שטראוס ווילי פוד משיקות חטיפי בריאות בקטגוריית פרימיום

הספקיות מנסות להצמיח את השוק באמצעות הרחבת הקטגוריה עם מוצרים שנחשבים לבריאים יותר מחטיפי הדגנים הנמכרים כיום • משקלם גבוה יותר, והם נמכרים באריזות שקופות, כדי לייצר תחושה של שקיפות ברכיבים ושל מוצר עם ערך מוסף

חטיפי אנרגיה/ צילום: שאטרסטוק
חטיפי אנרגיה/ צילום: שאטרסטוק

ספקיות המזון רוצות לנגוס בעולמות הבריאות והפרימיום גם בשוק החטיפים. בין אם הן מזהות העדפות צרכניות למוצרים בריאים יותר, ובין אם הן מחפשות דרכים לשפר את הרווחיות שלהן על רקע הצורך להימנע מהעלאת מחירים על מוצרים קיימים - הן עוברות למכור מזון שממותג כבריא יותר, ויקר יותר, שמנסה להציע ערך מוסף. בימים אלה משיקות שתיים מספקיות המזון הגדולות בישראל חטיפי בריאות במטרה לייסד קטגוריה חדשה, בריאה ויקרה יותר מהחטיפים שנמכרים היום בשוק - חטיפי הדגנים.

הראשונה שבהן היא חברת שטראוס, שכבר מחזיקה בחטיפי אנרג'י המהווים 10% משוק חטיפי הדגנים כיום. שטראוס החלה לשווק בימים אלה מותג חטיפי בריאות אמריקאי בשם KIND. הוא אמור להיות משביע יותר ועם רכיבים בריאים יותר ומשקלו כ-40 גרם ליחידה, כשמחירו הממוצע הוא כ-10 שקלים לחטיף בודד - מחיר קרוב למחיר שבו נמכרת כיום חבילת של 6 חטיפי אנרג'י של שטראוס או חטיפים דומים לו ברשתות הדיסקאונט (10-12.50 שקל לזולות שבהן).

במקביל, יושק השבוע חטיף של יצרנית מזון גדולה נוספת - וילי פוד. חטיף הבריאות החדש של החברה שבשליטת האחים ויליגר, ישווק תחת השם Happy Nuts, והוא מיובא מיוון. החטיף הזה יכלול גם הוא מרכיבים כמו אגוזים ובוטנים, ללא חומרים משמרים, במחיר של כ-15-16 שקל למארז של 4 יחידות, כלומר קרוב ל-4 שקלים לחטיף של 35 גרם.

כיום כבר קיימים בשוק חטיפי בריאות, למשל של חברת "ממה" שנמכרים בעיקר בחנויות מתמחות -  בחנויות נוחות, חנויות טבע, ורשתות פארם, ולעתים אף בבתי קפה, וגם הם יקרים יותר (6.5-9.5 שקלים), והם גם שוקלים יותר (50 גרם לחטיף).

שוק עם אנרגיה
 שוק עם אנרגיה

שני חטיפי הבריאות החדשים, בדומה ל"ממה", נמכרים באריזות שקופות, וזאת בניגוד לרוב החטיפים שקיימים היום בשוק. הם מנסים לייצר אצל הצרכן בדיוק את התחושה הזו - של שקיפות רכיבים, ותחושה נקייה ובריאה יותר, אבל גם לשכנע אותו שהוא צורך מוצר עם ערך מוסף שיצדיק לשלם מחיר גבוה יותר. זוהי דוגמה נוספת למגמה שמתרחשת אצל ספקיות אחרות כמו תנובה בשוק החלב, וגם בבחירת תמהיל מוצרי המותג הפרטי כמו רשת רמי לוי שהשיקה לאחרונה מספר מוצרים בקטגוריות פרימיום.

עלייה של 5.5% במכירות פרימיום

לפי נתוני סטורנקסט לשוק המבורקד, ב-2017 מכירות קטגוריית חטיפי הדגנים הסתכמו בכ-256 מיליון שקל, אך הן התבססה בעיקר על מוצרי דגנים, סוכר לבן ושוקולד, וכיום מי שמוביל אותה הוא חטיף Nature valley של ג'נרל מילס. התקווה של החברות שנכנסות לשווקים הללו היא כמובן להצמיח את השוק. שחקנית נוספת בקטגוריה היא סופר-פארם, שמכירות חטיפי הבריאות בה עומדות על כ-40 מיליון שקל בשנה, והיא משווקת תחת המותג הפרטי שלה את חטיפי wellness, שהותאמו להמלצות הסימון של משרד הבריאות. סופר-פארם מחזיקה בכ-10% ממכירות הקטגוריה.

מאז המחאה החברתית ב-2011, חברות המזון משתדלות להימנע מהעלאות מחירים, אך לאור עליית שכר המינימום, ושינויים נוספים הן מחפשות דרכים לשמר מוצרי בייסיק, ולהצמיח עוד מוצרי בריאות ופרימיום. לפי סטורנקסט, בשנת 2017 חלה עלייה של כ-5.5% במוצרים הבריאים שהתבטאה בעלייה כספית של כ-86 מיליון שקל, ועלייה בשיעור של למעלה מ-5% במוצרי הפרימיום שהתבטאה בעלייה כספית במכירות של כ-107 מיליון שקל בשנה.

בנוסף, הטרנד הטבעוני, קהל שאליו מכוונים החטיפים האלה גם כן, צומח גם הוא. במקביל, מכירות מוצרי הבייסיק ירדו בשיעור של 5.5%, המהווה ירידה של כ-78 מיליון שקל במכירות כספיות, כשבמקביל גם קטגוריות הדיאט יורדות.