גם השנה: ספריות ה-VOD יהיו סגורות ביום כיפור

הוט ו-yes יחשיכו את ערוצי הצפייה שלהן, להוציא ערוצים בינלאומיים דוגמת CNN או BBC • ומה יהיה בפרטנר ובסלקום?

ילדה צופה בטלוויזיה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
ילדה צופה בטלוויזיה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

מדינה חופשית? גם השנה ביום כיפור חופש הבחירה האם לצפות או לא בתכנים בטלוויזיה נלקח מהציבור, לפחות מרובו. הוט ו-yes יחשיכו את ערוצי הצפייה שלהן, להוציא ערוצים בינלאומיים דוגמת CNN או BBC.

שאלת השאלות שעולה מדי שנה מתייחסת לספריית התוכן VOD שאצל הוט ואצל yes יהיו חסומות לצפייה - לידיעת מי שתכנן בינג' לסדרה כלשהי. הוט ו-yes מפוקחות תחת מועצת הכבלים והלוויין, והן פועלות לפי חוק התקשורת שחוקק עוד לפני שקמו ספריות ה-VOD, אי-שם בשנת 1982. למעשה, הנושא האם ספריות ה-VOD נכללות תחת הסעיף האוסר על שידורים של ערוצים ישראלים ביום כיפור לא ממש נידון, אולי מפני שלכל הנוגעים בדבר נוח לטמון את הראש עמוק באדמה עד שיחלוף יום הכיפורים, גם השנה.

תיבת הפנדורה הזו נפרצה בשלהי יום הכיפורים בשנה שעברה. עיתונאי הארץ ניר גונטג' צלצל לד"ר יפעת בן-חי-שגב, היו"ר היוצאת של מועצת הכבלים והלוויין, במסגרת המדור "על הקו". באותה שיחה שאל גונטג' האם "גם השנה תורו/תבקשו/תדרשו מהוט ו-yes לסגור את ה-VOD שלהם בחג". בן-חי-שגב הודתה כי הכללים לגבי ספריות ה-VOD לא לגמרי מחודדים, וכי ברמה העקרונית יש להפריד בין שידור ליניארי (כלומר ערוצים "רגילים") ובין שידור לא ליניארי (דוגמת ספריית התכנים הפועלת לפי דרישת הצופה). עוד אמרה בן-חי-שגב כי "ככל שהוט ו-yes יפנו אליי בבקשה לשדר - אני מוכנה לבחון את זה בחיוב עוד השבוע".

הפנייה הזו לא נעשתה, אבל היא הולידה דרמה. שר התקשורת התייחס לפרצה של "קודש-הקודשים" אילו יאושרו תכנים לצפייה ביום הכיפורים. "פניתי למועצת הכבלים והלוויין בעקבות התסיסה שגרמה פרשה רגישה זו, ולשמחתי קיבלו במועצה את עמדתי ויפעלו בהתאם... אני כרגולטור צריך לשמור מכל משמר על האמונה וקודש-הקודשים. מי שרוצה לראות טלוויזיה - בעיה שלו".

מאז חלפה שנה, והנושא האם ספריות תכנים אמורות להיכלל תחת התקנות או לא - כלל לא נידון. אז אכן, כפי שאמר השר, הבעיה היא שלנו הצופים, אשר חופש הבחירה נלקח מאיתנו בגזרת ארבעת הקירות שבבית.

האם השיקול לסגור את ספריות התוכן העשירות שעליהן אנחנו משלמים במסגרת המנוי החודשי נובע מנוסח התקנות הקובעות ברישיון החברות - או שהסיבה האמיתית לכך היא הרצון שלא לריב עם ציבור הצרכנים שומר המצוות, שעשוי לראות בעין לא יפה ניסיון של מרד בהחשכה המסורתית של תכני הטלוויזיה ביום כיפור? התשובה נמצאת במדיניות הוולונטרית של חברות שלא נמצאת תחת פיקוח.

בשונה מהוט ומ-yes - שתי השחקניות הנוספות בענף הטלוויזיה, פרטנר וסלקום, אינן כפופות למועצת הכבלים והלוויין. למעשה, ההחלטה האם לחסום את השידורים שלהן ביום כיפורים נתונה לשיקולן. בשנה שעברה העדיפה סלקום לסגור את הערוצים כולל לצפייה דרך האפליקציה שלה, והשנה החברה טרם פרסמה את מדיניותה לקראת החג הקרב.

בפרטנר מיישרים קו עם הוט ו-yes ומציינים כי "הערוצים הליניאריים (חוץ מערוצי חדשות בינלאומיים) לא ישדרו במהלך יום כיפור, וה-VOD יהיה סגור". הפתח לתכנים עבור מנויי פרטנר קיים בדרך עקיפה. "בדומה לשנה שעברה, שירות ה-Catch Up (שמקליט אוטומטית את כל השידורים עד שבועיים אחורה) ימשיך להיות זמין. כך גם עולם האפליקציות, כולל תכני נטפליקס, יוטיוב, אמזון וכל שאר הערוצים שמוסיפים לממיר מגוגל פליי", מציינים בפרטנר.