S&P הורידה את דירוג האשראי של ארה"ב

S&P הורידה הדירוג לרמה של +AA עקב החוב ■ הפד: חשש מאפקט פסיכולוגיכלכלנים: המניות יירדו וגם הדולרקריאות לפיטורי גייתנרבאפט: לא תהיה מפולתסין: ארה"ב מכורה לחובותהירידות השבוע בוול סטריט - החדות מנובמבר 2008ישראל בדרך?

סוכנות דירוג האשראי S&P הורידה הלילה את הדירוג של ארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, ברמה אחת לרמה של +AA. בכך, איבדה ארה"ב את הדירוג המושלם שלה - AAA - לראשונה בהיסטוריה. הסיבה: הגירעון התופח של ארה"ב. הורדת הדירוג מגיעה בשבוע שבו אישר הקונגרס להעלות את תקרת החוב של ארה"ב מעבר ל-14.3 טריליון דולר, וכמו כן בשבוע סוער בשווקים הפיננסיים, בו ירדו מדדי המניות בוול סטריט בשיעור החד ביותר מאז נובמבר 2008.

אם לא די בהורדת הדירוג, S&P ממשיכה לשמור על תחזית דירוג "שלילית" לארה"ב, מה שמשאיר את הדלת פתוחה להורדות דירוג נוספות בהמשך. כלכלני S&P מעריכים כי הקונגרס יאריך גם בסוף השנה את תוכנית הטבות המס שהושקה עוד בתקופת ממשל בוש, מה שיקשה על צמצום הגירעון. האנליסטים מזהירים מפני הורדת דירוג נוספת, לרמה של AA, במידה וארה"ב לא תצליח לעמוד ביעדי הקיצוצים שהממשל הציב לעצמו בשנתיים הקרובות.

ב-2 באוגוסט הסכימו חברי הקונגרס להעלות את תקרת הגירעון ובמקביל לבצע קיצוצים בתקציב בהיקף של 2.4 טריליון דולר במהלך 10 השנים הקרובות. ב-S&P היו מעדיפים לראות קיצוצים של 4 טריליון דולר, כך שההסכם בין הדמוקרטים והרפובליקנים לא מספק אותם.

"הורדת הדירוג משקפת את הערכתנו כי הקיצוצים עליהם הוסכם בקונגרס לא יספיקו כדי לייצב את הגירעון בטווח הבינוני", נכתב בסקירת S&P. נזכיר כי גם סוכנות הדירוג מודי'ס ופיץ' הזהירו לאחרונה מפני הורדות דירוג האשראי של ארה"ב.

ארה"ב: S&P טועים בחישובים

במשרד האוצר האמריקני מיהרו לתקוף את S&P על ההחלטה. גורם במשרד האוצר מסר לסוכנות בלומברג כי נפלה טעות באנליזה של S&P, טעות שמסתכמת ב-2 טריליון דולר במהלך החישובים שלהם.

"הורדת הדירוג לא אמורה להפתיע את השווקים, למרות שהתזמון גרוע בגלל הנפילות במניות השבוע", אמר לסוכנות בלומברג כלכלן בכיר בבנק ברקליס. "מה שחשוב זה האם השווקים עצמם 'יורידו דירוג' לארה"ב, ומה שראינו השבוע הוכיח שלא כך הדבר". במהלך השבוע נרשמו ביקושים ערים לאגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב שעדיין נתפסות כנכס בטוח בתקופות של טלטלה בשווקים, בייחוד על רקע משבר החוב באירופה.

אך להורדת הדירוג של S&P יש משמעות גדולה יותר מעבר לטווח הקצר. הורדת הדירוג עלולה להביא לעלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות של ארה"ב לאורך זמן, כלומר לייקור עלויות גיוסי החוב של ממשלת ארה"ב. המשמעות היא שארה"ב תשלם יותר ריבית על החוב שהיא מגייסת, כלומר תגדיל את נטל התשלומים על הדורות הבאים. בבנק ההשקעות JP מורגן מעריכים כי הנזק יסתכם ב-100 מיליארד דולר בשנה. בשנת הכספים 2010 הוציאה ארה"ב 414 מיליארד דולר על תשלומי ריבית בלבד - 2.7% מסך התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) שלה.

S&P: "היינו חייבים להוריד את הדירוג"

כלכלני S&P מעריכים בסקירתם כי גם אם הממשלה תעמוד בקיצוצים בהיקף 2.4 טריליון דולר, יחס החוב לתוצר של ארה"ב יעלה ל-74% השנה, ל-79% בשנת 2015 ול-85% בשנת 2021. באוצר האמריקני, לעומת זאת, גורסים כי יחס החוב-תוצר יעמוד על 79% בשנת 2021, ומכאן הטעות, לטענתם, של S&P.

בכל מקרה, ב-S&P טוענים כי הורדת הדירוג נובעת מהתחזיות לטווח הקצר יותר של השנים הקרובות, ולא לטווח של 10 השנים הבאות. דייוויד בירס, הכלכלן הבכיר ב-S&P שהוריד את הדירוג לארה"ב, אמר לסוכנות בלומברג כי "תמיד ייתכן שהדירוג יעלה בחזרה, אבל אני לא רואה את זה קורה בטווח הנראה לעין. זו הייתה חובתנו, אנו לוקחים את האחריות שלנו מאוד ברצינות".

בירס הוסיף שההחלטה להוריד את הדירוג נבעה גם מ"שינוי הדינאמיקה הפוליטית" בוושינגטון, כאשר הוא התכוון למניעת קיצוצים בהיקף נרחב יותר השבוע במסגרת הדיונים בקונגרס על העלאת תקרת החוב. כזכור, הרפובליקנים דרשו קיצוצים משמעותיים יותר, אך הדמוקרטים התנגדו.

עוד על הורדת הדירוג לארה"ב:

הפד: חשש מאפקט פסיכולוגי

כלכלנים: המניות יירדו - וגם הדולר

קריאות לפיטורי גייתנר

באפט: לא תהיה מפולת

סין: ארה"ב מכורה לחובות

הירידות השבוע בוול סטריט - החדות מנובמבר 2008

גם דירוג החוב של ישראל בדרך?