רטובים, עם ראשים מורכנים, ושאלנו את עצמנו: 'האם יכול להיות שאנחנו צריכים לסגור את העסק, כי אין ביזנס בישראל?'".
באותו יום קשה, הבינו אנשי וולט את אחד המרכיבים הקריטיים בכלכלת הפלטפורמה: חופש הבחירה. מתוך 100 שליחים, 98 החליטו פשוט לא לצאת, כי הם יכלו להרשות לעצמם לבחור מתי לעבוד ומתי לא. מאז, עברו שש שנים, והיום קשה לדמיין רחוב בישראל בלי שליחי וולט.
מהפכה דרמטית בעולם העבודה
"למה אנשים בוחרים לעבוד בפלטפורמה שלנו? כי זה מתאים לסגנון החיים שלהם", הסביר יוספיאן. לדברי יוספיאן, הפלטפורמה מאפשרת גמישות מוחלטת; שליחים יכולים להחליט מתי לצאת לעבודה, לכמה שעות, ואפילו לסרב להזמנה אם זה לא מתאים להם. יוספיאן הסביר כי השינוי הזה משקף את המהפכה הדרמטית שקרתה בעולם העבודה. מושג ה"גיג" התחיל במאה ה-20 בהקשר של הופעות מזדמנות בתחום המוזיקה, אבל הטכנולוגיה של העידן הדיגיטלי הפכה אותו למודל כלכלי של ממש. עם פלטפורמות כמו אמזון, Airbnb ופייבר, אנשים יכולים לשלב בין עיסוקים שונים, ולהחליט על הדרך שבה הם רוצים לעבוד.
בישראל מעל 20,000 אנשים מתפרנסים מדי חודש מוולט, ורובם עושים זאת כהכנסה נוספת. 70% עובדים פחות מרבע משרה, 3,000 מהעובדים הם סטודנטים, ו-500 מהם מעל גיל פרישה. אנשי מקצועות חופשיים, עובדי ציבור, ואפילו מורים.
"המלחמה האחרונה הוכיחה שוב את עוצמת הפלטפורמה. שליש מהשליחים הפחיתו את היקף הפעילות שלהם, בין אם בגלל גיוס למילואים ובין אם מסיבות אישיות. וולט נתנה להם את האפשרות להתאים את עצמם לשגרה המשתנה בקלות. השליחים של וולט הם לא רק חלק מהרחוב, כמו אילון, סטודנט וחובש במקצועו, שעצר משלוח פיצה ברמת גן כדי ליילד אישה. הפיצה לא הגיעה, אבל התינוק הגיע".
לדבריו של יוספיאן, 16% מהאמריקאים דיווחו שהשתמשו בפלטפורמות גיג כדי להתפרנס, וכ-11% מהם עוסקים במשלוחים. בישראל, אחד מכל 100 אנשים מתפרנס ממשלוחים. אלפים כבר משתמשים בפלטפורמות דיגיטליות כדי להתפרנס, ובשנים הקרובות, המספרים רק יגדלו. "פלטפורמות כמו וולט מאפשרות לאנשים לבחור, להתגמש ולשפר את איכות החיים שלהם. תודה לאנשים שבוחרים, ולכל מי שמניע את המהפכה".
*** גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים והפניקס. בחסות: אל על, בזק, נספרסו, וולט, דל, ההסתדרות הרפואית בישראל, אנרג'יאן, קק"ל, בלקרוק, פלייטיקה, מטא, שטראוס, קבוצת בז"ן ו-MSCI; ובהשתתפות: מקורות, נמל אשדוד ורשות החדשנות.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.