אל על ביקשה למשוך 230 מיליון שקל מקרן הפיצויים, האוצר אישר 10 מיליון דולר

החברה פנתה אל שר האוצר ואל שרת התחבורה על מנת שאלו יאפשרו לה למשוך עודפים שהצטברו בקופות הגמל של העובדים • באוצר מדגישים כי ערבות המדינה להלוואה בהיקף של 250 מיליון דולר תינתן רק לאחר השלמת ההנפקה

הנהלת אל על  פנתה באופן דחוף לשר האוצר ישראל כ"ץ ולשרת התחבורה מירי רגב על מנת שאלו יאפשרו לה למשוך 230 מיליון שקל שהצטברו כעודפים בקופות הפיצויים של החברה. זאת לטענתם לנוכח הסכנה קיומית שבה החברה נמצאת. מדובר על עודפי פיצויים שאל על קיבלה היתר מבית הדין למשוך.

מדובר בעודפים שנצברו בקופות גמל שנפתחו עם הפרטת החברה, כאשר אל על מדגישה כי מדובר בעודפים וכי לעובדים הובטחו הזכויות שנצברו להם. הסכמת האוצר נדרשת משום שהמשרד שלטענת המשרד מדובר בכספי ציבור והוא אף תבע את החברה ב-2014 בדרישה לקבל את העודפים שנצברו.

משרד האוצר השיב לה בתגובה כי הוא יסכים למשיכה של 10 מיליון דולר מקרן הפיצויים, ושהמדינה תסכים לתת לאל על מקדמה של 5 מיליון דולר על חשבון תשלומי אבטחת הטיסות של חודש אוגוסט ולאחר אישור הארכת ההסכם למימון עלויות אבטחת התעופה, המדינה תמשיך לתת מקדמות לחודשים ספטמבר ואוקטובר.

עוד מדגישים באוצר כי ערבות המדינה להלוואה בהיקף של 250 מיליון דולר בהתאם למתווה שאל על בחרה הכולל הנפקת מניות בשווי של 150 מיליון דולר, תינתן רק לאחר הנפקת המניות. בפועל האוצר דורש שההנפקה תבוצע לא יאוחר מה-30 לאוגוסט כשהאוצר מצפה מהדירקטוריון לקבל החלטה בנושא בתוך שבוע מהיום.

יו"ר אל על אלי דפס ומנכ"ל אל על גונן אוסישקין מזהירים במכתב שאל על זקוקה לעודפים הללו "באופן דחוף ומידי לצורכי תזרים המזומנים המאתגר בימים אלו". עוד הם מדגישים כי עודפי הקופה נכללים בתוכנית העסקית שהוצגה למשרדי הממשלה וכי הם תנאי של הגופים המממנים.

עוד הם מציינים כי החברה הצליחה לחתום על הסכמי עבודה עם ועדי העובדים שלה המחולקים לארבע נציגויות. ההסכם עם ועד הטייסים שנחתם על ידי ההסתדרות ובלי נוכחות הוועד לאור פערים בין הצדדים היה האחרון להיחתם.

ועד הטייסים הגיש להסתדרות פנייה לביטול ההסכם לאור טענות להפרת של ייצוג הוגן לעובדים מטעם ההסתדרות וכי ההסכמים כוללים ויתורים מרחיקי שהם מעבר להבראה הנדרשת למשבר הקורונה.

יו"ר עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי שחתם על ההסכם בשמם הגיב בסרטון שהפיץ לעובדים וקרא להם למנות בורר המוסכם על שני הצדדים בכדי לבדוק את טענותיהם לקיצוץ לא הוגן בתנאי העסקתם. אדרי ציין לטענתם כי הם קופחו ביחד למגזרים האחרים בשיעור הקיצוץ ממשכורתם משום שהקיצוץ הוא פועל יוצר של צמצום במספר המפוטרים בקרב הטייסים אל מול שיעור המפוטרים במגזרים האחרים.

במקביל רשות החברות טרם מסרה את החלטתה לגבי בקשתו של אלי רוזנברג לרכוש את חברת אל על. הרשות ממתינה לקבלת תגובה מגורם מסוים אליו היא פנתה והיא אמורה להציג את החלטתה לשרי הממשלה עד לסוף חודש אוגוסט. האישור נדרש משום שלמדינה יש מנית זהב באל על. הקונה, בנו של איש העסקים היהודי אמריקאי קני רוזנברג הגיש הצעה שתוקפה עד לתחילת חודש אוגוסט ולפיה הוא מבקשת לרכוש את השליטה ב-44.99% ממניות אל על בסכום של 75 מיליון דולר.

במכתב שהועבר לאוצר מדגישים בחברה כי לולא שחרור מידי של הכספים "האלטרנטיבה האחרת משמעה קריסה של אל על". אוסישקין ודפס מצרפים רשימה המפרטת את העזרה שהגישו ממשלות בעולם לחברות תעופה, דרך הלוואות ודרך מענקים.