מגיע לרמי לוי

כן, שידליק משואה! הוא היד שניענעה את העריסה עד שהזדעזעה

ההיסטריה של ברודט וזקן

יו"ר לאומי והמפקח על הבנקים נחשפו השבוע בחולשתם האישית והמקצועית (חדשות ערוץ 2 ביום רביעי; הכתבה המלאה במהדורת שישי). השניים, כשהם תומכים זה בזה, פנו לפרקליט המדינה שי ניצן בקריאה-בקשה-תחינה להיכנע לסחיטה ולאיומים של עובד לשעבר בלאומי קארד, אלירן רוזנס, שבאוקטובר האחרון שלח לבנק מייל ובו טען כי הוא מחזיק במידע על 1.5 מיליון לקוחות, ואיים לפרסם אותו. רוזנס דרש כסף והתחייבות לחסינות מהליכים פליליים.

דוד ברודט ודודו זקן, אחרי שפנו למשטרה שכבר פתחה בחקירה, נימקו את רצונם להיכנע לסחיטה ב"אובדן אמון הציבור" ו"פאניקה ציבורית והתנפלות הציבור על הבנק שתביא לבעיית נזילות בבנק".

אז ככה: אובדן האמון במערכת הבנקאית כבר התחיל מזמן, בלי קשר לרוזנס, שנתפס בתאילנד עם מאגר מידע של לאומי קארד ועומד כרגע לדין בדלתיים סגורות.

ולעניין הריצה אל הבנק - הרי בין כה המדינה, היסטורית ואפילו בתוך התחיייבות ברמיזה של נגידי בנק ישראל, מממנת את כל נזקי נפילות הבנקים בישראל. כולל נפילת הענק ב-1983 של לאומי, הפועלים, דיסקונט ומזרחי, וכל המתמוטטים שבאו אחריהם.

ברודט וזקן יודעים זאת, הם הרי היו בסביבה. השאלה היא מה זה אומר על יכולת העמידה של יו"ר לאומי, ומה זה אומר על יכולת הפעולה של המפקח על הבנקים.

המשואה של רמי לוי

המשואה של רמי לוי הקפיצה לא מעט אנשים. מה? איך עולה בדעתם של חברי הוועדה הציבורית לקבוע שגם רמי לוי ידליק משואה ביום העצמאות? מה, בגלל שמכר עוף בשקל ומילקי בשקל תשעים? לאן הגענו, להיכן הידרדרנו, התבלבלו לנו הערכים, הלך לנו המוסר. שהרוכל, הבסטיונר, מוכר העגבניות רמי לוי ידליק?

אלא שרמי לוי הוא אכן פורץ דרך. חלוץ. הוא היד שניענעה את העריסה עד שהזדעזעה. האיש שיצא ממחסן קטן של סבא שלו בשוק מחנה יהודה וקרא תיגר על מאחזי הכוח ההיסטוריים, המקושרים, הממוסדים והנצלניים של רשתות השיווק.

עוף בשקל - ומאז הכול היסטוריה. מגיע לו.

השיעור של רומנו

מנכ"ל פרטנר, חיים רומנו, פרסם השבוע דוחות כספיים, ומתברר שוויתר על הבונוס שלו, 2 מיליון שקל, וצירף את הסכום לבונוס שמקבלים העובדים.

רומנו, איש חכם, למד את שיעור הבונוס הגדול. מארס 2011, רומנו אז המנכ"ל לשעבר (2005-2009) של אל-על, ורשות ניירות ערך מוציאה דוח הקובע כי החברה שילמה לו סכום עודף של כמה מיליונים, המשקף פער חישובי בין שתי נוסחאות תשלום שהתקבלו באל-על בזמנים שונים.

הרשות לא הטילה אחריות או אשמה, גם לא הדירקטוריון, אבל נקבע כי רומנו יחזיר לקופת אל-על מיליון שקל, ובכך תיחתם הפרשה.

רומנו היסס: הוא אכן לא עשה דבר מה בעייתי, ואם יחזיר כסף אפשר שייקלע, הוא ואל-על, למסכת תביעות. כעבור זמן קצר, הוא השיב לחברה מיליון שקל, סגר את הסיפור בכבוד, המריא לתפקידים חדשים - ומאז הוא רגיש לבונוסים.

השיעור של דיסקונט

לפני 10 שנים התגלה כי דיסקונט ניו-יורק מסובך בחקירת התובע הכללי של ניו-יורק, בחשד לעבירה מתמשכת של העברת מיליארדי דולרים לא מדווחים מברזיל. חודשים ארוכים של חקירות הריצו לארה"ב את ראשי הבנק המסובכים ואת נציגיהם.

זה נגמר בהודעת התובע על קנס של 25 מיליון דולר ליישוב הנושא. מבחינת דיסקונט זה היה קשה והרבה כסף - אבל הם למדו את השיעור.

היום הבנק של לילך אשר-טופילסקי נמצא מחוץ לסבך החקירות האמריקאיות שבגינן נקנס לאומי ב-1.4 מיליארד שקל, חקירות המאיימות היום על הפועלים ומזרחי-טפחות.

גם הבינלאומי של סמדר ברבר-צדיק מחוץ לחקירה, וזה כבר שיעור שקשור לשם שלהם. מרוב הבינלאומיות שבציפיות השם, זה הבנק הכי הכי ממוקד בישראל.