בדיקת "גלובס": מה מציעות חברות הסלולר למשפחה "דברנית" או ממוצעת - ואיזו חברה הכי זולה?

בגלל מגוון המסלולים כמעט בלתי אפשרי להשוות בין מסלולי המשפחה בסלולר ■ "גלובס" ואתר "כמהזה?" בדקו מה מציעות חברות הסלולר למשפחות - ומצאו כי פרטנר מציעה את המחירים הזולים ביותר

"גלובס" ואתר "כמהזה?" www.kamaze.co.il (אתר השוואת מחירי אינטרנט, סלולר, טלוויזיה, שיחות לחו"ל וטלפוניה בישראל) בדקו אילו מסלולים מציעות החברות למשפחה ובאיזה חברה משתלם יותר להיות מנויים במסלול משפחה. כמו בכל השוואת מחירי סלולר, גם כאן מגוון המסלולים וההצעות המוצעים ללקוחות הוא כמעט אינסופיים, וללקוח הפוטנציאלי קשה להשוות בין המסלולים. לצורך הבדיקה בנו אנשי "כמהזה?" שני פרופילי דפוס שימוש משפחתיים (שונים זה מזה), פנו כלקוח סמוי למוקדי שירות הלקוחות של כל חברות הסלולר וביקשו לקבל את ההצעות הטובות ביותר לאותו פרופיל.

לאחר עיבוד הנתונים נמצא, כי בשני הפרופילים ההצעות הזולות ביותר ניתנו על-ידי חברת אורנג'. מעט אחריה צועדות מירס וסלקום שההצעות שהציעו היו גבוהות אך במעט מהצעותיה של אורנג'. ההצעות היקרות ביותר בשני הפרופילים נמסרו מחברת פלאפון. ההפרשים בין ההצעות של החברות השונות נעו בין 40 לכ-300 שקל בחודש, הפרשים העשויים להגיע לאלפי שקלים ויותר בחישוב שנתי.

הפרופילים שנבדקו

דפוסי השימוש של הצרכנים שונים זה מזה משמעותית. לצורך השוואה זו הורכבו דפוסי שימוש פשוטים יחסית, המשקפים את הרגלי צריכת הסלולר של שני סוגי משפחות. דפוסי השימוש המשפחתיים שונים זה מזה ואף משתנים במשך השנים ולכן חשוב לקבל הצעות מכל חברות הסלולר, ולשים לב לאותיות הקטנות בטרם קבלת ההחלטה. לצורך ההשוואה נבדקו הפרופילים הבאים:

משפחה ממוצעת: שבעלותה 4 קווים. ההורים משוחחים 360 דקות ושולחים 40 הודעות sms מדי חודש, ללא חבילת גלישה. שני הילדים מדברים 200 דקות בחודש, שולחים 100 הודעות SMS ומשלמים עבור חבילת גלישה. 25% מהשיחות וה-SMS במשפחה מתבצעים בתוך המשפחה.

משפחה מרבה לדבר: כל בני המשפחה מדברים כ-600 דקות בחודש, שולחים 80 הודעות SMS בחודש ומשתמשים בחבילות הגלישה. 25% מהשיחות וה-SMS מבוצעות בתוך המשפחה.

את ההצעות קיבלו נציגי "כמהזה?" במוקדי המכירות הטלפוניים של החברות ב-11 ביוני, לאחר שהציגו את דפוסי השימוש שלנו בפני הנציגים. אם נציגי המכירות הציעו כמה מסלולים, נבחר לצורך ההשוואה המסלול המשתלם ביותר.

סלקום: בנק דקות קולקטיבי

סלקום היא החברה היחידה הכוללת במסגרת מסלולי ההנחה המשפחתית בנק דקות קולקטיבי לכל המשפחה. בנק הדקות מתחלק בין חברי המשפחה לפי הצריכה. התוכנית מאפשרת לכל בני המשפחה לנצל את הבנק ולהימנע מתשלום תעריף גבוה יותר עבור חריגה מבנק הדקות. בנק הדקות בתוכנית של סלקום מאפשר גם למי שאינו מרבה לדבר ליהנות מתעריפים מוזלים של בנק דקות. למי שבוחר במסלול זה מאפשרת סלקום לעבור למסלולים אחרים ללא דמי מעבר או קנס יציאה, כפי שמקובל בחלק מהמסלולים שמציעות חברות הסלולר וסלקום בכללן.

בנוסף, מחושבת העמידה בתנאי ההחזר לקבלת זיכוי בגין המכשירים, בחישוב כולל של כל המנויים ולא של כל מנוי בנפרד. תוכנית זו עשויה להוזיל את ההוצאה המשפחתית על סלולר, אולם מהבדיקה עולה כי היא מותאמת בעיקר לדפוסי שימוש ספציפיים. במקרים אחרים מציעים המוקדנים את חבילות "פשוט אישי", הנתפרות לפי כל דפוס שימוש. בדפוסים בהם השתמשנו, חבילות "פשוט אישי" היו משתלמות יותר ממסלולי ההנחה המשפחתית.

אורנג': הכי זולה

בחברת אורנג' תמצאו את חבילות "ידוע מראש" (הכוללות בתוכן בנק דקות, SMS, חבילת גלישה ומכשיר) וחבילות "רטרו" (ככל שמדברים יותר העלות לדקה יורדת). אלה חבילות שהתאימו לדפוסי השימוש שהוצגו למוקדנים, ואלה היו גם החבילות הזולות ביותר מבין כל ההצעות שהתקבלו.

פלאפון: מחייבים גלישה

מוקדני פלאפון ציינו כי כל המכשירים במסלול יחויבו בתשלום עבור חבילת גלישה, עובדה המייקרת את החבילה ב-24 שקל למכשיר. בנוסף, תמצאו בתוך חבילות בנק דקות (Deal) גם חבילות המחולקות לדקות ליעדים ודקות כלליות, כאשר היעדים הם מספרים ברשת פלאפון או חבילות המחולקות לדקות דיבור בזמני לילה וסופ"ש ודקות כלליות.

מירס: מסלולים משתלמים

מירס מציעה לכלל הלקוחות הפרטיים מסלול קולקטיבי הכולל 1,000 דקות שיחה בחודש בתוך המשפחה ובתוך רשת מירס חינם ללא תשלום נוסף. למרות שחבילות הגלישה של החברה יקרות בהשוואה לאלה של החברות האחרות, המסלולים שמציעה החברה משתלמים.

עוד הטבות למשפחה

כיוון שמרבית מסלולי המשפחה מיועדים למצטרפים חדשים, החברות מציעות הטבות משפחתיות בתוספת תשלום גם ללקוחות קיימים העונים על הגדרת משפחה (2-5 קווים תחת אותו קוד לקוח ואותו משלם).

פלאפון מציעה 100 דקות חינם בתוך המשפחה בתשלום חודשי של 9.90 שקל. סלקום מציעה 300 דקות חינם בתוך המשפחה בתשלום חודשי של 14.90 שקל, ו-200 הודעות SMS חינם בתוך המשפחה תמורת תשלום חודשי של 15.90 שקל.

אורנג' מציעה 180 דקות חינם בתוך המשפחה תמורת 13.90 שקל בחודש, או תעריף של 26 אג' לדקה בתוך המשפחה תמורת תשלום חודשי של 3.9 שקל בחודש.

החברות מציעות גם חבילות הטבה נוספות של הודעות SMS המיועדות גם למנויים במסלולים אחרים. חבילות אלה עשויות להוזיל עוד יותר גם את הקשר בין בני המשפחה.

5 טיפים לבחירת מסלול משפחה

מומחי "כמהזה?" מציינים נקודות שכדאי להתייחס אליהן בבחירת מסלול משפחה:

1. השתייכות לארגון גדול: בדקו האם מישהו מבני משפחתכם מדרגה ראשונה (הורים, אחים ואחיות וילדים) משתייך או עובד בארגון גדול, שם נמצאים המסלולים האטרקטיביים ביותר עבור בני משפחה, העשויים לצמצם עד לכדי מחצית את ההוצאה המשפחתית. אם אינכם משויכים לארגונים הגדולים, כדאי לבדוק את מסלולי המשפחה ואת ההטבות בהן שכן הן מוזילות את החשבון החודשי ומשתלמות יותר מהמסלולים ללקוח פרטי רגיל.

2. דיקת דפוסי שימוש: בדקו את דפוסי השימוש שלכם בטלפון על-פי 3-6 החשבונות האחרונים. חלק מהחברות מציעות ללקוחותיהן שירות פילוח דפוסי שימוש.

3. כמה קווים אתם באמת צריכים? צריכים? החליטו כמה קווים אתם באמת צריכים, אולי צמצום קו אחד לשימוש של יותר מילד אחד במשפחה, ילד שעומד להתגייס וכו'.

(זכרו, כל קו נוסף הוא גם רכישת מכשיר נוסף וגם התחייבות לקו למשך 18 חודשים).

4. בירור עמלות יציאה וביטולי קווים: בררו עם כל חברה את גובה עמלות היציאה או ביטול של כל אחד מהקווים בעתיד או מעבר של קו למסלול שונה. עמלות אלה יכולות להאמיר לאלפי שקלים.

5. התניידות והטבות: החברות מציעות ללקוחות המתניידים אליהן הטבות נוספות שונות, ולכן, אם החוזה עם החברה הנוכחית אינו כרוך בקנס יציאה - שווה לבדוק אפשרות זו.

תגובות

* סלקום: "סלקום נותנת את ההצעה וההטבה הכדאית ביותר בחיוג ליעדי משפחה. מסלול פשוט אישי מאפשר לכל לקוח להרכיב בעצמו את התוכנית שלו בהתאם לצרכיו ושימושיו, ולרשותו הטבות בתעריפים מוזלים. המסלול בעל גמישות מרבית, ובאפשרותו של הלקוח להוסיף ולהסיר שירותים מדי חודש בהתאם לצרכים המשתנים. נציין, כי הסתכלות על לקוח ממוצע עושה עוול לצרכן שהרי לכל אחד מאיתנו שימוש ייחודי".

* אורנג': "אורנג' היתה החברה הראשונה שהכירה בחשיבות מתן הטבת משפחה והציעה במהלך השנים מגוון תוכניות והטבות משפחה. כמנהגה, החברה מעמידה לרשות לקוחותיה מגוון הצעות אטרקטיביות, המותאמות לדפוס השימוש שלהם ומשלבת בהן חבילות להתקשרות עם בני המשפחה, בתעריף האטרקטיבי ביותר בשוק הסלולר".

* פלאפון: "בהתייחס לדפוסי השימוש הקיימים בפועל, אנו מציעים את ההצעה המשתלמת וההוגנת ביותר ללקוח, גם במסלולי משפחה".

* מירס: "חברת מירס מציעה חבילות לצרכן הפרטי הכוללות החזר כספי גבוה במיוחד כנגד דקות השימוש, ובמקרה דנן של 49 שקל לכל מכשיר כנגד דקות השימוש שצוינו בכתבה. בנוסף עומדות לזכות לקוחות מירס 50 דקות ווקי טוקי חינם למכשיר לחודש. הטבה זו שוות ערך ל-20 שקל למכשיר. יש לציין, כי המחיר לדקת טלפון זול מאוד ואינו מותנה ברכישת דקות מראש".

גרף