הפיצוץ הבא: מפיקי הטלוויזיה נערכים למאבק על זכויותיהם

בעולם זכויות המפיקים מעוגנות בחוק, אך בישראל המצב רק מחמיר: HOT ו-yes ביצעו סימולטנית החמרה בחוזים, לפיה מפיק חייב לחתום ויתור על כל תביעה לרווח משידור תוכנית למשך 15 שנה, כולל ויתור על תמלוגים משידור ב-‏VOD‏

4 שנים חלפו מאז ההפגנות הסוערות של איגודי התסריטאים והבמאים נגד חברת הכבלים HOT, והפיצוץ הבא כבר בדרך. לאחר שמי שהוגדרו "יוצרי" התוכניות השונות הגיעו להסכמים המסדירים את תמלוגיהם, נערכים עכשיו גם המפיקים למאבק משלהם.

בשבוע שעבר התקיימה ישיבה באיגוד המפיקים, במהלכה יצאו המפיקים נגד החוזים של חברת הכבלים HOT ושל חברת הלוויין yes, שלמעשה שוללים לחלוטין את זכויות המפיק על יצירתו למשך לא פחות מ-15 שנה.

מדובר במהלך החמרה של החוזים, שבוצע סימולטנית ב-HOT וב-yes - מפיק שרצה למכור תוכנית שהפיק חייב לחתום על ויתור על כל תביעה לרווח משידור התוכנית למשך 15 שנה, ובכלל זה כל התמלוגים משידורים ב-VOD, באתר האינטרנט של החברה ומשידורים חוזרים בשידור הליניארי.

המפיק גם לא יוכל להפיץ את הסדרה, שהוא זה שיזם, מימן וצילם אותה, בחו"ל או לגופי שידור אחרים אם ירצה.

במילים אחרות, המפיק מקבל תשלום חד-פעמי כשהסדרה נרכשת, וגם אם יצפו בה מיליוני פעמים, והחברה תניב ממנה עשרות מיליוני שקלים - המפיק לא יקבל על כך כל תשלום. 15 שנה אחר-כך, לאחר שהתוכנית כבר תגמור את מסלול חייה הטבעי, זכויותיה ישובו לחיק יוצרה.

דיבורים על השבתת השוק

יו"ר איגוד המפיקים, מוש דנון, אומר כי הבעיה המהותית, לבד מנושא הבעלות על היצירה, הוא הרווחים מה-VOD. "הרווח של החברות ממיליוני ההורדות החינמיות של הסדרות ברור - הן מחזקות את המותג ומביאות מנויים. למפיק לא יוצא מזה כל רווח".

באיגוד מתכננים מאבק ארוך נגד הסוגיה, ולבד מחתירה לקראת חקיקה בנושא עליה שוקדים המפיקים, היו מפיקים שאף דיברו על השבתה של השוק, כמו שהיה בזמן מחאות היוצרים.

על חוזה כזה חתם, על-פי ההערכה, המפיק אודי סגל, שהפיק את אחת ההצלחות הגדולה ביצירה המקורית באחרונה, "עספור". הדרמה היומית שברה שיאי צפייה ב-HOT, ושלב מסוים ה-VOD קרס בשל ההורדות שלה.

סגל לא מפרט את פרטי חוזהו, אך מודה, כי לא נהנה מזה כלל. "'עספור' זו דוגמה מצוינת לכך שחברת הפקה הצליחה מעל הממוצע, ובעולם תקין מפיק כזה יכול היה ליהנות באופן מסוים מההצלחה. חוץ מכבוד וקרדיט אין לזה שום ביטוי כלכלי בחברה שלי. התחום שלנו מורכב ובעייתי ולא מוסדר כולו. בעולם תקין הצלחה של סדרה כזו אמורה היתה לתת לי איתנות ולבנות את החברה, אבל זה לא קורה. בישראל, גם מפיקים שידעו הצלחה יכולים לקרוס".

לדברי סגל, "היו הורדות של יותר מ-14 מיליון, ואני לא רואה מזה דבר, כי תכני HOT ב-VOD זה בחינם. זו בעיה של מוטיבציה, בעיה מסחרית ומוסרית. אין שום ביטוי כלכלי להצלחה של המפיק. הרווח היחיד הוא רווח הפקה - אתה מקבל סכום מסוים של כסף וצריך להפיק את הסדרה בסכום מספיק שישאיר בידיך עודף. הרבה לא מצליחים לעשות זאת. כדי שהמפיקים יצליחו לשפר את מעמדם, צריך להבין את הבעיה - מדובר בשוק קטן שלצערי לא מאפשר תגמול על הצלחה. על הגופים מוטלת האחריות לעודד מצוינת להמשך ההעזה והצלחה ביצירה".

אסף אמיר התמקד בשנים האחרונות בהפקת קולנוע, אולם מאחוריו שנים ארוכות של הפקה לטלוויזיה. "המגמה תביא לחיסול בתי ההפקה הקטנים בארץ", הוא אומר, "כל התוכן יופק אחר-כך בתוך הגופים המשדרים. המפיקים עדיין מחזיקים באחריות הכלכלית - אם יש גירעון או הפסד זה עליי, אבל מצד שני, ברווחים העתידיים נשאר לנו מעט מאוד, כמעט כלום, פחות ופחות כל שנה. בערוץ 2 החוזים היו פעם ל-3 שנים, ואחר-כך עלו ל-5 שנים. הבעלות הופכת להיות לגמרי של גופי השידור, וזה מאיים עלינו להיות מפיקים בפועל ולא מפיקים מלאים. הרווח שלי כמפיק כזה יהיה רק אם אעשה הפקה זולה יחסית. זה פוגע באיכות באופן ברור".

לדבריו, עם המעבר לרישיונות תלך המגמה ותחריף בטלוויזיה המסחרית.

אין חקיקה בנושא

בישראל אין חוק שמגדיר את זכויות המפיק על הפקתו, ולמעשה הדבר נתון לחלוטין בידי החברות, שמנצלות את מצבם הקשה של המפיקים שמרביתם מתפרנסים בדוחק.

בבריטניה, למשל, החוק קובע כי אין לגוף שידור יכולת לקחת בעלות על זכויות של תוכנית ליותר מ-5 שנים. בשנת 2003 בוצעה במדינה חקיקה נרחבת שהסדירה את סוגיית ההגנה על זכויות הקניין הרוחני של מפיקי הטלוויזיה מול גופי השידור בבריטניה. זאת לאחר שנים ארוכות שבהן נאלצו המפיקים הבריטיים לוותר על זכויות בסיסיות לטובת גופי השידור, רק כדי שאלה יסכימו לממן את הפקת התוכניות.

החקיקה בבריטניה אף מגדירה מפורשות את התעריפים השונים שנאלצים כיום גופי השידור בבריטניה לשלם לחברות ההפקה כדי לרכוש מהן את זכויות הקניין הרוחני. במהלך אותו פרק זמן, גופי השידור יהיו זכאים להאריך פעם אחת בלבד את החוזה באופן אוטומטי, כשכל הארכה נוספת תצריך דיון מסחרי מחודש. על מרצ'נדייז ומוצרים נלווים לתוכנית חייב להתקיים משא-ומתן נפרד.

גם בחברות הגדולות מוטרדים מהנושא. מנכ"ל אולפני הרצליה, יואב פרץ, שוקל להפסיק להפיק תוכניות סוגה עילית. "זה הופך להיות לא כדאי עבורנו אם אין לנו זכויות יוצרים", הוא אומר. "חברת הפקה שמוותרת על זכויות העתיד שלה על נכסיה - אין לה טעם עתידי להשקיע בפיתוח. אצלנו עובדים 5 עובדי פיתוח, אנחנו משקיעים ביוצרים צעירים, אתה הופך לקבלן מבצע, בשביל זה לא צריך חברת הפקה. אם אדם לא יכול להרוויח על הסיכון העצום שהוא לוקח ועל היצירה שלה - אין לא עתיד ואין לו בכלל יכולת לעבוד".

מ-yes נמסר: "איננו מנהלים את עניינינו המסחריים מעל דפי העיתון".

אופיר רבינוביץ, המפיק הראשי של HOT, מסר בתגובה: "אין ולא היתה החמרה בחוזים. HOT הנה החברה היחידה המוציאה את כל הפקות המקור למפיקים חיצוניים. על אף שאנו משקיעים 100% מהכסף, אנו חולקים עם המפיקים את ההכנסות מתחום: הסלולר, שיתופי-פעולה עסקיים, מכירת פורמטים בארץ ובחו"ל ומרצ'נדייז. לא בכדי ישנה רשימת המתנה ארוכה של מפיקים המעוניינים לעבוד איתנו. טענתם האמיתית של המפיקים היא נגד שידור התכנים בחינם ב-HOT VOD, ובנושא זה לא יהיה שינוי במדיניות החברה".