עד לא מזמן הטיסה מישראל ליעדים רחוקים כמו תאילנד או ארצות הברית נראתה כמעט בלתי אפשרית. השמיים נסגרו, חברות התעופה הזרות התרחקו, וביעדים הרחוקים נשארנו תלויים כמעט בלעדית באל על. על פי דוחות החברה, במהלך הרבעון השלישי לשנת 2024, שהיה החזק בתולדותיה, נתח השוק שלה בטיסות למזרח הרחוק עמד על 70.6%, ובטיסות לצפון אמריקה על 86.4%, הביקוש עלה על ההיצע והקושי לתפוס מקומות על טיסות ליעדים רחוקים ובעיקר במחלקות התיירים היה גדול מתמיד.
● למרות הפסקת האש: אייר פראנס מאריכה את ביטולי הטיסות לישראל
● הטיסה שלכם בוטלה? חכו חודשים עד שתקבלו את הכסף בחזרה
עבור אלו שהיו אמיצים מספיק כדי לנסות ולהגיע ליעדים רחוקים בדרכים חלופיות, ובחרו לטוס עם שילוב של כמה חברות תעופה, הקונקשנים (טיסות ההמשך) אומנם פתחו אפשרויות חדשות, אבל גם סיכונים: כשמשלבים טיסות של חברות שונות, כל עיכוב או ביטול עלול להפוך את המסע למסובך במיוחד, כי אין קשר בין החברות וכל האחריות מוטלת על הנוסע עצמו. גם כאן לא תמיד הייתה הנחה משמעותית במחיר, כנהוג בטיסות עם עצירות ביניים.
מאז שהפסקת האש בצפון נכנסה לתוקף, חברות תעופה זרות הודיעו על חזרה לישראל, לאט ובהדרגה. נכון ליום ג', בנתב"ג פועלות 22 חברות זרות. בשבוע הקרוב צפויוה לשוב אייר אירופה הספרדית, שתגדיל את היצע הטיסות למדריד עם חמש טיסות שבועיות, ובכך תאפשר נגישות גם ליעדים בדרום אמריקה. בסוף השבוע צפויות לשוב ענקית הלואו קוסט וויזאייר (תחילה עם טיסות לקפריסין בלבד) ולוט הפולנית, ובסוף ינואר תחזור חברת אייר בלטיק.
יחד עם תוספת החברות מגיעה גם תוספת של טיסות. ענקית התעופה האמירתית איתיחאד איירוויז, שפעלה באופן יציב במהלך התקופה האחרונה, הודיעה כי תגביר את תדירות הטיסות בין ישראל לאבו דאבי מ-10 ל-19 טיסות שבועיות. בכך, היא מרחיבה את פעילותה מאבו דאבי בעונת השיא של התיירות לאזור עד סוף מרץ הקרוב. בכך, עבור הישראלים יהיו פתוחות 25 טיסות שבועיות לאיחוד האמירויות, (כולל שש טיסות שבועיות של פליי דובאי), מדינה שמהווה האב משמעותי עבור טיסות המשך למזרח. בנוסף, כבר בסוף השבוע הקרוב, חברת התעופה היוונית (בבעלות ישראלית) בלו בירד תתחיל להפעיל שלוש טיסות שבועיות לרומא.
נמוך בהרבה מאל על
החזרה של חברות התעופה הזרות לשוק הישראלי מקרבת מחדש יעדים שפעם היה קשה להגיע אליהם. טיסות לניו יורק, ללונדון או לבנגקוק חוזרות, במחירים שלא ראינו זמן רב. כך, למשל, בפברואר הקרוב מצאנו טיסות לניו יורק עם לוט הפולנית דרך ורשה, עם קונקשן נוח של שעה ו-55 דקות בלבד במחיר של החל מ-619 דולר הלוך ושוב. לעומת זאת באל על, שבחודשים הבאים ניתן למצוא כרטיסים לטיסות ישירות שלה לניו יורק במחלקת התיירים בעלות של 1,200-1,300 דולר הלוך ושוב, גם כאן מדובר בחלק מהכרטיסים ובתאריכים מסויימים ניתן לרכוש כרטיסים במחלקות הפרימיום בלבד, והמחירים בהתאם.
כיכר טיימס, ניו יורק / צילום: Shutterstock
טיסה לבנגקוק בחודש פברואר עם איתיחאד תכלול קונקשן סביר של חמש שעות בהלוך ושעתיים בחזור, במחיר של החל מ-782 דולר הלוך ושוב. לעומת זאת, באל על מצאנו כרטיסים לטיסות ישירות במחירים של החל מ-1,300 לכרטיס בסיסי הלוך ושוב.
מרכז העסקים של בנגקוק / צילום: Shutterstock
עד לא מזמן גם ההגעה ללונדון הייתה קשה ויקרה במיוחד, וכעת היעד הופך שוב לנגיש, ומצאנו באתר החברה וויזאייר טיסות ישירות לחודש פברואר במחיר של החל מ-232 דולר לטיסה הלוך ושוב. החזרה של וויזאייר לשוק אומנם מתאפיינת במחירים גבוהים יותר מאשר בשנים שבהן קיימת תחרות, אך עדיין נמוכים בהרבה מאל על שמתחרה על הקו, עם כרטיסים החל מ-500 דולר הלוך ושוב.
רחוב אוקספורד, לונדון / צילום: Shutterstock, Willy Barton
חזרת חברות תעופה זרות לישראל מביאה איתה יתרון ברור, אפשרות לטוס עם חברה אחת לכל אורך הדרך, מה שמבטיח קונקשנים נוחים, ביטחון תפעולי ואחריות במקרה של עיכובים או ביטולים.
עם זאת, לצד היתרון הזה, יש גם חיסרון שכדאי להביא בחשבון: אי-ודאות לגבי היציבות של החברות. אחרי חודשים של שינויים ונסיגות מצד חברות בינלאומיות, לא ברור האם כל החברות שהכריזו על חזרתן יצליחו לשמור על לוח טיסות יציב לאורך זמן. אם הפעילות של אותה חברה תיפגע שוב, ייתכן שהטיסות ישתנו או יבוטלו, מה שיאלץ את הנוסעים למצוא פתרונות חלופיים, והשנה האחרונה לימדה אותנו שזה עלול לעלות ביוקר.
מאריכות את הביטולים
החזרה של החברות הזרות היא בשורה חשובה, אולם עדיין לא ניתן לדבר על התקרבות להיצע שהכרנו בימים שלפני המלחמה, אז פעלו בישראל למעלה מ-80 חברות תעופה זרות. ביום ב', זמן קצר לאחר האזעקות בנתב"ג, הודיעה ענקית התעופה הצרפתית אייר פראנס על הארכת ביטולי הטיסות לישראל בעשרה ימים, עד 9.1.2025. למרות הפסקת האש, חברות נוספות הודיעו על הארכת הביטולים, בהן קבוצת לופטהנזה, הכוללת את חברות התעופה לופטהנזה, SWISS, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס ויורווינגס. הקבוצה הודיעה כי לא תשוב לישראל עד סוף ינואר, וכך גם ITA האיטלקית. KLM, אייר אינדיה ואיבריה לא יחזרו עד מרץ, וחברת התעופה קרואטיה איירליינס הודיעה כי לא תחדש את טיסותיה עד אמצע מאי.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.