כבר לא משחק ילדים: פורטלי הילדים ברשת הפכו לעסק משתלם

ההשקעות הגדולות יחסית שנעשו בשנתיים האחרונות בפורטלי הילדים באינטרנט - 5 מיליון שקל ב"מומו הפרה" ו-800 אלף שקל ב"עמוד הבית הראשון שלי" - מבהירות כי מדובר בפלטפורמה מפולחת היטב עבור מפרסמים

האוכלוסייה הבוגרת בישראל עוד זוכרת את תקופת החופש הגדול, שבה ההורים, שחיפשו קצת שקט ומנוחה, שלחו את הילדים לשחק בשכונה עם ילדים אחרים. כמה שנים מאוחר יותר החלה תעשיית קלטות הווידיאו לילדים להשתלט על התמונה, ובשביל להשיג קצת שקט היו ההורים מושיבים את הילדים מול הטלוויזיה ונהנים מכמה רגעי חסד.

בשנים האחרונות זירת האינטרנט היא זו שממגנטת את הילדים - ברוב הבתים בישראל יש מחשב וחיבור לאינטרנט, וכך עשרות אתרים הפונים לילדים - החל מתינוקות בגילאי 3 ועד לנוער בגילאי 15 - צצים מדי שנה במרחב המקוון.

האתרים הרבים שחיים בספירה האינטרנטית מציעים שלל אפשרויות כמו גישה למשחקי רשת, תוכן רלוונטי המתאים לילדים, רשת חברתית למציאת חברים בגילאים דומים ועולמות וירטואליים המציעים פלטפורמה לפעילות יצירתית וחינוכית באינטרנט.

הקמת אתר משגשג הפונה לילדים אינה משימה פשוטה - צריך לספק לילדים סביבה בטוחה, לייצר עבורם תוכן שמדבר אליהם בגובה העיניים, ובעיקר לחדש כל הזמן, שכן מדובר באוכלוסייה שנוטה לאבד עניין די מהר.

למרות הקשיים והאתגרים, יזמים רבים החליטו להיכנס לתחום הזה ולא בכדי - מדובר בפוטנציאל הכנסות לא מבוטל, שכן הוא מתבסס על פלח שוק נישתי ומפולח.

פרת המזומנים של מומו

את הפוטנציאל המסחרי זיהתה קבוצת "אתרים" כבר ב-2008, כשרכשה 51% מאתר "מומו הפרה" תמורת כ-5 מיליון שקל, רכישה שהעניקה לאתר שווי מוערך של כ-10 מיליון שקל. עסקה זו זכתה לסיקור תקשורתי נרחב, בעיקר בשל העובדה שמאחורי האתר הזה עמד יזם צעיר במיוחד, שהיה בן 14 כשהקים את האתר.

גם אם סכום העסקה היה נמוך מהמדווח בפועל, טל צבי-נתנאל, ממייסדי קבוצת "אתרים" וסמנכ"ל השיווק שלה, טוען כי "אנחנו מאוד מרוצים מההשקעה שעשינו. מדובר באחד האתרים הרווחיים בארץ, וכבר החזרנו את ההשקעה שלנו".

לדבריו, "את הרכישה הזו ביצענו לאחר שמצאנו אתר שהצליח לחמוק מהרדאר של השחקנים בשוק והיווה בעינינו מעין יהלום לא מלוטש".

צבי-נתנאל טוען כי באתר מבקרים כ-800 אלף גולשים שונים מדי חודש, כשעל-פי גוגל טרנדס כ-20 אלף גולשים שונים מבקרים בו מדי יום.

"מומו הפרה", שפונה לגילאי 8-14 ומציע רשת חברתית, נגישות למשחקים, סרטונים, מוזיקה ותמונות, מתבסס על הכנסות מפרסום, וצבי-נתנאל מציין כי זה לא במקרה. "האתר מציע פלטפורמה נישתית מפולחת, ולכן כל מפרסם שרוצה להגיע לילדים בגילאים הללו יודע שאנחנו הפלטפורמה המושלמת".

תפוח זהב

למרות שאתרים רבים בישראל הפונים לילדים מתבססים דווקא על דמי מנוי עבור שימוש בפיצ'רים נוספים, כגון העולם הווירטואלי שידוני, המציע פלטפורמה יצירתית לגילאי 4-14; העולם הווירטואלי אקולוקו, המציע סביבה ירוקה ובטוחה לגילאי 7-14; או Tweegee, המפתחת סביבת תוכן בטוחה לילדים, "מומו הפרה" מבוסס כאמור על פרסום.

"אנחנו מאמינים שאתרי ילדים צריכים להיות פתוחים לכולם כי לא לכל הילדים יש אפשרות לעשות מנוי. בגלל זה פנינו למודל של פרסום, המבוסס על פעילויות תוכן המקנות לילדים ערך מוסף", אומר צבי-נתנאל.

גם פורטל תפוז נכנס לזירה זו, כשבסוף 2009 רכש 50.1% מהבעלות באתר הילדים "דף הבית הראשון שלי" (Myfirsthomepage) תמורת כ-800 אלף שקל.

"זיהינו אתר מעניין מאוד, שיש לו טראפיק רציני מצד אחד, ובעל פוטנציאל מסחרי מצד שני", אומר מנכ"ל תפוז, דן חן.

על-פי גוגל טרנדס, האתר מושך אליו כ-40 אלף גולשים שונים מדי יום, הרבה יותר מאתרים ותיקים כגון Tipo, אתר ערוץ הילדים, אתר המשחקים yo-yoo ואתר הופ.

חן מספר כי "לפני הרכישה מדובר היה באתר לא ממוסחר, אבל אנחנו זיהינו שהוא נותן מענה מצוין למפרסמים שרוצים להציע מוצרים לקהל צעיר בגילאי 3-13. אנחנו מאוד נזהרים שלא להפוך את האתר למסחרי מדי ולשמור על סביבה מוגנת, הן מבחינת תוכן והן מבחינה מסחרית".

לדברי חן, "אנחנו גם מקדמים אותו באתר תפוז, שם נמצאים הרבה מאוד הורים לילדים, וזה מסייע לנו להגדיל את הטראפיק שלו".

שוק רווי באתרים

חן סבור כי ניתן להרוויח מהאתר מעל למיליון שקל בשנה, סכום לא מבוטל עבור אתר נישתי. "ילדים רואים פרסומות, וכשהם הולכים עם ההורים לסופר, הם יודעים להגיד בדיוק מה הם רוצים".

לדברי חן, האפקטיביות של הפרסום באתר גבוהה מאוד באופן יחסי, עם שיעורי הקלקה גבוהים מהממוצע בשוק. "ילדים הם פחות אדישים לפרסומות באופן משמעותי בהשוואה למבוגרים, ויש להם השפעה על החלטות הרכישה של ההורים. בכל אופן, המטרה שלנו היא לייצר פעילויות של תוכן שיווקי שנותנים לילדים ערך מוסף ממשי", הוא אומר.

את החשיבות שבפנייה לפלח השוק הצעיר מבינים כל הפורטלים הגדולים בישראל. מלבד רכישה זו של תפוז, גם וואלה יצרה שיתוף פעולה תוכני ומסחרי עם העולם הווירטואלי Mogobe, הפונה לגילאי 6-12 ומציע עולם המבוסס על ערכים תרבותיים ישראליים. גם אתר ynet נכנס לתמונה כשרכש בסוף 2008 את אתר המשחקים לצעירים נט-גיימס, בסכום של כ-4 מיליון שקל.

אתמול (ה') כבר חתם אתר הבית של זכיינית ערוץ 2 קשת, mako, על הסכם שיתוף-פעולה אסטרטגי וארוך-טווח עם הסטארט-אפ הישראלי Virtual Tweens, שמפתח את העולם הווירטואלי אקולוקו, המציע סביבה ירוקה וירטואלית לגילאי 7-14. על-פי ההסכם, ההכנסות משירותי פרימיום באתר יחולקו בין שני הצדדים.

מלבד הרכישות הללו, כל הפורטלים מחזיקים מדור מיוחד הפונה לצעירים, שלרוב ממוקד בקטגוריית הגיימינג, כשלצידם חברת בזק השיקה אתר משחקים bgames, הפועל במקביל לאתרי משחקים פופולריים אחרים כגון Vgames ו-Games.co.il.

לגלוש בביטחה

נושא האבטחה באתרי הילדים למיניהם הוא חשוב מאין כמוהו, ומהווה את אחד האתגרים שאיתם נאלצים אתרי התוכן לילדים להתמודד. מלבד תוכנות סינון לילדים, אותן מציעות ספקיות האינטרנט וחברות אבטחה, יש כלים נוספים להתמודדות עם הבעיה הזו שמייצרים ענף יזמי בפני עצמו - דפדפנים המותאמים לילדים.

הדפדפן המוכר ביותר שפועל בתחום זה פותח על-ידי חברת KidZui. הדפדפן מציע נגישות לכמה מאות אלפים של אתרים, שסומנו כאתרים בטוחים לילדים בגילאי 3-12, לצד גישה למשחקים וקטעי וידיאו. זאת, במטרה להציע לילדים שער כניסה אלטרנטיבי לאינטרנט. את הדפדפן ניתן להוריד בחינם, אולם נגישות לפיצ'רים נוספים ניתנת תמורת תשלום חודשי.

גם בתחום זה, כמו בהרבה תחומים אחרים, פועלת חברה ישראלית בשם Kido'z. בדומה לסטארט-אפ האמריקני, גם Kido'z מציעה דפדפן המקנה גלישה רק לאתרים מורשים, והוא חוסם לינקים שמפנים לאתרים אחרים או סקריפטים למיניהם.

הייחודיות של Kido'z טמונה בכך שהוא מאפשר להורים להזין תכנים משלהם ולהציע אתרים שיתווספו להיצע האתרים הנגיש. התכנים הללו עוברים סינון על-ידי החברה ובסופו של תהליך זוכים לאישור או נפסלים.