קרב ההישרדות של הבלו-ריי: הנשק - מכשירים וכותרים אינטראקטיביים

יצרני מכשירי הבלו-ריי נאבקים ביישומי הדור האחרון של האינטרנט, שמאיימים לגזול את זמן הצפייה מהטלוויזיה

תעשיית מכשירי הווידיאו הביתיים ידעה הרבה קרבות בהיסטוריה שלה, אולם עד לאחרונה היו אלה בעיקר קרבות פנימיים בין פורמטים מתחרים.

בשנות ה-70 למשל, נאבקו מכשירי ה-VHS בפורמט הבטא-מקס המתחרה והכחידו אותו. עשרים שנה מאוחר יותר הפסיד ה-VHS לטכנולוגיית ה-DVD, וזו זכתה בעצמה לסנוקרת מכיוון מכשירי וידיאו המבוססים על דיסק קשיח.

בתחילת 2008 הוכרע בתעשייה הקרב על פורמט הדור הבא כאשר טושיבה הודיעה באופן רשמי על מותו של פורמט ה-DVD-HD בו תמכה ופינתה את הזירה סופית לפורמט ה-Blu-Ray, שזכה לתמיכה של סוני ושות'.

כיום, ניצבים כל יצרני מכשירי הווידיאו ותעשיית כותרי הסרטים, שמתפרנסת מהם, בפני איום קיומי חדש: יישומי הדור האחרון של האינטרנט, שמאיימים לגזול את הזמן הפנוי של הצופים הביתיים. למשל, הרשתות החברתיות, שצצו כמעט משום מקום ובשנתיים האחרונות הן מתפשטות בקצב ויראלי בכל רחבי העולם, תוך שהן מסיטות מאות מיליונים ממסך הטלוויזיה למסך המחשב.

אתרים דוגמת YouTube ואחרים מציעים כיום אפשרות לצפייה מקוונת בתכני וידיאו אלטרנטיביים באיכות גבוהה, ולכך מצטרפת העובדה שהדור הצעיר נוטה לזנוח את מסך הטלוויזיה לטובת משחקי רשת ממכרים.

פותחים חלון לאינטראקטיביות

יצרני מוצרי הצריכה האלקטרוניים, כמו גם תעשיית הסרטים, לא מתכוונים להרים ידיים. הפיתרון שהם מגבשים כיום הוא בנוסח "אם אינך יכול להילחם בו - הצטרף אליו". בימים אלה משוגרים לשוק מכשירי בלו-ריי וכותרים תואמים, שמעשירים באינטראקטיביות את חוויית הצפייה הביתית בסיוע רשת האינטרנט ובאיכות של HD, שליישומי האינטרנט עדיין אין מענה עליה (כמעט).

את הפיתרון החלו יצרני הבלו-ריי ליישם כבר בשנה שעברה, באמצעות אימוץ פרופילים חדשים של חומרה ותוכנה. הפרופילים הם הגדרות תקן שנוגעות לדחיסת וידיאו ולחומרה, שאותן נדרשים כל היצרנים להטמיע במכשירים כדי לשמור על תאימות. הפרופיל הראשון, שמכונה 1.0, אפיין את כל מכשירי הבלו-ריי מדור ראשון. בסוף 2007 עברה כל תעשיית מוצרי הצריכה האלקטרוניים לייצר מכשירי בלו-ריי שתואמים את פרופיל 1.1, שכונה גם פרופיל הבלו-ריי הסופי.

אחד השינויים המרכזיים שנלוו אליו היה יכולת תמיכה בפיצ'ר מעניין, שזכה לכינוי Bonus-View. זהו מעין חלון קטן שמופיע בפינת המסך תוך כדי צפייה בסרט וכולל תוכני בונוס, שאותם הכניס יוצר הכותר לתקליטור הבלו-ריי.

העיקרון מזכיר את תוכני הבונוס, שכלולים בתקליטור הנוסף שמתלווה לעיתים לכותרי ה-DVD המסורתיים, למעט שני הבדלים: ניתן לצפות בתוכני הבונוס הללו תוך כדי צפייה בסרט עצמו והתוכן של החלון הוא באיכות HD.

בשנה האחרונה כבר ראינו לא מעט כותרי בלו-ריי עם חלון בונוס, שכולל פרשנות בגוף הסרט של הבמאי והשחקנים, מיקס אודיו, שמאפשר לבחור בסוג פס הקול, שרוצים להאזין לו (המקורי מהסרט, פס הקול של החלון או שניהם בו-זמנית) ואנימציה.

תמיכה בפרופיל 1.1 דורשת מיצרני מכשירי הבלו-ריי להתקין במכשירים מפענח נוסף של אודיו-וידיאו כמו גם זיכרון פנימי בנפח 256 מגה-בייט. כל המכשירים שיצאו לשוק מסוף 2007 תומכים בו.

מעלים פרופיל

חלון ה-Bonus-View הוא דלת, שדרכה נכנסים בימים אלה לשוק מכשירי בלו-ריי חדשים שתומכים בפרופיל 2.0. אלה, כבר מציעים לצופים אינטראקטיביות מקוונת אמיתית, שיכולה להתחרות ביישומי האינטרנט. כחלק מדרישות הפרופיל החדש כבר נדרשים היצרנים להתקין במכשירי הבלו-ריי שלהם ממשק אינטרנט כדת וכדין - לרוב מדובר בשקע פנימי לחיבור מודם ADSL מהיר וזיכרון פנימי מורחב בנפח 1 ג'יגה לפחות.

החומרה הזו נדרשת לצורך יישום מתוחכם הקרוי BD-Live, שמחבר אוטומטית בין הסרט לבין תכנים חיצוניים באינטרנט, שמותאמים אליו ואינם צרובים על תקליטור הבלו-ריי אלא מורדים אוטומטית מהרשת בעת הצפייה ונשמרים בזיכרון.

התכנים הללו כוללים בין השאר טריילרים של סרטים, משחקים מקוונים, שהתוכן שלהם משתלב בסרט, חידוני טריוויה, שאלונים מקוונים ובעתיד גם חיבור לרשתות חברתיות. כל התכנים הללו הם באיכות HD, ממש כמו סרט הבלו-ריי שעליו הם מבוססים.

כותרי הבלו-ריי הבודדים שיצאו לשוק עם תמיכה בפרופיל 2.0 החדש, נראים תמימים למדי. כך, למשל בסרט האימים Prom Night של סוני, שיצא בתקליטור בלו-ריי, יכולים הצופים לצפות על-פי בחירתם בסצנות שלמות, שלא נכללו בסרט המקורי, לצפות בסיום אלטרנטיבי לסרט, וגם לענות על שאלון מקוון בנוסח "מה המקום הטוב ביותר להסתיר בו גופה".

חברת הסרטים וורנר ברד'רס, שמתכוונת לשגר כותרי בלו-ריי חדשים לקראת הכריסטמס, מבטיחה ללכת עוד יותר רחוק ולהציע תכנים מקוונים דוגמת מנוע חיפוש, שמוטמע בסרט ומקושר לאינטרנט; גישה לספריית מידע; כלי תזכורת לכותרים חדשים, שיכול גם לשגר תזכורות לדואר האלקטרוני של הצופה; והורדת רינגטונים לטלפון הסלולרי של הצופה על בסיס קטעים מפס הקול ודיאלוגים מהסרט על-פי בחירתו. עדיין לא ידוע אילו כותרים של החברה יתמכו בפרופיל החדש אולם ככל הנראה מדובר בשלב הראשון בלהיט הקופות The Dark Knight.

דלת אחורית

בינתיים, המחירים אינם שונים דרמטית מאלה של מכשירי הבלו-ריי הקיימים וכך גם מחירי הכותרים. מכשירי הבלו-ריי הראשונים שתומכים ב-BD-LIVE שמוצעים כיום בשוק, עולים כ-400 עד 500 דולר ואילו כותרי בלו-ריי תומכים עולים כ-40 דולר - לא הרבה יותר מכותרים חדשים רגילים.

הפרופיל החדש הוא עדיין אופציונלי, אולם בתעשייה מהמרים שהוא יהפוך לתקן בתוך זמן לא רב, ולו גם בשל העובדה שהוא פותח דלת אחורית דרכה ניתן לשגר תכנים מסחריים שונים ולייצר עוד הכנסות.

כמה יצרני אלקטרוניקה מנצלים את הטמעת ממשק האינטרנט במכשירי הבלו-ריי החדשים שלהם להצעת יישומים מרתקים לא פחות, שאינם קשורים לכותרים עצמם. סמסונג, למשל, השיקה החודש מכשירי בלו-ריי, שתומכים בהורדה מקוונת של סרטים שלמים באיכות HD מאתר השכרת הסרטים המקוונים Netflix, שלרשותו מאגר של למעלה מ-300 כותרי סרטים ותוכניות ברזולוציה של עד 720 פיקסלים. גם תעשיית הפורנו מגלה עניין רב באפשרות לקשר בין שני מקורות ההכנסה המרכזיים שלה - הווידיאו הביתי והרשת. העתיד של הבלו-ריי נראה כחול מתמיד.