זניט לזכייניות הטלוויזיה: אל תשדרו קמפיין של נוברטיס

חברת התרופות התכוונה להעלות קמפיין באמצעות יוניברסל מקאן, וזאת למרות טענת זניט כי היא קשורה איתה בחוזה עד 2017 ■ תקציב המדיה של נוברטיס: כ-12 מיליון שקל

ימים ספורים לאחר שאיבדה את תקציב אלפא קוסמטיקס לחברת המדיה מדיה קום, מתמודדת חברת זניט מדיה במערכה נוספת: ל"גלובס" נודע כי חברת התרופות נוברטיס התעתדה להעלות קמפיין באמצעות חברת יוניברסל מקאן מקבוצת מקאן תל-אביב, מתוך כוונה להעביר אליה, מזניט, את מלוא תקציב המדיה. מדובר בתקציב בהיקף לא מבוטל - על-פי הערכות, כ-12 מיליון שקל בשנה.

עוד נודע ל"גלובס" כי בזניט החליטו לא לוותר על התקציב, ושלחו לזכייניות ערוצי הטלוויזיה המסחרית מכתב ובו דרישה לא להעלות את הקמפיין באמצעות חברת מדיה אחרת; זאת בטענה כי החוזה בין זניט לנוברטיס הוא עד 2017, וכי העלאת הקמפיין באמצעות גורם אחר למעשה מסייעת להפרת הסכם.

תקציב הפרסום של נוברטיס מטופל מאז שנת 2006 במשרד הפרסום אקספרט שבבעלות באומן-בר-ריבנאי מקבוצת פובליסיס. את תקציבי המדיה של פובליסיס מנהלת חברת זניט מדיה, והמותגים העיקריים שבהם תומכת החברה הם אוטריוין, וולטרן ופניסטיל. המותגים עולים לא אחת גם לפרסום בטלוויזיה, עם קמפיינים מקוריים הנעשים בארץ.

כאמור, זהו התקציב השני שזניט עלולה לאבד בשבועות האחרונים, והוא מצטרף לתקציב העוגן שאבד לפני מספר חודשים, של פרוקטר& גמבל.

מלחמות המדיה - עיתוי לא מקרי

בשוק מעריכים כי עיתוי מלחמות המדיה אינו מקרי. רק באחרונה פורסם ב"גלובס" כי קבוצת פובליסיס העולמית רוכשת מניות במשרד הפרסום גליקמן-שמיר-סמסונוב ותהפוך לבעלת השליטה בו. כפועל ישיר מכך צפוי גליקמן, בעתיד הלא רחוק, להפסיק את ההתקשרות שלו עם יוניברסל מקאן ולעבור לרכוש מדיה באמצעות זניט מדיה.

גליקמן אמנם אינו שחקן מדיה משמעותי - היות שחלק לא מבוטל מהמדיה של תקציבי הקריאייטיב שהוא מנהל נרכש באמצעות חברות אחרות, אך הפסקת ההתקשרות שלו עם יוניברסל מאפשרת בכל זאת ליוניברסל מרחב תמרון של גיוס תקציבים.

לפני פחות משנתיים, נזכיר, קבע הממונה על ההגבלים העסקיים רף של 25%, שאותו יכולה חברת מדיה להחזיק מכלל הפרסום בשעות צפיית השיא. יוניברסל קרובה מאוד לרף הזה, והפרידה הצפויה מגליקמן מפנה מקום על המדף.

לכך מצטרפת התחושה בשוק של היחלשות של זניט, הן בשל אובדן תקציב פרוקטר והן בשל עזיבתו של מנכ"ל החברה, גבי אטל, שפרש לפני מספר שבועות ונחשב לחזק ומשפיע בקרב חלק מהלקוחות אותם ניהל.

בזניט מדיה סירבו להתייחס לידיעה.