הרשות להגנת הצרכן: קנסות בכ-34.6 מיליון שקל במהלך 2017

זאת בגין הפרות של חוק הגנת הצרכן ■ מדובר בגידול משמעותי ביחס להיקף הקנסות במסגרות כוונות חיוב עליהן הודיעה הרשות ב-2016 ■ הנתונים מתפרסמים לרגל יום הצרכן הבינלאומי

מיכאל אטלן / צילום: דוברות משרד הכלכלה
מיכאל אטלן / צילום: דוברות משרד הכלכלה

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן שיגרה לעסקים בישראל הודעות על חיוב בקנסות בהיקף של יותר מ-34.6 מיליון שקל במהלך שנת 2017 - כך מפרסמת היום (ה') הרשות לרגל ציון יום הצרכן הבינלאומי ברחבי העולם. מדובר בגידול משמעותי ביחס להיקף הקנסות במסגרות כוונות חיוב עליהן הודיעה הרשות בשנת 2016, שהיקפן עמד על 19.2 מיליון שקל.

ב-2015 שיגרה הרשות הועדות חיוב בהיקף של כ-18 מיליון שקל. כוונות החיוב נשלחים לעוסקים אחרי שהרשות מאתרת כי הם הפרו את חוק הגנת הצרכן. במסגרת כוונות החיוב רשאים העסקים להגיש את עמדתם, הסתייגותם או בקשות להפחתת הקנסות, כך שהסכומים הללו בפועל פוחתים ולעתים בצורה משמעותית.

כוונות החיוב הוגשו לשורה של בתי עסק מענפים שונים, כשבהם יש כמה "כוכבים" שממשיכים לפגוע בצרכנים באין-מפריע ובעיקר באוכלוסיות מוחלשות כמו ציבור הקשישים במסגרת שיווק וטלמרקטינג של מוצרים שונים בתחבולות ובטריקים מכירתיים, לרוב באמצעות שיחות טלפוניות לצרכנים שזוהו כ"טרף קל".

הרשות מספקת, למשל, דוגמה לחיובים בהיקף של כ-84 אלף שקל דרך כרטיס אשראי למספר חברות טלמרקטינג ושיווק ישיר, דוגמת עסקת טובה, הום סייל ישיר, ביג סייל, קנייה פלוס ועוד, אשר חייבו אדם אחד במשך חודשיים בשנת 2016.

חברות שקיבלו כוונה להשתת קנסות בהיקף של 4.6 מיליון שקל כוללות את החברות "הקש על השש", יו פי לייף מרקטינג", "צריכה ומיגון ישיר", "אלקטרו קופל" ו"קנייה זהב" בטענה להטעיות, הפעלת לחץ והטרדות חוזרות, אספקת מוצר ללא בקשה ועוד.

חברת סופר דיל נקנסה בגין פגישה שיטתית בקשישים תוך ניצול חולשה שכלית וגופנית: החברה הורשעה ב-200 עבירות ולפיכך בקנס של 750 אלף שקל, מנכ"ל החברה נקנס ב-250 אלף שקל, ומנהלת המוקד בקנס של 150 אלף שקל.

האם זה מה שיפסיק את המנהג המגונה של עושק הקשישים? לצערנו התופעה הזו מתרחשת מזה שנים על-ידי חברות שקמות ונסגרות, לעתים על-ידי אותם מפעילים שעלו על השיטה של אספקת מוצרים באיכות ירודה תמורה אלפי שקלים לסבים ולסבתות ולהורים של כולנו.

גם הקניות המקוונות ההולכות וגדלות בהיקפן באות לידי ביטוי בקנסות של הרשות. בנושא עסקאות מכר מרחוק (אינטרנט למשל) השיתה הרשות כוונת קנס על חברת צ'יינה ביי (שנסגרה בינתיים) בהיקף של יותר ממיליון שקל. האתר העולמי בוקינג.קום קיבל הודעת קנס בהיקף של 3.135 מיליון שקל על הצגת מחיר ללא מע"מ.

חברות הסלולר גם הן לא יצאו מבלי לקבל הודעות על קנסות מהרשות במלך השנה החולפת - פלאפון ופרטנר בנושא הטאבלטים במתנה עם כוונה לקנסות בהיקף של 4.6 מיליון שקל; וסלקום וגולן טלקום עם קנס בסך כולל של 4.59 מיליון שקל בגין גביית יתר (חיוב צרכנים לאחר שעזבו את החברה). יצוין כי השתת הקנסות מגיע אחרי חקירות ובדיקות של הרשות, כך שלעתים מדובר בעבירות שנעשו שנים קודם לכן.

נושא אי-הצגת מחירים על גבי המוצרים כפי שמחייב החוק הוביל גם הוא להודעה על כוונה להשית קנסות. הרשת ברכל קיבלה הודעה על כוונה להשית עליה קנס של כ-880 אלף שקל בגין אי-הצגת מחיר. בנוסף, יוניליוור, שקיבלה הודעה על קנס בגובה של כ-742 אלף שקל בעקבות פרשת הסלמונלה בדגני הבוקר (בגין פרסום מטעה). קנסות נוספים הושתו על עוסקים בגין עידוד קטינים להשתתף בהגרלות (כ-14 מיליון שקל), הטעיה בגין ייחוס סגולות רפואיות למוצרים ושירותים (כ-3 מיליון שקל) ועוד.