אל תהרגו אותם

מנהלים, אלה הדברים שהורסים את היצרנות והפוריות בצוות

טלפנית / צילום: שאטרסטוק
טלפנית / צילום: שאטרסטוק

תכונות ומאפיינים רבים חשובים למעסיקים המחפשים עובד חדש, אך מעל לכל, כל מעסיק מעוניין שעובדיו יהיו יצרניים, פוריים ותפוקתיים. חבל שרבים מהם נוקטים צעדים שפוגעים בדיוק בכך:

מתנהלים כצוואר בקבוק

יש מנהלים שמתקשים לוותר על סמכויות ולהעבירן לאחריות עובדיהם. לרוב מדובר בסמכויות לאישור שלב כלשהו בתהליך העבודה. מאחר שזו לא משימה מורכבת או ממושכת, הם לא חושבים שהם מעכבים את תהליך העבודה, אולם בפועל הם כן, משום שהם עסוקים ולא תמיד זמינים לעובדיהם, לא תמיד נמצאים במשרד, ומוצפים במאות מיילים אחרים המחכים לתגובה.

חוץ מהפגיעה הפרקטית בהספק ובתפוקה של העובדים, מנהלים שמתקשים להאציל סמכויות לעובדיהם גם מעבירים להם מסר שאינם סומכים עליהם: "המנהל שלי כמעט תמיד מאשר, אבל זה ממש לא אומר שהוא מעריך את עבודתי, כי אחרי חמש שנים ביחד - הוא עדיין מחייב לאשר בעצמו שלבים שברור שאני יכול להחליט לגביהם בעצמי. אני מבין מזה שהוא לא סומך על שיקול הדעת שלי, ושאני רק פועל, ביצועיסט קטן" (עובד במשרד שיווק).

לא מבררים מה העובדים צריכים

מנהלים נוטים לחשוב שהם יודעים בדיוק מהם צרכי עובדיהם, ולאילו משאבים הם זקוקים כדי לבצע את עבודתם כראוי. מעטים מעלים על דעתם שאולי אלה לא חולקים עמם גם את הדבר הפשוט ביותר שיקל עליהם וישפר את ביצועיהם: תוכנה חדשה, תאורה חזקה יותר, כיסא נוח יותר, מחשב מהיר יותר, וכיו"ב.

העובדים לא תמיד חשים בנוח לבקש, ואף חוששים שהדבר יציירם כעצלנים המחפשים קיצורי דרך או כמי שלא מסתדרים בכוחות עצמם. לעתים הם מניחים שהמנהל יודע מה חסר להם, ושיש סיבה לכך שלא סיפק זאת, ולעתים די להם לקבל תשובה שלילית אחת לבקשתם בשביל להסיק שמדובר בסירוב גורף.

כך סיפר לי מנהל מטבח במסעדה: "כשביקשנו מערכת מִנדף חדשה, נענינו בסירוב, ולא ביקשנו שוב. המשכנו לעבוד, מזיעים וספוגי ריחות. אחרי שלוש שנים ביקשתי שוב, והפעם הסברתי שהדבר יכול לשפר פלאים את המוטיבציה של הטבחים - שסובלים מכאבי ראש ומקשיי נשימה, ומתקשים לעמוד בקצב שהמטבח מחייב. הבעלים, שכנראה שכח שביקשתי זאת בעבר, התפלא: 'למה לא אמרת קודם?'. מיותר לציין כמה הצטערתי שלא ביקשתי שוב זמן רב קודם לכן, כי המצב במטבח השתפר בצורה בלתי רגילה".

אכן, מנהלים יכולים להיות מופתעים מפשטות הצורך של עובדיהם, ומהשיפור הרב שסיפוקו יכול ליצור, ויהיה מעודד אף יותר אם יבחינו בתסכול עובדיהם בעצמם, ויפתיעו אותם במתן פתרון: "אני יודע שאתם זקוקים למנדף חדש, ועכשיו יש לי תקציב לכך ואני מתכוון להתקין אחד". צעד כזה נותן לעובדים תחושה שערים לצרכים שלהם, ועשוי להגביר אף יותר את שביעות רצונם.

מפריעים להם להתרכז, לא נותנים להם זמן ליצור

מנהלים רבים מפציצים את עובדיהם בשאלות ובמשימות - במייל, בגיחות למשרד, בטלפונים. אלה יכולות להיות גם "רק" בקשות להתייחסות ספונטנית ונקודתית מצדם, אך כשהן מרובות, וכשהעובדים חשים הכרח להשיב מיד, הדבר פוגע בזרימה ובקצב של עבודתם, ביכולתם להתרכז, ובתפוקתם.

"המנהל שלי לא נמצא במשרד בדרך כלל. הוא עסוק בפגישות, בנסיעות, לעתים קרובות הוא בחו"ל. לי זה מצוין. בתקופות האלה אני עובדת הכי טוב! אבל כשהוא מגיע למשרד - קטסטרופה. הוא רוצה לדעת הכל, מברר, בודק, מעיר, לפעמים צועק משהו מהמשרד, ואני קמה וניגשת אליו כדי לא לצעוק. לפעמים הוא מבקש 'רק דבר קטן', ואפילו אומר לי 'אני לא רוצה להפריע לך', אבל הוא לא באמת מבין כמה הוא מפריע לי. כך יוצא שכשהוא נמצא, אני עובדת לאט, וכמעט תמיד צריכה להישאר אחרי שעות העבודה כדי לעשות מה שלא הספקתי".

בדומה לכך, בתפקידים רבים שעיקרם יצירתיות נחוץ זמן ומרחב להשראה, ומנהלים רבים לא מתחשבים בצרכים הללו. הם מתמקדים בפרקטיקה - בלוח הזמנים הדוחק, בתוצאה.

כך סיפר לי מעצב בחברת אינטראקטיב: "המנהל שלי ממש מפתיע אותי. מצד אחד, הוא בא מהתחום שלי. הוא אמור לדעת מה זה אומר 'ליצור'. מצד שני, כשלקוח מחכה לתוצר, הוא לוחץ ומלחיץ, ומרבה לשאול איך התקדמתי ומתי אני צופה שהשלב הבא בפרויקט יהיה גמור. מה אני אגיד לו? שלא התקדמתי, כי כל הבוקר אני עם רוק כבד באזניות כדי לקבל קצת מוזה? ומה בכלל משנה לו אם רק בשעה האחרונה של היום אשלוף את הברקת חיי?".

שפרו את הפרודוקטיביות של עובדיכם

1. תנו להם ציפיות מקצועיות ברורות

2. ספקו להם משוב מעמיק ובעל משמעות באופן תדיר

3. בררו מה הם צריכים כדי לעבוד טוב יותר

4. כבדו את הזמן והמרחב שלהם

5. העניקו להם אחריות אמיתית

6. רעננו את הכשרותיהם מעת לעת

7. היו אנושיים, מעורבים, קשובים, ותנו תמיכה כשצריך

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.