דנינו צריך להתפטר

גאות במקרי רצח, סחר בנשים, הימורים, אלימות. הוא כישלון חרוץ

בימים האחרונים נורה ונרצח באשקלון העבריין יוסי בוחבוט. אביו של הנרצח, העבריין פנחס בוחבוט, נרצח אף הוא ב-1999 כשאושפז בבית-חולים שיבא, לאחר ששרד ניסיון רצח קודם.

באשקלון אירעו בחודשים האחרונים שני ניסיונות התנקשות נוספים, כאשר מטען פגע ופצע קשה שני עבריינים המזוהים עם הארגון של שלום דומרני. מספר ימים לאחר מכן נפצע באורח אנוש דרור דמארי מפיצוץ מכוניתו.

גם בפתח-תקווה אין שקט. רכב ושני אנשים בתוכו התפוצץ על רקע פלילי. הרכב התפוצץ פעמיים בסמוך לגן ילדים, והנרצחים הועברו לזיהוי באבו-כביר בשל עוצמת הפיצוץ.

בראשון-לציון חוסלו על רקע מחלוקות בשוק האפור שני בני אדם לאור היום. לטענת המשטרה, מדובר באנשים מארגון משפחת אברג'יל. מעניין שהמשטרה חזקה בלדעת לשייך נרצחים ומתנקשים לארגוני פשיעה.

בשנים האחרונות נרצחו 20 איש בפיצוצים ובדרכים אחרות. היו כאלה שנורו למוות, היו כמה שראשם נערף ונקבר במסתור, אחרים פשוט נעלמו כאילו בלעה אותם האדמה. ראשי היחידה המרכזית של מחוז תל-אביב, ימ"ר-מרכז ולהב-433 חוקרים במרץ, אבל בינתיים הרוצחים לא נתפסו, ועולה חשש שאולי לא ייתפסו.

לפני מספר חודשים פוצץ רכבו של פרקליט מהפרקליטות בתל-אביב המטפל במשפחות פשע. אמנם בכירי המשטרה והפרקליטות, כולל היועמ"ש יהודה וינשטיין, הבטיחו בתקשורת "מלחמה נמרצת ללא פשרות בפוגעים ובמאיימים על עובד ציבור מסור", אך התיק לא פוענח עד היום.

ועוד לא דיברנו על הזנות, הסמים הקשים שנמכרים ברמלה, שלפי המשטרה הייתה אמורה להיות מזמן "יעד מטוהר" ודווקא הפכה ליעד מבוצר.

ומה עם סחר בנשים, הימורים לא חוקיים, אלימות, סכסוכי שכנים, פריצות, גנבים וצרות אחרות שהיו נמנעות לו הייתה נוכחות והתערבות של ניידת סיור, שאינה בנמצא. אלימות מינית, זיופים וסחר ברכוש גנוב - מיותר להזכיר. נמנענו מהתייחסות לניצב המודח ניסו שחם, ששוטרות "מאוהבות" "שמחו" לנהל איתו מערכת יחסים.

סיפורי אלף לילה ולילה של דנינו

על כל אלה אחראי מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, שלאחרונה קיבל הארכה של שנה בתפקיד המנכ"ל מראש הממשלה בנימין נתניהו ומהשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ'.

דנינו מפקח על מכוניות מתפוצצות במרכזי הערים ועסוק גם בפרשת הניצב מנשה ארביב, הרב יאשיהו פינטו ובעוד סיפורי אלף לילה ולילה שנוגעים ליחידת העילית המשטרתית, שחוקרת רציחות ופשעים, ושמפקדה נחקר במח"ש (היחידה לחקירת שוטרים) והושעה זמנית מתפקידו. דנינו - שנראה כמי שאינו שולט במצב - הוא האיש שאמור להקנות ביטחון לאזרחי ישראל - לנו, לבני ביתנו, לשכנינו, לרחוב. לכולנו.

למרבה הצער, דנינו נכשל כישלון חרוץ בתפקידו. לפיכך, על נתניהו ואהרונוביץ לשלוח את דנינו לביתו שיחפש עבודה אחרת במקום המפכ"לות. הגיע הזמן שביטחון הציבור לא יהיה הפקר, ושתקום יחידה נבחרת ואיכותית, מתוקצבת כראוי, בנוסח השב"כ ויחידות עילית בצה"ל, יחידה שתטפל ביד קשה במשפחות הפשע ובמתנקשים.

משטרה חלשה ולא ממוקדת אינה משרתת את עם ישראל, והיא אף גורמת לאי-ביטחון ולפחד בבית וברחובות. ביטחון אישי של הציבור וחיים ללא פחד הם חלק חשוב ממרקם ומאיכות חיינו. השינוי במשטרה היה חייב להתבצע כבר מזמן.

* הכותבת היא מרצה לניהול במרכז ללימודים אקדמיים אור-יהודה, מל"א.