מחצית 2010: מחירי המזון ירדו ב-3.2%; מחירי נון-פוד - ב-2.9%

‎סטורנקסט: הקרבות בין רשתות השיווק שחקו משמעותית את המחירים לצרכן ■ שוק מוצרי הצריכה השוטפת צמח במחצית הראשונה של השנה ב-2.2%, בעיקר הודות למבצעי הכמות

ירידות מחירי המזון ומוצרי הטיפוח לפרט ולבית בלמו את הצמיחה הכספית של שוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) - כך עולה מנתוני סטורנקסט. במחצית הראשונה של 2010 נרשמה עלייה כספית של 2.2% במכירות מוצרי ה-FMCG, שהסתכמו ב-18.6 מיליארד שקל - לעומת 18.2 מיליארד שקל במחצית הראשונה 2009. ואולם, בנטרול ירידות המחירים, השוק רשם צמיחה משמעותית הרבה יותר שעמדה על 5%.

ירידות המחיר אפיינו את מוצרי המזון, שרשמו בתקופה זו ירידה ממוצעת 3.2%, וכן את מוצרי הטיפוח לפרט ולבית, שרשמו ירידות שבין 2.7%-2.9%.

יצוין כי בנטרול ירידות המחיר המזון צמח ב-4.5%, המוצרים לטיפוח הפרט צמחו ב-3.2%, ואילו מוצרי טיפוח לבית רשמו צמיחה של 6.3%.

לעומת זאת, מחירי המשקאות שמרו על יציבות, וקטגוריית המשקאות רשמה צמיחה של 8.8%.

בשוק יש מי שמבקשים לראות בנתוני הצמיחה הללו סימן מעודד ליציאה מהמיתון, ואולם קשה לנחש כיצד היתה נראית תמונת השוק אלמלא מבצעי המכירה האגרסיביים ברשתות השיווק, שכללו ריבוי של מבצעי כמות.

בתחום המזון והמשקאות נמשכת המגמה של עלייה בנתח השוק של הספקים הבינוניים, על חשבון הספקים הגדולים. במחצית הראשונה 2010 ירד נתח השוק של הספקים הגדולים מ-55.3% ל-55%, ואילו נתח הספקים הבינוניים עלה מ-39% ל-39.3%.

הקטגוריות שהובילו את הצמיחה הכמותית במחצית הראשונה הן משקאות אנרגיה (47.1%+), לחם מיוחד ארוז (24%+), בירה לבנה, תה קר, חטיפי דגנים למבוגרים ומשקאות מוגזים בטעמי פירות. אחרי משבר מעדנות שהתרחש בתחילת 2009, גם קטגוריות הבורקס והפיצות הקפואות רושמות צמיחה.

הקטגוריות שהובילו את הירידה הכמותית במכר הן עוף קפוא, לחם קל ארוז, נקניקים במעדניה, בשר בקר, מרגרינה, פיצוחים, קמח, נקניקיות מצוננות ותה.

עיקרי הדברים

* מחירי המזון ירדו במחצית ב-3.2%.

* מכר המשקאות צמח ב-9%. מחיר המשקאות נותר ללא שינוי.

* כוחם של הספקים הגדולים במזון נחלש.

* הספקים הגדולים בנון פוד שומרים על כוחם.

22
 22